دو اعتراض به اتلاف منابع انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز،  اتلاف منابع در بخش انرژی مورد اعتراض دو مقام دولتی قرار گرفت. از یکسو وزیر نیرو با اشاره به اینکه سالانه میلیاردها تومان از جیب مردم برای ساخت نیروگاه هزینه می‌شود، اعلام کرد: ۷۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب‌شده داریم و ایجاد نیروگاه بیشتر فقط برای ۲۰۰ساعت، آن هم در زمان پیک مصرف به‌کار می‌آید.


از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز از مصرف روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در سراسر کشور خبر داد که ۲۰ درصد از آن به علت اتلاف در مسیر انتقال یا مصرف نادرست هدر می‌رود.

 

پشت صحنه ظرفیت‌‌سازی نیروگاه‌های برق در کشور از سوی متولی وزارت نیرو رمزگشایی شد. عدم تعادل در تولید و تقاضای مصرف برق در سال‌های گذشته باعث شده سالانه پروژه‌های جدیدی در بخش ساخت نیروگاه‌های برق تعریف شود؛ روندی که به‌روشنی مصداق «آب در هاون کوبیدن» است، چرا که به‌اعتقاد وزیر نیرو نمی‌توان سالانه میلیاردها تومان از جیب مردم برای ساخت این نیروگاه‌ها هزینه کرد در حالی که این حجم از سرمایه‌گذاری‌ها تنها برای تامین ۲۰۰ ساعت اوج مصرف در سال به کار‌ می‌آید.


رضا اردکانیان برای برون‌رفت از این وضعیت، نسخه‌ای را پیچد که در آن چگونگی تغییر چرخه ناقص ظرفیت‌سازی نیروگاه‌ها در کشور نمایان می‌شود. اردکانیان بر این باور است منابع مالی که از جیب مردم برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها هزینه می‌شود، باید در بخش‌هایی همچون «تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی»، «آبرسانی روستایی» و «رفع فرسودگی شبکه برق» تخصیص یابد. روندی که باز هم نوک پیکان اختلال در صنعت آب و برق را به‌سمت مدیریت توامان عرضه و تقاضا نشانه می‌گیرد.


نشست خبری وزیر نیرو با اصحاب رسانه، مجموعه‌ای از دستاوردها و چالش‌ها در بخش آب و برق را در برداشت. اردکانیان روز گذشته در ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو علاوه بر اینکه چارت برنامه‌های دولت دوازدهم در طرح‌های آب و برق را تشریح کرد، به موضوعات کلیدی همچون «مدیریت عرضه و تقاضا»، «تغییرات اقلیم و خشکسالی»، «توسعه مشارکت بخش‌خصوصی و چگونگی سرمایه‌گذاری‌ها»، «انرژی‌های تجدیدپذیر»، «ظرفیت نیروگاهی» و «گسترش مبادلات بین‌المللی» پرداخت.


متولی نیرو در این نشست اعلام کرد که وزارت نیرو در این دوران بحث مدیریت توامان عرضه و تقاضا را در دستور کار قرار داد که پیش‌نیاز تحقق این موضوع، ارتباط موثر با مصرف‌کنندگان است.


وی دسترسی آسان به اطلاعات و داده‌های موجود، شفافیت و استفاده از فناوری‌ها و تخصص‌ها را از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تسهیل این امر برشمرد. اردکانیان دوران پیش‌رو را دوران مدیریت تقاضا و بحث مدیریت عرضه را محدود دانست.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;