حق انشعاب فاضلاب افزایش نمی‌یابد

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت که در حال حاضر طرح افزایش قیمت حق انشعاب فاضلاب در هیچ کجا مطرح نشده و برنامه‌ای برای این موضوع در دستور کار قرار ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مرتضی عزالدین امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه تونل فاضلاب غرب تهران، در نشستی خبری با بیان این‌که امسال ۱۲۷ هزار انشعاب به فروش رسانده‌ایم که ۲۶۰ میلیارد تومان از این طریق توانسته‌ایم کسب درآمد داشته باشیم.
وی با اشاره به وضعیت پروژه‌های فاضلاب تهران، گفت: به‌دلیل این‌که پس از انقلاب اسلامی به‌دلیل این‌که برای تامین آب شرب با مشکل روبه‌رو بودیم، نتوانسته‌ایم به پروژه‌های فاضلاب بپردازیم، به همین دلیل مطالعات انجام طرح فاضلاب از سال ۱۳۲۷ آغاز و عملا عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۴ استارت خورد.
به گفته مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران در حال حاضر ۷۴ درصد عملیات لوله‌گذاری انجام شده و در بحث خطوط اصلی و تونل ۹۱ درصد در تصفیه‌خانه‌ها ۴۰ درصد کار انجام شده است. این در حالی است که باید ۳۰ درصد به تصفیه‌خانه‌های فعلی اضافه کنیم.
عزالدین با تاکید به این مساله که در بحث انشعابات ۵۷ درصد پیشرفت داشته‌ایم، ادامه داد: در مجموع طرح فاضلاب تهران ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که این عدد با توجه به وضعیت کل استان‌ها بسیار مطلوب است.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران اظهار کرد: در مناطق مختلف تهران بسته به نوع موقعیت میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌ها متفاوت است، اما در مجموع باید گفت که از ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه تاکنون ۶۶۹۳ کیلومتر اجرایی شده است.
وی با بیان این‌که از اول سال تاکنون تحریم‌ها موجب کند شدن پیشرفت پروژه شده است و با توجه به این‌که ۶۰ تا ۷۰ درصد تجهیزات اجرای پروژه فاضلاب وارداتی است، برای تجهیز کردن شبکه با مشکلاتی مواجه شدیم، افزود: تلاش کرده‌ایم تا با تجهیزات داخلی بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم.
عزالدین با بیان این‌که در حال حاضر دو تصفیه‌خانه فیروزبهرام و شهرک غرب را در دست اجرا داریم، اظهار کرد: در حال حاضر تصفیه‌خانه فیروزبهرام ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است که تامین سرمایه این تصفیه‌خانه از طریق بانک توسعه اسلامی صورت گیرد و باید گفت که اجرای این طرح به ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران اظهار کرد: تصفیه‌خانه شهرک غرب نیز قرار شده به روش BOT اجرایی شود که اجرای این پروژه نیز به ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. علاوه بر این نیز هدف‌گذاری کرده‌ایم تا بتوانیم تصفیه‌خانه هفت و هشت را که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد وارد مناقصه کنیم.
وی با بیان این‌که قرار است یک تصفیه‌خانه دیگر نیز کنار شهر آفتاب، از محل بانک توسعه اسلامی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شود، گفت: در شوش نیز قرار شده تا یک تصفیه‌خانه که ۳۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، ساخته شود.
عزالدین با تاکید بر این مساله که در برخی مناطق میزان پیشرفت اجرای شبکه فاضلاب ۹۸ درصد و در برخی مناطق که تراکم جمعیت در آن‌ها کمتر است، همچون مناطق ۲۱ و ۲۲، پیشرفت اجرای پروژه هشت تا ۱۳ درصد است، ادامه داد: تاکنون ۶۰۰ هزار انشعاب در تهران نصب شده است، اما براساس برنامه قصد داریم این تعداد انشعاب را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران درباره نیاز مالی تکمیل شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تهران، گفت: ۸۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه سرمایه‌ لازم است. درآمدی که از حق انشعاب به دست می‌آوریم تنها ۳۰۰۰ میلیارد تومان است، لذا لازم است از بخش‌های دیگر به فکر تامین سرمایه باشیم.
