جلوگیری از هدررفت آب با تکنولوژی جدید

تیم‌های استارت‌آپی در برخی کشورها توانسته‌اند با ایده‌های خود گامی در راستای رفع مشکلات مدیریت آب در شهر و روستا بردارند که از جمله آنها می‌توان به روبات شناساگر نشت آب اشاره کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، این روزها بسیاری از کشورهای دنیا درگیر مسائل مربوط به خشکسالی و کم‌آبی هستند و برای برون‌رفت از این مشکل، دست به دامن فناوری‌های مختلف برای کمک به بارندگی بیشتر و دستیابی به منابع آبی جدید شده‌اند.
در این میان تکنولوژی‌هایی مانند شیرین سازی و انواع تصفیه آب نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و در بسیاری از کشورها استفاده می‌شوند.
از این رو در نظر داریم با معرفی و تشریح ماحصل تلاش محققان در سایر کشورها و بررسی مزیت‌های استفاده از این فناوری‌های آبی گامی در جهت اطلاع‌رسانی دقیق و موثر در این زمینه برداریم.
برخی از تحقیقات در دنیا، در قالب استارت‌آپ ارائه شده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسامی آنها را منتشر کرده است.
این استارت‌آپ‌ها در حوزه مدیریت آب رسانی شهری و روستایی فعالیت کرده‌اند.
پیش‌بینی احتمال ترکیدگی لوله‌ها
در همین راستا یک شرکت آمریکایی پلت‌فرم پیش‌بینی احتمال ترکیدگی لوله‌ها را در قالب استارت‌آپ و در حوزه مدیریت آب رسانی شهری و روستایی ارائه کرده است.
این شرکت راهکارهای مبتنی بر داده‌کاوی را برای پیش‌بینی احتمال شکست شبکه آب‌رسانی و ترکیدگی لوله‌ها ارائه کرده است. با استفاده از سیستم ارائه شده توسط این شرکت، شرکت‌های آب می‌توانند هزینه‌های تعویض لوله‌های آب را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهند، چرا که اگر لوله‌ها دیر تعویض شوند امکان ترکیدگی و خسارت‌های مالی بسیاری وجود دارد و اگر لوله‌ها زودتر از پایان یافتن عمر مفیدشان تعویض شوند، در واقع سرمایه زیادی هدر خواهد رفت.
سیستم ارائه شده توسط این شرکت با تجمیع داده‌های تاریخ مربوط به نصب، تعمیرات و میزان استفاده از هر لوله و همچنین داده‌های محیطی و زمین شناسی و همچنین با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشینی برای هر بخش از شبکه لوله ها، یک احتمال شکست پیش‌بینی می‌کند.
در نهایت، نتایج در قالب یک پلت‌فرم آنلاین مبتنی بر نقشه‌های جغرافیایی به کاربر ارائه می‌شود تا به جای تعویض کلیه لوله ها، تنها آنهایی که احتمال شکست بالایی دارند تعویض یا تعمیر شوند. گروه مخاطب این طرح، شرکت‌های آب و شهرداری‌ها هستند.
روبات متحرک در لوله‌ها برای یافتن نشتی
یکی دیگر از طرح‌هایی که توسط تیم‌های خارجی ارائه شده «روبات شناسایی ترکیدگی و نشتی لوله» است که با استفاده از آن می‌توان بدون قطع جریان آب، نشتی موجود در لوله‌های آبرسانی پیش از آنکه بیش از حد بزرگ شوند را شناسایی کرد.
برای این منظور باید این روبات را از نقاط تقاطع، شیرهای آتش‌نشانی یا نقاط دسترسی موجود در لوله‌ها وارد کرد و سپس روبات با استفاده از جریان آب در مسیر لوله حرکت خواهد کرد.
هر کجا که سنسور موجود در روبات یک نشتی را تشخیص بدهد، موقعیت دقیق آن را ثبت می‌کند و این موقعیت را به سرور ابری شرکت ارسال می‌کند.
با استفاده از اطلاعات دریافت شده از این روبات، پلت‌فرم نرم‌افزاری شرکت به‌طور دقیق مشخص می‌کند که نشتی‌ها در کجا رخ داده‌اند و بزرگی هر یک چه مقدار است.
از جمله برتری‌های این فناوری نسبت به فناوری‌های مرسوم مبتنی بر صوت می‌توان به دقت بسیار بالاتر در تعیین موقعیت و همچنین قابلیت تشخیص نشتی‌های کوچک قبل از تبدیل شدن به ترکیدگی لوله اشاره کرد. این استارت‌آپ در ایالات متحده آمریکا توانسته این روبات را طراحی کند.
مدیریت الگوی مصرف شبکه آب رسانی
شرکت کانادایی توانسته در قالب یک استارت‌آپ، پلت‌فرمی آنلاین برای مدیریت پیش دستانه شرایط بحرانی، تشخیص الگوهای غیرمعمول و همچنین ارائه راهکارهای کاهش هزینه‌های عملیاتی تاسیسات آب و فاضلاب ارائه کند.
این سیستم به سادگی با سامانه کنترل و اندازه گیری دقیق اسکادا که به‌طور معمول در تاسیسات آب و فاضلاب استفاده می‌شود یکپارچه می‌شود.
پس از یکپارچه سازی سیستم، هوش مصنوعی ارائه شده با استفاده از داده‌های تاریخی شروع به یادگیری رفتار سیستم می‌کند.
در گام آخر نیز بر مبنای یادگیری‌های انجام شده سیستم پیش‌بینی‌هایی درخصوص میزان مصرف به منظور تصمیم گیری آگاهانه تر به کاربران ارائه می‌دهد.
از آنجا که فرآیند یادگیری و پیش‌بینی به‌صورت مستمر انجام می‌پذیرد، بنابراین سیستم می‌تواند کاربران را برای مواجهه با شرایط بحرانی (مانند تقاضای بیش از حد انتظار) مطلع سازد یا الگوهای غیرمعمول مصرف را نیز به اطلاع شرکت‌ها برساند.
همچنین داشبوردی مدیریتی به منظور ارائه تحلیل‌ها به کاربران به‌صورت گرافیکی در این سیستم در نظر گرفته شده است.
این طرح در قالب یک تیم آپی برای شرکت‌های آب در کانادا ارائه شده است.
منبع خبرگزاری مهر
از طريق دنیای اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;