تغییر جهت ناگهانی قیمت مس

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، از آنجا که مس( طلای سرخ) در ساختمان سازی کاربرد دارد، طبیعتا قیمت آن برای ساختمان سازها و مهندسین اهمیت دارد.

تغییر جهت ناگهانی قیمت مس در بورس کالای ایران و بازار آزاد بعد از چند هفته متوالی روند نزولی، تاثیری بر تقاضای معامله‌گران نداشت.

بر اساس گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه افزایش میانگین هفتگی قیمت فلزات پایه جهانی و نرخ ارز موجب شد قیمت‌ها در این روز روند صعودی در پیش بگیرند.

از طرفی کاهش تقاضای مس در بازار داخلی طی هفته‌های اخیر سبب رکود بیشتر مبادلات در بازار آزاد شده است.

البته در بورس کالا نیز این وضعیت حاکم بود، به‌طوری‌که تقاضا در معاملات در روزهای اخیر به شدت کاهش‌ یافته بود و به عقیده فعالان بازار مهم‌ترین عامل آن کمبود نقدینگی و کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها است.

این عوامل در شرایطی است که نرخ ارز بعد از مدت‌ها ثبات حدود سه هفته است که با نوسان قیمت رو‌به‌رو شده است.

 

 

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل کاهش تقاضا در بورس کالا نیز همین بوده است، چرا‌که معامله‌گران معتقدند احتمال نوسان بیشتر قیمت فلزات پایه با توجه به نوسان‌های موجود در بازارهای جهانی وجود دارد.

درست است که رکود در تمامی صنایع دیده می‌شود اما در صنایع مسی موجب ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان شده به‌طوری که حتی برخی از آنها با توجه به کمبود شدید مواد اولیه با یک‌سوم ظرفیت کار می‌کنند.

بورس کالای ایران طی معاملات دیروز شاهد عرضه بیش از ۱۹۰ هزار تن انواع محصول بود که از این مقدار بیش از ۲۲ هزار تن آن به محصولات مسی اختصاص داشت، به‌طوری که شرکت صنایع ملی مس ایران با ۲ هزار تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت.

این شرکت همچنین ۲۵۰۰ تن مس کاتد را روی تابلوی عرضه برد. شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان هم با ۲۷۰ تن مس مفتول در تالار معاملات حاضر شد.

از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۲۰ هزار تن انواع مس کم‌عیار، ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۶ هزار و ۳۰۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۳۱۱ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۲۵۰۰ تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا ۲۶۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۱۷ هزار و ۹۰ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد ۳۲۳ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند.

کل عرضه برای این محصول ۲ هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۴۶۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۷ هزار و ۱۴۵ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۳۲۳ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابر بوده است.

 

 

از طرفی این فلز هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به‌روز شنبه افزایش ۲۰۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

به گفته برخی از فعالان بازار، روند معاملات طی روز گذشته تحت تاثیر نوسان قیمت‌ها و تغییر مسیر نا‌گهانی فلز سرخ بی‌رونق بوده است.

کارشناسان عامل اصلی این افزایش قیمت را رشد بهای مس در بورس فلرات لندن عنوان کرده‌اند که بر‌اساس اخبار منتشر شده از بازارهای جهانی خرید غیرعادی چین تغییر جهت عجیبی در بازار فلزات ایجاد کرده است.

بهای مس روز جمعه در بورس فلزات لندن به ۴ هزار و ۶۳۷ تومان رسیده که نسبت به نرخ آخرین معامله رشد ۴۱/ ۲ درصدی داشته است.

بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بلومبرگ تقاضای صنعتی چین به هیچ عنوان نمی‌تواند این افزایش نرخ را توجیه کند.

چین تاثیرهای زیادی از رکود جهانی پذیرفته است، این در شرایطی است که صادرات این کشور در ماه مارس به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت.

همچنین بر‌اساس پیش‌بینی‌های تحلیلگران قیمت فلز سرخ در بلند‌مدت افزایشی خواهد بود، به عقیده برخی از تحلیلگران از آنجا که فلزات رنگی برخلاف نفت قابل انبار کردن هستند، قیمت آنها رفته رفته بالا می‌رود و بالاخره اینکه زمانی که چین در اوج انقلاب صنعتی خود نیاز فراوانی به فلزات به ویژه مس پیدا می‌کند آنها را در اختیار خواهد داشت در حالی‌که غرب در همان زمان دچار بحران کمبود خواهد بود.

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;