وی با اشاره به زمان تکمیل اجرای این پروژه، اضافه کرد: قرار بود که این پروژه در یک دوره ۲۵ ساله به اتمام برسد و این طرح در پنج فاز اجرایی شود که البته در حال حاضر از این برنامه عقب نیستیم، اما طی این مدت با چالش‌هایی مواجه شدیم، چرا که قرار بود این طرح از محل اعتبارات بانک جهانی اجرایی شود، اما به دلیل بحث‌های تحریمی این مساله با چالش مواجه شد.
عزالدین اظهار کرد: در آن زمان با همکاری مسئولان وزارت نیرو و آبفا اجرای این طرح از طریق منابع داخلی پیش رفت و مجموعه فاضلاب شهر تهران اجازه توقف این پروژه را نداد.
اکنون نیز باید صراحتا اعلام کرد که این پروژه فعال است و تاکنون مطالبات‌مان را به پیمانکاران پرداخت کرده‌ایم و اگر تامین منابع مالی صورت گیرد، می‌توانیم این پروژه را در ظرف مدت سه سال به اتمام برسانیم.
به گفته مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران، این در شرایطی است که شبکه فاضلاب تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد اما اتمام پروژه تصفیه‌خانه‌ها مستلزم تامین منابع مالی است که امیدواریم این کار به سرعت انجام شود.
وی با اشاره به چالش‌های موجود در بحث اجرای پروژه‌ها، ادامه داد: یکی از مشکلات جدی که با آن مواجه هستیم، موضوع اخذ مجوز حفاری از شهرداری است که اکنون نیز تا پنج برابر هزینه را افزایش داده‌اند و این مساله چالش‌هایی را برای ما به وجود آورده است.
عزالدین درباره پروژه تونل فاضلاب غرب تهران نیز گفت: تونل فاضلاب غرب به عنوان دومین تونل بلند انتقال فاضلاب در شهر تهران با هدف جمع‌آوری فاضلاب مناطق مرکزی و غرب تهران به صورت کاملا مکانیزه با دستگاه حفاری EPB-TBM توام با اجرای پوشش بتنی ترکیبی با پوشش داخلی محافظت در برابر خوردگی برای اولین بار در طرح فاضلاب تهران به مرحله‌ی اجرا گذاشته شده است.
پیشرفت ۵۷ درصدی پروژه تونل فاضلاب غرب تهران
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: مسیر تونل در بالادست در امتداد بزرگراه آیت‌الله سعیدی در محل تقاطع با خیابان ۳۰ متری جی آغاز و در انتهای بلوار معلم ادامه یافته و پس از عبور از بزرگراه آزادگان و بستر رودخانه کن به موقعیت تصفیه‌خانه غرب تهران در روستای فیروزبهرام منتهی می‌شود.
وی اظهار کرد: طراحی و ساخت این خط انتقالی با طولی معادل ۱۰.۹ کیلومتر از نیمه سال ۱۳۹۳ آغاز شده، دبی تونل در ابتدای مسیر بالغ بر ۱۲ مترمکعب بر ثانیه بوده که در نهایت با اضافه شدن فاضلاب به حداکثر ۱۷ مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید.
عزالدین با بیان این‌که مساحت تحت پوشش این خط انتقال بالغ بر ۲۰ هزار هکتار است، گفت: این مجموعه جمعیتی حدود سه میلیون و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد و هزینه ساخت این تونل از محل وام بانک توسعه اسلامی تامین شده است.
پیشرفت فیزیکی این پروژه تا به امروز ۵۷.۵ درصد بوده که شامل اجرای شش کیلومتر از مسیر خط انتقال است.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با بیان این‌که تصفیه‌خانه فیروزبهرام قادر است سالانه ۱۹۰ میلیون مترمکعب پساب قابل استفاده برای بخش کشاورزی را به چرخه تولید بازگرداند، اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش این تصفیه‌خانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است و امکان تصفیه فاضلاب مناطق غرب و جنوب غربی تهران از این طریق فراهم می‌شود.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;