حذف یارانه انرژی در سراسر جهان

حذف یارانه انرژی در سراسر جهان، گامی منطقی در اجرای سیاست های صحیح انرژی می باشد.
به گزارش تاسیسات نیوز، در حال حاضر شاهد آن هستیم که یارانه انرژی به اهداف والای خود دست پیدا نکرده اند و بیشتر از آن که حمایتگر قشر محروم باشند، برای بخش های ثروتمند جامعه که از سوخت بیشتری استفاده می کنند، سود رسان خواهند بود و این امر علاوه بر آن که موجب افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش بودجه دولتی خواهد شد، ناعدالتی در سایر قشر های محروم جمعیتی را رقم خواهد زد.
طی دهه گذشته تلاش های زیادی برای کاهش یارانه های سوخت فسیلی صورت گرفت و در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ این یارانه ها نسبت به سال ۲۰۱۲ نصف شده و از  ۵۰۰ میلیارد دلار به تقریبا ۲۵۰ میلیارد دلار رسید، اما داده های جدید از آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که این یارانه ها در سال ۲۰۱۷ دیگر بار روند افزایشی داشته است.
آژانس بین المللی انرژی (IEA) یک تفسیر جدید منتشر کرد که براساس آن، پیش بینی شده است که به طور خاص، پس از کاهش دو برابری در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، ارزش تخمینی یارانه های مصرف سوخت فسیلی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۲ درصد افزایش یافته است و میزان آن تا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است.
به گفته آژانس بین المللی انرژی (IEA) ، سهم اعظم این افزایش به علت افزایش قیمت نفت  بوده است ” و اگر این قیمت های مصنوعی  به همین شکل (پایین تر از مقدار واقعی) باقی بماند و به عنوان قیمت نهایی برای مصرف کنندگان باشد، نهایتا قیمت برای مصرف کننده ها به همان حالت باقی می ماند و ارزش تخمینی یارانه های تعلق گرفته را نیز افزایش خواهد داد.
ارزش یارانه مصرفی سوخت های فسیلی
لازم به ذکر است، “طبق داده های IEA، در سال ۲۰۱۶، برای اولین بار ارزش یارانه ها برای برق تولید شده از سوخت های فسیلی بیشتر از نفت بود، اما در سال ۲۰۱۷  نفت دوباره به حامل انرژی که بیشترین یارانه را دریافت می کند تبدیل شده است.”
در دوره زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ مشاهده شد که قیمت های بالای  نفت انگیزه قوی برای اصلاح یارانه ها در کشور های وارد کننده نفت به وجود آورده است،فرصتی که در سال ۲۰۱۴، زمانی که قیمت نفت شروع به کاهش کرد، از آن استفاده شد و  اصلاحاتی را نیز در قیمت یارانه های سوخت به وجود آورد، اگرچه افزایش قیمت های بین المللی سوخت در سال ۲۰۱۸ ممکن است این اصلاحات را از بین ببرد و شرایط را به حالت قبل برگرداند.
برای دریافت تفسیر IEA در مورد یارانه های مصرف سوخت فسیلی، و نظر تحلیلگران؛  واتارو ماتسومورا، (تحلیلگر ارشد انرژی WEO)، و زکیه آدم، (تحلیلگر انرژی WEO)، کلیک کنید.
دلایل حذف یارانه های سوخت فسیلی
در نهایت، می بایست بیانگر این واقعیت بود که ما به طور کلی “یارانه مصرف سوخت فسیلی” را ایجاد کرده ایم و سپس از نحوه استفاده مصرف کنندگان انتقاد می کنیم.
این یارانه ها قصد دارند قیمت سوخت های فسیلی یا برق مبتنی بر سوخت فسیلی را برای مصرف کنندگان نهایی کاهش دهند، و “اغلب به عنوان راهی برای پیگیری سیاست های اجتماعی از جمله دسترسی به انرژی،” IEA به کار گرفته شده اند.
این نوع از نحوه اعطای یارانه ها، نه تنها توجیه می شوند، بلکه ضروری نیز هستند، مثلا زمانی که دولت ها قصد دارند انرژی را برای فقیرترین و آسیب پذیر ترین گروه ها تامین کنند.
البته، همواره ترجیح داده می شود که  این یارانه ها به سرمایه گذاری در فن آوری های انرژی تجدید پذیر هدایت شود، اما این امر همیشه برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه عملی نیست، چرا که عدم حمایت از کشورهای توسعه یافته، سرمایه گذاری آن ها را دچار مشکل خواهد کرد.
با این حال، در حال حاضر شاهد آن هستیم که این یارانه ها به اهداف والای خود دست پیدا نکرده اند و بیشتر از آنکه حمایتگر قشر محروم باشند، برای بخش های ثروتمندتر از جمعیت که از سوخت بیشتری استفاده می کنند، سود رسان خواهند بود.
در نتیجه، این سیاست تخصیص یارانه ها، مصرف فریبکارانه قشر مرفه را افزایش می دهد،و این امر علاوه بر آن که موجب افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش بودجه دولتی خواهد شد، ناعدالتی در سایر قشر های محروم جمعیتی را رقم خواهد زد، بدین ترتیب، می توان گفت، حذف یارانه های سوخت فسیلی در سراسر جهان، گامی منطقی در اجرای سیاست های صحیح انرژی است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;