تولید تجدیدپذیرها در گرو نیروگاه‌های بادی

به گزارش تاسیسات نیوز، استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر در مصرف سوخت، آب و نیز کاهش آلایندگی های هوا و اشتغالزایی بسیار موثر هستند. یکی از ویژگی های نیروگاه بادی سیاهپوش طارم تولید۸۰ درصد برق خود در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور یعنی زمان اوج مصرف پیک است که از نظر مدیریت انرژی در زمان‌های مورد نیاز ارزش بسیار زیادی دارد.


در چهارمین روز از هفته دولت و همزمان با سفر وزیر محترم نیرو به استانهای قزوین و گیلان، صبح امروز دوشنبه پنجم شهریور ماه ۹۷ بزرگترین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت ۶۱/۲ مگاوات با حضور استاندار قزوین، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر نیرو و ریاست سازمان ساتبا، معاونین برق و آب وزارت نیرو و جمعی از مقامات و مدیران استان در منطقه سیاهپوش قزوین افتتاح گردید.


وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه این نیروگاه با اشاره به ظرفیت ۶۴۰ مگاواتی در حال بهره برداری نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور ، اعلام نمود که از این میزان ظرفیت تجمعی ، ۴۵% آن نیروگاه های بادی، ۳۵% نیروگاه های خورشیدی، ۱۳% نیروگاه های برقابی، ۵% نیروگاه های زیست توده و مابقی نیروگاه های پاک می باشند. دکتر اردکانیان با اشاره به ظرفیت ۴۶۰ مگاواتی نیروگاه های تجدیدپذیر در حال احداث در کشور ابراز امیدواری نمود که تا پایان سال جاری، ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک در کشور به ۱۱۰۰ مگاوات برسد.

 

وی افزود: امیدواریم در برنامه دولت دوازدهم بتوانیم هرچه زودتر از ظرفیت‌های ۴ و ۵ هزار مگاواتی انرژی تجدیدپذیر در کشور استفاده کنیم.


اردکانیان یادآور شد: امیدواریم با حمایت بانک های عامل و بخش خصوصی بتوانیم ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی بادی کشور را هرچه سریع‌تر فعال سازیم.


به گفته اردکانیان استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر در مصرف سوخت، آب و نیز کاهش آلایندگی های هوا و اشتغالزایی بسیار موثر هستند.


وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم از دکل‌های نیروگاه بادی که مانند درختان سرافراز کاشت شده اند بتوانیم بیشتر از گذشته انرژی تولید کنیم.


نیروگاه بادی سیاهپوش طارم طی یک سال با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و هزینه اجرای این طرح بزرگ ۸۶ میلیون یورو معادل هشت هزار میلیارد ریال است.


نیروگاه بادی سیاهپوش دارای ۱۸ توربین ۳.۴ مگاواتی بوده و هریک از ایستگاه های این نیروگاه معادل۴.۳ مگاوات برق تولید می کند که برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد.


از مزایای احداث این نیروگاه بادی می توان به جلوگیری از انتشار سالانه ۱۱۰ هزار تن گازهای گلخانه ای معادل کاشت هزار و ۱۰۰ هکتار جنگل و جلوگیری از آلودگی ۲۲ هزار خودرو اشاره کرد.


این طرح به طور کل توسط بخش خصوصی اجرا شده و از تسهیلات صندوق توسعه ملی با مشارکت بانک توسعه تعاون استفاده کرده است .


اردکانیان افزود: امروز نیروگاه‌های تجدیدپذیر و به خصوص بادی در کشور به خوبی جایگاه خود را شناخته و به توسعه مطلوبی نیز دست یافته‌اند.


وزیر نیرو ادامه داد: هم‌اکنون ۶۴۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور است که ۴۵ درصد آنها را نیروگاه بادی تشکیل می‌دهند.


وی با بیان اینکه امسال نیز احداث ۴۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار قرار دارد، افزود: بر اساس وعده‌های داده شده تا پایان امسال این میزان تولید به یک هزار مگاوات و در سال آینده نیز تا دو برابرافزایش می‌یابد و تا پایان برنامه پنجم به پنج هزار مگاوات می‌رسد.


اردکانیان خاطر نشان ساخت: هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر چهار سنت یورو است و حدود ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به همراه دارد.


وی گفت: امروز ما راه صحیحی را در حوزه تولید انرژی در پیش گرفته‌ایم و نیروگاه‌های خورشیدی را در مناطق کم‌آب و بادی را در مناطق اقلیمی خاص مورد شناسایی و اجرا قرار می‌دهیم.


اردکانیان یادآور شد: با اتکا به ظرفیت‌های قانونی مجلس شورای اسلامی از هر کیلووات برق عرضه شده به مردم در سال گذشته ۵۰ ریال و امسال ۶۰ ریال دریافت و از همین محل آورده مردم برق نیروگاه‌ها خریداری شد.


