روز ایمنی، زنگ هشدار برای ارتقای آمادگی

میزان تلفات و خسارات ناشی از بلایای طبیعی به خصوص حوادثی چون زلزله در ایران نشان می دهد که با وجود پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته اما هنوز کشور در برابر این گونه اتفاق ها آسیب‌پذیر است از این روی روز ایمنی در برابر بلایای طبیعی، زنگ هشداری جهت ارتقای آمادگی و آگاهی‌های عمومی در ارتباط با این مساله محسوب می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، زلزله بم به قدری دلخراش و تاثربرانگیز بود که سالروز وقوع این حادثه «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامیده شد تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره هزاران قربانی این فاجعه اسفناک، برنامه‌ ها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی متنوعی به منظور ایجاد زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص‌های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور فراهم شود. زلزله، سیل، توفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرهای شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان از جمله بلایای طبیعی، محسوب می شوند.
ایران با دارا بودن شرایط ویژه جغرافیایی و اقلیمی، یکی از ۱۰ کشور سانحه ‌خیز در جهان به شمار می رود که از ۴۱ نوع حادثه طبیعی، ۳۱ نوع آن در کشور به وقوع می‌پیوندد اما سیل و زلزله در این میان سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند و در طول تاریخ آسیب‌ها و خسارت‌های مالی و جانی بسیاری را به هموطنان تحمیل و با کشاندن هزاران انسان به کام مرگ، سازه ها و تاسیسات زیربنایی و روبنایی بسیاری را ویران کرده اند.
سید حمید موسوی مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا با تاکید بر این که استحکام سازه ها به ارتقای ایمنی در برابر حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله می انجامد، گفت: برای ساماندهی به ساخت و ساز در کشور می بایست که افراد غیر متخصص و ناکارآمد را از فرآیند ساختمان سازی کنار گذاشت و کار را به صورت تشکیلاتی و نظام مند انجام داد و با واگذار کردن امر ساخت و ساز به تشکل های فنی بر نحوه اجرای این شرکت ها به طور دقیق نظارت کرد و در این صورت می توان ادعا داشت که از یک ساخت و ساز نظام مند برخوردار هستیم.
وی در ادامه زلزله کرمانشاه را تجربه ای برای جبران اشتباهات دانست و اظهار داشت: زلزله کرمانشاه سبب شد تا مسوولان مربوطه برای یک هدف واحد به هم افزایی دست یابند. مردم حق دارند تا از متولیان امر بنای خوب با ایمنی مناسب بخواهند. امروز احساس امنیت از وجود امنیت مهمتر است.
نباید که زلزله ای در این مقیاس بحران ایجاد کند و شهروندان از ترس ناامنی و ناپایداری ساختمان به بوستان ها پناه ببرند. ایران به لحاظ سخت افزار، دانش فنی و امکانات هیچ کمبودی نسبت به کشورهای پیشرفته ندارد تنها حلقه مفقوده این فرآیند اصلاح ساختار و همگرایی بیشتر و دوری از نگاه جزیره‌ای است.
می‌بایست با آسیب شناسی گذشته به نقاط ضعف پی برد و نکته های قوت آن را برجسته کرد.
به مناسبت روز «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» گفت وگویی از «علی بختیاری» مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت بحران کشور را می خوانید.
ضرورت بزرگداشت «روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی
پیشینه «روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی» در ایران به سال ۱۳۷۴ بازمی‌گردد که در آن زمان ۲۰ مهر به این عنوان نامگذاری شده بود اما پس از زلزله بم پنجم دی سالروز این حادثه در تقویم ایران به نام روز ایمنی در برابر زلزله نام گرفت.
امسال به منظور فرهنگ سازی، لزوم پیشگیری و آمادگی در برابر حوادث طبیعی هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی با شعار «تدبیر در حوادث جهت کاهش خسارت در راستای اقتصاد مقاومتی» برگزار می شود.
این شعار همسو با شعارها و اهداف جهانی انتخاب شده است.
دلیل انتخاب این شعار از آن روی است که ارتباط مستقیمی میان این گونه حوادث غیرمترقبه و اقتصاد کشورها وجود دارد با وقوع بلایای طبیعی رتبه های مربوط به ایمنی جامعه تحت تاثیر قرار می گیرد و سرمایه گذاری هایی را که بایستی در حقیقت صرف توسعه جامعه شود به جبران خسارت های ناشی از حوادث اختصاص داده می شود.
خسارت های نامحسوس بلایای طبیعی؛ غیرقابل سنجش
با وقوع حوادث طبیعی، آن چه که در نگاه نخست به نظر می رسد، بیشتر خسارت های آشکار و محسوس در این باره است اما در این گونه بلایا، خسارات نامحسوس چون از میان رفتن نیروی انسانی و نخبگان و همچنین ضربه های عاطفی و اجتماعی قابل اندازه گیری نیستند و ساز و کار محاسبه این نوع آسیب ها، بسیار پیچیده است و به این علت در سال جاری تلاش می شود تا ارتباط حوادث غیرمترقبه با اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد.
بنابراین آگاهی عمومی جامعه باید افزایش یابد و هر مقدار در زمینه ارتقای دانش و آگاهی های مربوط به پیشگیری فرهنگ سازی بیشتری شود، جامعه ایمن تری خواهیم ساخت.
گرامیداشت هفته ایمنی؛ زنگ هشداری برای ارتقای آمادگی
نام گذاری این روزها در حقیقت به مانند یک زنگ خطر و هشداری است تا همواره اهمیت این موضوع برای مردم و به خصوص مسوولان و متولیان امر زنده نگه داشته شود که در یک محیط جغرافیایی مستعد حوادث طبیعی قرار دارند و آحاد جامعه بایستی آگاهی لازم را در این ارتباط داشته باشند تا خود را در معرض حوادث مختلف قرار ندهند و در صورتی که با اتفاق هایی غیرقابل پیش بینی مواجه شدند چگونگی نحوه برخورد و عمل کنند تا اثرات و پیامدهای منفی آن کاهش یابد.
ارتقای آمادگی در برابر بلایا
بررسی و سنجش میزان آمادگی کشور برای رویارویی با حوادث غیرمترقبه به شاخص های و فاکتورهای متفاوتی چون وضعیت تجهیزات، آمادگی جامعه به لحاظ ارتقای آگاهی های ایمنی بستگی دارد و همچنین شرایط و سناریوهای مختلف مانند این که چه حادثه و با چه قدرتی و در کدام جغرافیا و در چه ساعتی از شبانه روز، این اتفاق به وقوع پیوسته است، بنابراین این بلایا به عوامل متفاوتی وابسته هستند و با در نظر گرفتن تمام این متغیرها می توان میزان آمادگی را در برابر حوادث سنجید اما بدون تردید در سال های گذشته دانش عمومی و وضعیت ساخت و ساز در کشور، دچار تحول اساسی شده اند و بسیار بهبود یافته اند.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;