چک لیست ایمنی در مدارس

معاون برنامه‌ریزی آموزش منابع انسانی از تدوین دوره آموزشی ایمنی و امنیت در مدرسه ویژه مدیران مدارس و مناطق خبر داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، محتوای آموزش در بخش اصلی ایمنی شامل چک‌لیست ایمنی شامل محل دسترسی و نما؛ حیاط مدرسه، کلاس مدرسه، دفاتر اداری؛ آبدارخانه و آشپزخانه؛ کتابخانه و سالن اجتماعات؛ تأسیسات الکتریکی، حریق؛ تأسیسات گرمایشی؛ آزمایشگاه و کارگاه؛ موتورخانه؛ انباری راهرو و مسیرهای خروج اضطراری هست و بخش امنیت شامل مبانی نظری امنیت در مدرسه، مصادیق ایمنی و امنیت در مدرسه به‌صورت فیلم و کاربرگه‌ای ایمنی در اختیار فراگیران قرار داده‌شده است؛ که فراگیران باید در پایان دوره تکالیف خود را در قالب پروژه بهبود مدیریت؛ به تکمیل و ارسال کاربرگ های ایمنی مدرسه خود به سامانه مرکزی اقدام کنند.
فریبرز حمیدی با اشاره به اهمیت امنیت در زندگی جمعی اظهار کرد: برخی متفکران اجتماعی در تعاریف خود کلمه امنیت را مترادف با مفهوم سلامتی استفاده کرده‌اند و وجود آن را ضامن بقا و پایداری جامعه سالم بیان کرده‌اند. دنیای یک کودک را خانه، مدرسه و جامعه پیرامون آن تشکیل می‌دهد.
این مکان‌ها باید دارای امنیت باشند. بر اساس تجارب گذشته، مدارس سهم عمده‌ای در وقوع حوادث و بروز بیماری‌ها داشته‌اند درصورتی‌که اصول ایمنی مدارس در سطح قابل قبولی نباشد احتمال وقوع حوادث و جراحت و مرگ دانش‌آموز وجود دارد.
ازاین‌رو قطعاً یک آینده‌نگری پیش‌بینی دقیق می‌تواند کارساز باشد و تا حد زیادی از پیامدهای وخیم پیشگیری کند.
وی ادامه داد: در همین راستا فضای آموزشی ابتدا باید ازلحاظ فیزیکی مطلوب باشد.
فضاهای باکیفیت فیزیکی مطلوب به فضاهایی اطلاق می‌شود که در طراحی آن‌ها استاندارد شاخص‌هایی از قبیل هوای سالم؛ دمای مناسب؛ رطوبت کافی؛ نور؛ صوت؛ دید و منظر مناسب کارایی انرژی دسترسی‌ها و ارتباطات رعایت شده باشد.
معاون برنامه‌ریزی آموزش منابع انسانی مدارس امن را دارای محیط حمایتگر حامی عواطف سلامت فیزیکی و روان‌شناختی دانش آموزان دانست و اظهار کرد: در مدارس امن دانش آموزان در معرض آسیب‌های فیزیکی جسمی و عاطفی نیستند.
فریبرز حمیدی عوامل مؤثر در ناامنی را فقدان مدیریت، عدم ارتباط مستمر اولیا با مدارس بهداشت و امکانات بهداشتی عوامل معماری و غیره برشمرد و گفت: مدارس امن دارای دانش آموزان سالم و جوی حاکی از حمایت عاطفی و فیزیکی است.
در این مدارس دانش آموزان از لحاظ مسائل هیجانی، فیزیکی و غیره در امان هستند.
وی تصریح کرد: فضای آموزشی باید ازلحاظ فیزیکی مطلوب باشد. فضاهای باکیفیت فیزیکی مطلوب، به فضاهایی اطلاق می‌شود که در طراحی آن‌ها استاندارد شاخص‌هایی از قبیل هوای سالم، دمای مناسب، رطوبت کافی، نور، صوت، دید و منظر مناسب کارایی انرژی دسترسی‌ها و ارتباطات رعایت شده باشد.
مدارس دارای محیط امن و حمایت گر اشاره به مهیاسازی محیطی دارد که حامی عواطف سلامت فیزیکی و روان‌شناختی دانش آموزان باشد. کیفیت محیط فیزیکی به‌طور قابل‌توجهی بر موفقیت دانش آموزان تأثیر می‌گذارد بنابراین باید ازنظر وضعیت ایمنی و بهداشتی مناسب باشد.
حمیدی تأکید کرد: یکی از راهکارهای امنیت فیزیکی در مدارس؛ شناسایی وضع موجود و آگاهی از نقاط ضعف کاستی‌ها و نواقص احتمالی باهدف ارتقاء کیفیت امنیت محیط‌های آموزشی است و در همین راستادوره آموزشی ایمنی و امنیت در مدرسه ویژه مدیران مدارس و مناطق تدوین‌شده است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی تصریح کرد: این دوره آموزشی با توجه به نیاز مدارس در خصوص حفظ امنیت و ایمنی دانش آموزان در مدرسه و در راستای سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص آموزش تعاملی کاربردی و مهارتی؛ باهدف آشنایی مدیران، معاونان مدارس با قوانین و مقررات ایمنی و امنیت در مدرسه و مدنظر قرار دادن آن جهت پیشگیری، آمادگی و مواجه با رخدادها و اتفاقات ناخواسته و غیرقابل‌پیش‌بینی صورت گرفته است و به مدت ۱۰ ساعت در سامانه LTMS به‌صورت الکترونیکی و فرآیند محور طراحی و برنامه‌ریزی‌شده است.
معاون برنامه‌ریزی آموزش منابع انسانی در مورد زمان اجرای این دوره اظهار کرد: شروع این دوره آموزشی از ۲۴ مهرماه آغاز و تا ۲۵ آبان ماه ادامه دارد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;