وی اضافه کرد: امسال ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل فروش برق جمع‌آوری شده است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه نیز به وظیفه خود که همان تامین منابع مالی وزارت نیرو است به نحو مطلوب انجام وظیفه کند.


وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح‌های قابل افتتاح در هفته دولت افزود: در چهارمین روز از هفته دولت ۱۱ پروژه وزارت نیرو مورد بهره‌برداری قرار می گیرد که بزرگترین آن نیروگاه سیاه پوش است.


وی ادامه داد: پنج نیروگاه خورشیدی در فارس، ۲ نیروگاه خورشیدی در تهران و تعدادی دیگر نیز در استان‌های قم و یزد به بهره‌برداری می‌رسد که در کل ۱۵۵ مگاوات به مجموعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اضافه می‌شود.


به گفته اردکانیان این تعداد پروژه‌ها با چهار هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال به علاوه ۱۸ میلیون یورو به مرحله بهره برداری رسیده‌اند.


اردکانیان یادآور شد: وزارت نیرو از محدود دستگاه‌هایی اجرایی است که به عنوان یک دستگاه دولتی خود مولد بخش‌های خصوصی در زمینه تولید و تامین برق است.


وزیر نیرو در پایان با اشاره به ویژگی های نیروگاه سیاهپوش افزود: یکی از ویژگی های این نیروگاه تولید۸۰ درصد برق خود در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور یعنی زمان اوج مصرف پیک است که از نظر مدیریت انرژی در زمان‌های مورد نیاز ارزش بسیار زیادی دارد.


نیروگاه بادی منطقه سیاهپوش بخش طارم سفلی به ظرفیت ۶۱.۴ مگاوات و ۸۶ میلیون یورو سرمایه گذاری بخش خصوصی در ۱۲۰ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد.


افتتاح بزرگترین نیروگاه بادی کشور توسط وزیر محترم نیرو


نیروگاه بادی ۶۱/۲ مگاواتی شرکت آرین مه باد که از طریق عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با بخش خصوصی احداث گردیده است، مشتمل بر ۱۸ واحد توربین بادی به ظرفیت ۳/۴ مگاوات می باشد که قابلیت تولید برق به میزان ۲۱۴ هزار مگاوات در سال را دارا بوده و سالیانه در مصرف گاز طبیعی و آب به ترتیب ۴۵ میلیون متر مکعب و ۳۵ هزار متر مکعب صرفه جویی می نماید. همچنین در فرایند تولید برق در مقایسه با نیروگاه های فسیلی، از انتشار گاز دی اکسیدکربن به محیط زیست بمیزان ۱۱۰ هزار تن در سال جلوگیری خواهد نمود.


شایان ذکر است این نیروگاه در طی دوره احداث و بهره برداری زمینه اشتغال ۴۴۰ نفر را فراهم نموده است.


به گزارش دفتر روابط عمومی و امور بین الملل ساتبا آقای دکتر اردکانیان پس از افتتاح بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه سیاهپوش استان قزوین، بلافاصله با حضور در منطقه شهربیجار استان گیلان، دومین نیروگاه تجدیدپذیر را در چهارمین روز از هفته دولت افتتاح نمود.


این گزارش می افزاید در این مراسم که استاندار گیلان و برخی مقامات استانی ، معاون وزیر نیرو و ریاست سازمان ساتبا و همچنین معاونین برق و آب وزیر نیرو نیز حضور داشتند. اولین نیروگاه برقابی کوچک به ظرفیت ۶/۳ مگاوات در استان گیلان که توسط بخش خصوصی و از طریق فرایند عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر احداث گردیده، رسماً افتتاح شد.


این گزارش می افزاید ساتبا اعلام نموده است از مجموع ظرفیت ۴۶۰ مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در حال احداث توسط بخش خصوصی در کشور، ۱۲ پروژه به ظرفیت ۱۶۰/۸ مگاوات در استانهای تهران، فارس، قزوین، کرمان، گیلان،قم و یزد در هفته دولت آماده افتتاح می باشند.

بیشتر به بیان مختصری از شرایط و مقدمات احداث نیروگاه های بادی پرداخته شده است.


احداث نیروگاه بادی برای تولید برق


در ایران با توجه به وجود مناطق بادخیز، بستر مناسبی جهت گسترش بهره برداری از توربین های بادی فراهم میباشد. یکی از مهمترین پروژه های انجام شده در زمینه انرژی بادی تهیه اطلس بادی کشور بوده است که پروژه مذکور در سازمان انرژیهای نو ایران صورت گرفته و به عنوان یکی از پروژه های ملی در صنعت انرژی باد محسوب می گردد.


استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر بخصوص انرژی باد به عنوان یکی از منابع تجدید پذیر تولید انرژی الکتریکی، در سالهای اخیر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. اولین گام در احداث مزارع بادی، انجام مطالعات امکان سنجی است که هدف آن ارزیابی امکان پذیر بودن تأسیس یک نیروگاه بادی از لحاظ فنی، اقتصادی و زیر ساختهای مورد نیاز در یک سایت مشخص با استفاده از توربین‌های بادی معین می‌باشد. برآورد انرژی تولیدی سالیانه نیروگاه، نوع، ظرفیت و تعداد توربین های استفاده شده در چیدمان نیروگاه، نحوه اتصال به شبکه سراسری یا محلی و پارامترهای شبکه مواردی هستند که باید در یک مطالعه امکان سنجی مشخص گردند.

 

مزایای استفاده از انرژی بادی


عدم نیاز توربین بادی به سوخت


قیمت مناسب فروش برق


تنوع بخشیدن به منابع انرژی


عدم نیاز به آب


نداشتن آلودگی محیط زیست


ایجاد سیستم پایدار انرژی


تامین بخشی از تقاضای انرژی برق کشور و جهان


انرژی باد به راحتی قابل تبدیل به انرژی الکتریکی است


قدرت مانور زیاد در بهره برداری از چند وات تا چندین مگاوات


نیروگاههای بادی امروزی بسیار پر بازده هستند


انرژی باد در اکثر مناطق به مقدار زیاد وجود دارد


محل های قابل استفاده از توربین های بادی


میتوان در مراکز صنعتی، تفریحی و مکان های سیاحتی و زیارتی که دور از شبکه برق سراسری هستند، استفاده کرد. در ضمن در منازل ویلایی و حومه شهرها و حتی روستاها و مراکز کشاورزی و پرورش دام و طیور نیز می توان از این انرژی پاک استفاده کرد.


شرایط احداث توربین‌های بادی


دراحداث نیروگاه بادی پیدا کردن محل سایت عامل بسیار مهمی است تا حداکثر بهره‌برداری را از نیروی باد بدست آورد.


موارد مهم جهت شناسایی یک منطقه مناسب برای نصب توربین‌های بادی عبارتند از:


• استقرار ماشینهای بادی در مکان‌هایی که مقدار انرژی تولید شده جوابگوی مصرف باشد.


• پرهیز از مکان‌هایی که سبب مخاطره توربین‌های بادی می‌شود. مثل: اغتشاش، یخبندان، موانع، ذرات شن و نمک در هوا، نامسطح بودن و شیب زمین که سبب افزایش قیمت نگهداری توربین، کوتاهی عمر و افت انرژی تولیدی خواهد شد.


• اقتصادی بودن انرژی تولیدی در مقایسه با انرژی‌های دیگر.


توربینهای بادی چگونه کار می‌کنند؟


توربین‌های بادی انرژی جنبشی باد را به توان مکانیکی تبدیل می‌نمایند و این توان مکانیکی از طریق شفت به ژنراتور انتقال پیدا کرده و در نهایت انرژی الکتریکی تولید می‌شود. توربین‌های بادی بر اساس یک اصل ساده کار می‌کنند. انرژی باد دو یا سه پره‌ای را که بدور روتور توربین بادی قرار گرفته‌اند را بچرخش درمی‌آورد.


روتور به یک شفت مرکزی متصل می‌باشد که با چرخش آن ژنراتور نیز به چرخش درآمده و الکتریسیته تولید می‌شود. توربین‌های بادی بر روی برج‌های بلندی نصب شده‌اند تا بیشترین انرژی ممکن را دریافت کنند بلندی این برج‌ها به ۳۰ تا ۴۰ متر بالاتر از سطح زمین می‌رسند. توربین‌های بادی در بادهایی با سرعت کم یا زیاد و در طوفان‌ها کاملاً مفید می‌باشند.


هزینه احداث نیروگاه بادی


احداث نیروگاه بادی سرمایه گزاری بلند مدت نیاز دارد و دوره بازگشت سرمایه آن ۵ تا ۷ ساله است.


ساخت سه مزرعه بادی با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات در ۹۰۰ هکتار


هر مزرعه دارای ۲۰ توربین بادی و توانایی تولید ۲.۵ مگاوات برق است و ارتفاع هر دکل ۱۰۰ متر و طول هر پره ۶۰ متر است.


۳۳۰ میلیون دلار معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث این سه مزرعه بادی سرمایه گذاری نیاز است.


توجیه اقتصادی نیروگاه بادی


هزینه های توربین بادی شامل: تولید توربین، حمل و نقل و نصب و راه اندازی توربین می باشد.


هزینه اتصال به شبکه شامل: کابل کشی، پستها و ساختمانها می باشد.


هزینه ساخت و ساز عبارتست از: حمل و نقل و نصب توربین بادی و برج آن و ساخت و ساز فونداسیون توربین بادی


دیگر هزینه ها شامل: هزینه های توسعه و مهندسی، هزینه های مراحل صدور مجوز، مشاوره ها و اجازه نامه ها، سیستم های کنترل و نظارت و کنترل و دیتا برداری می باشد.


مدت خرید تضمینی برق نیروگاههای بادی توسط وزارت نیرو ۵ سال است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;