آشنایی با دنیای کولر گازی و اسپلیت

در فصل تابستان به‌دلیل گرم شدن هوا، از وسایل خنک کننده مانند کولر گازی استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، کولر گازی دستگاهی است که گاز را به مایع و بالعکس مایع را به گاز تبدیل کرده و سپس سرما تولید می‌کند. کولر گازی از دو کلمه کولر و گاز تشکیل شده که در اصطلاح به وسیله‌ای گفته می‌شود که از گاز برای خنک کردن استفاده می‌کند.
کولر گازی انواع مختلفی دارد. بعضی از کولر های گازی علاوه بر تولید سرما، برای فصول سرد سال نیز گرما تولید می‌کنند.
اجزای کولر گازی
کولر گازی با توجه به نوع و مدل آن‌ها از قطعات مختلفی تشکیل می‌شوند که عبارتند از:
کمپرسور کولر گازی
کمپرسور یا فشرده‌ساز برای متراکم کردن سیالات درون کولر گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در واقع کمپرسور با مصرف انرژی مکانیکی سیالات را به درون خود مکش کرده و سپس آن‌ها را با افزایش دما فشرده می‌کند. کمپرسور علاوه بر کولر گازی در دستگاه‌ها و ماشین‌آلات دیگری برای فشرده کردن هوا نیز به‌کار می‌رود.
فن خنک‌کننده کولر گازی
فن خنک‌کننده کولر گازی پروانه‌ای است که در موتور کولر گازی قرار گرفته و در حالت سرما، گرمای موجوددر فضا را از طریق لوله‌های مسی تعبیه شده در کولر گازی می‌گیرد.
کندانسور یا خنک‌کننده کولر گازی
کندانسور وسیله‌ی دیگری است که بخار جذب شده از محیط بیرون را به مایع تبدیل کرده و آن‌ها را خنک می‌کند تا کولر گازی دمای هوای محیط بیرون را به نسبت درجه حرارت تنظیم شده کاهش دهد.
انواع کولر گازی بر اساس عملکرد در محیط‌های مختلف
کولرهای گازی بر حسب کارکرد در محیط‌های مختلف از نظر دما و فضا به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود که عبارتند از:
کولر گازی اسپلیت یا دو تکه
کولر گازی اسپلیت از دو واحد مجزا تولید می‌شود و یونیت خارجی آن از کمپرسور و کندانسور تشکیل شده که در خارج از محیط ساختمان قرار می‌گیرد و یونیت داخلی کولر گازی یا اپراتور در داخل ساختمان نصب می‌شود.
یونت خارجی و داخلی کولر گازی اسپلیت به‌وسیله دو لوله آلومینیومی یا مسی به یکدیگر مرتبط می‌شوند که لوله باریکتر گاز سرد را از یونیت بالا به یونت داخلی ارسال می‌کند و لوله ضخیمتر گاز گرم را به کمپرسور هدایت کرده تا عملیات خنک‌سازی روی آن در کولر گازی اسپلیت انجام شود.
از طرفی کولر گازی‌های اسپلیت از دو نوع اینورتر و معمولی تشکیل می‌شوند که در مدل اینورتر میزان مصرف انرژی نسبت به مدل معمولی شست درصد کمتر است.
مدل‌ اینورتر کولر گازی به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارد عموما در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد و از کولر گازی‌های اسپلیت پر طرفدار محسوب می‌شود.
کولر گازی ایستاده یا دو تکه
کولر گازی دو تکه یا ایستاده از دو واحد درونی و بیرونی تشکیل شده که پنل درونی در داخل آن قرار گرفته و پنل خارجی در فضای بیرون نصب می‌شود.
کولر گازی ایستاده در ظریفت‌های مختلف تولید می‌شود؛ اما معمولا این نوع کولر گازی در کارخانجات و سالن‌های وسیع به‌کار می‌رود. کولر گازی ایستاده مصرف انرژی پایینی دارد و از قدرت رطوبت‌زدایی بالایی برخوردارند.
کولر گازی پرتابل یا قابل حمل
کولر گازی پرتابل یا قابل حمل در اندازه‌های کوچک تولید شده و تنها حالت گرمایش دارند. در کولر گازی پرتابل تمام اجزای کولر گازی اعم از اوپراتور و کندانسور در یک بخش جای گرفته‌اند.
این کولر گازی به دلیل ساختار ساده و اندازه کوچکی که دارد معمولا در فضاهای کوچک که امکان نصب کولر گازی اسپلیت نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کولر گازی سقفی یا پنجره‌ای
کولر گازی سقفی یا پنجره‌ای نوعی از کولر گازی‌های ساده به‌شمار می‌رود که نسبت به دیگر کولرهای گازی محبوبت زیادی ندارد.
کولر گازی سقفی یا پنجره‌ای از کندانسوری تشکیل شده که به سمت خارج کولر گازی قرار دارد و فن کندانسور در پشت آن نصب می‌شود تا هوا را از محیط خارج دمیده و به حذف گرما از کنداسور کمک کند.
کولر گازی سقفی یا پنجره‌ای حالت گرمایش و ریموت کنترل ندارد به همین دلیل نسبت به سایر کولر های گازی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین کولر گازی سقفی یا پنجره‌ای معایبی نیز به همرا دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مصرف بالای برق و انرژی و ایجاد سر و صدا اشاره کرد.
منبع دنیای اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;