تقویت راندمان انرژی با نماهای ساختمانی

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان، سیستم جدیدی طراحی کرده اند که بهره و تلفات انرژی ساختمان از طریق نما را کاهش داده و کاهش مصرف انرژی به واسطه جریان هوا را به حداقل می رساند.

 

به تازگی محققان کالج مهندسی UPM نمای تهویه ای با یک محفظن دوجداره و یک وسیله کنترل جریان ساخته اند که تا حد زیادی در مصرف انرژی ساختمان صرفه جویی می کند. این راه حل پایدار و کارامد به واسطه سادگی در اجرا می تواند هم در کارهای بازسازی و هم ساخت بناهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.

 

نما، عنصر اصلی ساختمان است که به ما اجازه می دهد الزامات راندمان انرژی و آسایش داخلی مدون در قوانین ملی و بین المللی و کدهای بخش ساختمان را برآورده سازیم. نوع سیستم، طراحی و اجرای صحیح خود نما جنبه های بسیار مهمی است که مصرف نهایی انرژی ساختمان را تعیین می کند. 


امروزه، هزینه های جریان هوا 40% است که 65 درصد از کل مخارج یک ساختمان را تشکیل می دهد. ساختمان ها در اقلیم های قاره ای-مدیترانه ای همانند اسپانیا در زمستان از تلفات انرژی ناشی از نماهای شمال و شرق خود به دلیل دمای پایین رنج می برند. همین طور، این ساختمان ها در تابستان از نماهای جنوب و غرب خود انرژی حاصل از تابش خورشید را می گیرند. در هر دو مورد جریان هوا در ساختمان به منظور تهویه داخلی مناسب برای ساکنان لازم است.

 

به منظور بهبود راندمان انرژی نماها، دو محقق از گروه Tecnología Edificatoria y Medio Ambiente (TEMA) سیستم جدیدی از نمای تهویه ابداع کرده اند. امروزه، نماهای تهویه شده مرسوم از یک ورقه داخلی، عایق حرارتی، محفظه تهویه و پرداخت خارجی تشکیل می شوند.

 

سیستم نمای جدید طراحی شده یک محفظه هوای ثانویه بین فضای موجود و عایق نما اضافه می کند که هر دو محفظه با کف نما به هم وصل می شوند. ویژگی دیگر یک جزء جدید در بالا برای تنظیم جریان هوا در محفظه هاست که بسته به شیب دمای موجود بین داخل و خارج ساختمان تغییر می کند.

 

نمای تهویه شده با یک محفظه دوبل دو مورد برتری نسبت به سیستم متداول دارد. اول اینکه، کسب-اتلاف انرژی از طریق نماها کاهش می یابد و در نتیجه مصرف انرژی به واسطه جریان هوا کم می شود. دوم، طراحی سیستم به کاهش گرادیان دمای عمودی در امتدا پوشش کمک کرده و دمای هوا در محفظه ها را در کل سال یکنواخت می کند.

 

با حداقل ساختن گرادیان دمای عمودی، مصرف جهانی به واسطه تلفات انرژی از طریق نما کمتر به ارتفاع ساختمان بستگی خواهد داشت و در نتیجه دیگر خانه های بالاتر آسایش داخلی و درجه راندمان انرژی کمتر یا بیشتر از خانه های پایینی نخواهند داشت.


به علاوه، این سیستم یک راه حل پایدار و کارامدی است که می تواند هم در موارد بازسازی و هم احداث ساختمان های جدید به کار رود.

 

با توجه به صرفه جویی چشمگیر در مصرف انرژی هزینه اولیه بالای آن را می توان در کوتاه مدت جبران کرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;