تشخیص بیماری با توالت هوشمند

پژوهشگران “آژانس فضایی اروپا” و دانشگاه “ام.آی.تی”، نوعی توالت هوشمند ابداع کرده‌اند که با بررسی ادرار، نشانه‌های بیماری را مشخص می‌کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، متخصصان “آژانس فضایی اروپا”(ESA) و دانشگاه “ام.آی.تی”(MIT)، نوعی توالت هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند با بررسی ادرار کاربر، نشانه‌های ابتدایی بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت را تشخیص دهد.
این توالت پیشرفته موسوم به “فیتلو”(FitLoo) با استفاده از حسگرهایی که در آن قرار دارند، وجود پروتئین و گلوکز اضافی را در ادرار بررسی می‌کند.
حسگرها علاوه بر وجود نشانگرها، نوسان این مواد که می‌تواند نشانه هشدار دهنده‌ای مبنی بر آغاز سرطان یا دیابت باشد، تشخیص می‌دهند. داده‌های گردآوری شده که با تلفن همراه هوشمند، قابل کنترل هستند، به بررسی وضعیت بیماران کمک می کنند.
فیتلو براساس فناوری مورد استفاده فضانوردان “ایستگاه فضایی بین‌المللی”(ISS) ساخته شده است. این فناوری که برای بررسی وضعیت سلامت فضانوردان طراحی شده، “سیستم بررسی ادرار” نام دارد و نمونه ادرار همه اعضای ایستگاه فضایی را جمع می‌کند.
“مایکل لیندنمایر”(Michael Lindenmayer)، سرپرست بخش بهداشت دیجیتال و بهداشت هوشمند شرکت “Toilet Board Coalition” گفت: تاکنون پنج نفر توانسته‌اند با کمک فیتلو، کنترل سلامت خود را به دست بگیرند.
وی افزود: از آنجا که بررسی سلامت بدن به درستی انجام نمی‌شود، معمولا هنگامی به پزشک مراجعه می‌کنیم که بیمار هستیم اما فیتلو همیشه این کار را انجام می‌دهد.
توالت‌های هوشمند در کشورهایی مانند ژاپن نیز وجود دارند و تمرکز سازندگان آنها بر بهداشت و راحتی بیشتر است؛ به همین دلیل امکاناتی مانند شست‌وشو با آب گرم، خشک‌کن هوا و صندلی گرم برای آن طراحی کرده‌اند.
شرکت‌هایی مانند “توتو”(Toto) و “ماتوشیتا”(Matsushita)، توالت‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت ابداع کرده‌اند که شاخص توده بدن، پروتئین، میزان جریان و دمای ادرار را اندازه‌گیری می‌کنند.
دانشمندان دانشگاه “استنفورد” نیز نوعی دستمال توالت با قابلیت تغییر رنگ ابداع کرده‌اند که می‌تواند با کمک یک دوربین هوشمند، بیماری‌ها یا نشانه‌های وجود عفونت در ادرار را تشخیص دهد.
لیندنمایر ادامه داد: اگرچه در حال حاضر فناوری‌های بسیاری در این زمینه وجود دارند اما هدف ما این است که در ابداع توالت هوشمند، همه آنها را با هم ترکیب کنیم. ایده ما این است که کاربر بتواند با کمک اتصال میان تلفن همراه و توالت هوشمند، اطلاعاتی در مورد سلامتی خود به دست بیاورد.
به گفته پژوهشگران، استفاده از حسگر در توالت‌های عمومی نیز کارآمد خواهد بود زیرا می‌تواند امکان پیش‌بینی گسترش بیماری را در جامعه فراهم کند و هشدارهایی را در این زمینه ارائه دهد.
متخصصان آژانس فضایی اروپا و دانشگاه ام.آی.تی، اکنون در جستجوی یک شرکت سازنده هستند تا فناوری خود را ارائه دهند.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;