خانه خود را ارزان اکوستیک کنید

در دنیای شلوغ و پر هیاهوی امروزی، زندگی در یک خانه آرام و به دور از هر گونه سر و صدا یک نیاز بسیار ضروری است.
افزایش جمعیت و صدای بوق ماشین ها در محیط بیرون از خانه بسیار آزار دهنده است و آرامش خاطر انسان ها را مکدر می کند.
برای رهایی از سر و صدا و کسب آرامش باید از ورود آنها به فضای خانه جلوگیری نمود.
عایق کاری اکوستیک در خانه های امروزی امری بسیار ضروری است و حتماً باید بدان توجه گردد.
پر کردن شکاف های درب و پنجره
بهترین راه برای اطلاع از شکاف های موجود در درب و پنجره استفاده از چراغ قوه در شب است.
با استفاده از این روش به راحتی می توان شیارها را پیدا کرد و از راه حل های مناسب برای پر نمودن آنها بهره برد.
هر چه این شکاف ها بزرگ تر و عریض تر باشند میزان انتقال صدا بالاتر خواهد بود. با استفاده از چسب می توانید شیارها و درزها را پر کنید.
استفاده از درب و پنجره دوجداره
امروزه درب و پنجره های ساختمان را به صورت دوجداره می سازند. همانطور که از نامشان پیداست شیشه این درب و پنجره ها دو جداره است و در فضای بین دو شیشه گاز آرگون قرار گرفته که خود نوعی عایق برای انتقال صوت به شمار می آید.
این شیشه ها به میزان قابل توجه از انتقال سر و صدای داخل منزل به بیرون ساختمان و برعکس ممانعت می کنند و فضایی آرام و به دور از هر نوع صدای آزار دهنده ایجاد می نمایند.
در حال حاضر در مکان های پر سر و صدا علاوه بر شیشه های دو جداره از شیشه های سه جداره نیز استفاده می شود. نصب درب و پنجره های دو الی سه جداره باید توسط افراد حرفه ای و متخصص صورت گیرد.
نصب درب های ضخیم
درب های چوبی که وزن سبکی دارند اصولاً تو خالی هستند و به راحتی سر و صدا را منتقل می کنند. در مقابل درب های با ضخامت مانع بزرگی برای انتقال صوت به شمار می آیند، هر چند هزینه این درب ها کمی بالاتر است اما نقش مهمی در کاهش سر و صدا دارند.
اکثر درب هایی که به بازار ارائه می شوند تو خالی هستند بنابراین اگر به دنبال آرامش و آسایش در منزل خود هستید درب های چوبی منزل خود را با ضخامت انتخاب کنید.
پهن نمودن فرش
کفپوش های چوبی و سرامیکی موجب انعکاس صوت می شوند، از این رو به راحتی با پهن نمودن یک فرش بر روی آنها می توان از این امر جلوگیری نمود و محیطی آرام در خانه ایجاد کرد. فرش ها از تار و پود تشکیل شده اند و با جذب صدا مانع از انعکاس و یا انتقال آن می شوند.
خانه ای که با فرش و موکت پوشیده شده به نسبت سایر خانه هایی که کفپوش آنها سنگی، سرامیکی و چوبی است آرام تر و بی صداتر است زیرا بافت فرش امواج صوتی را جذب می کند اما سایر کفپوش ها آن را منعکس می نمایند.
استفاده از درزگیر برای درب و پنجره
یکی از راه های انتقال سر و صدا عبور آن از شیار درب و پنجره است. نصب درزگیر به میزان قابل توجهی مانع از این امر می شود.
اگر درزگیر درب و پنجره های شما خشک شده و به صورت پودر بر زمین می ریزند بهتر است آنها را تعویض کنید تا با بستن درب و پنجره راهی برای ورود سر و صدا وجود نداشته باشد.
نصب آشغال گیر زیر درب ها
در زیر برخی از درب ها لایه ای پلاستیک به عنوان آشغال گیر نصب می شود. این لایه خاک های زیر درب را جارو می کند و می تواند از انتقال سر و صدا جلوگیری نماید.
اگر آشغال گیر درب شما قدیمی شده است به فکر تعویض آن باشید و آرامش را برای اهالی خانه خود فراهم نمائید.
استفاده از رنگ های اکوستیک
رنگ های اکوستیک با رنگ های معمولی فرقی ندارند و تنها ضخامت آنهاست که نقش موثری در جذب صدا ایفا می کنند.
این رنگ ها می توانند به میزان ۳۰ درصد سر و صدا را کاهش دهند و مانع از انعکاس و یا انتقال آن شوند.
با استفاده از رنگ های ضد صوت دیوار خانه خود را رنگ بزنید و به طور موثر از ورود صدا به فضای داخل خانه ممانعت نمائید.
نصب پرده ضخیم
پرده ها از جمله عناصر دکوراتیو هستند که نه تنها زیبایی بی نظیری به فضای دکوراسیون داخلی منزل می بخشند بلکه اگر از پارچه های ضخیم انتخاب شوند می توانند به میزان قابل توجه میزان سر و صدا را کاهش دهند. اگر به بازار پرده فروشان مراجعه کنید با تنوعی از پرده ها رو به رو می شوید که برخی از آنها قدرت بالایی در جذب صدا دارند.
اگر از سر و صدای زیاد رنج می برید پرده ها را دو الی سه لایه نصب کنید و آرامش را در فضا ایجاد نمائید. نصب پرده برای افرادی که اجاره نشین هستند و نمی توانند تغییرات زیادی در خانه خود ایجاد کنند ایده ای بسیار مناسب است.
عایق کاری دیوار
امروزه در بازار پنل های اکوستیک بی شماری برای عایق کاری دیوار منزل به فروش می رسند. فوم های اکوستیک به میزان قابل توجه از انتقال سر و صدا جلوگیری می کنند و بهترین عایق برای منزل محسوب می شوند.
پشم سنگ، فوم شانه تخم مرغی، فوم ریباند و فوم ایکس پی اس از جمله فوم های کاربردی در عایق کاری دیوار منزل به شمار می آیند. این فوم ها را می توان با توجه به مساحت دیوار مورد نظر برش داده و مورد استفاده قرار داد.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;