تامین برق کشور از نیروگاه‌های برق‌آبی

مجری طرح نیروگاه‌های آبی متوسط، کوچک و مشارکت‌های بخش غیر دولتی گفت: در سال آبی جاری تا به این لحظه مخازن سد‌ها نسبت به سال گذشته افزایش ورودی داشته و با توجه به اینکه ۳ ماه از سال آبی گذشته انتظار می‌رود که بارش‌های زمستانه کافی و سیلاب‌های بهاره مخازن سد‌ها را به تراز نرمال نزدیک‌تر کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، نیروگاه‌های برق‌آبی به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین برق در کشور چند سالی است که مورد توجه مسئولان قرار گرفته از این رو تولید برق از این نیروگاه‌ها که در دوران اوج مصرف یاور اصلی تامین برق کشور محسوب می‌شود.
اما در سال آبی گذشته کاهش بارش‌ها باعث شد تا ارتفاع و حجم مخزن سد‌های دارای نیروگاه برق‌آبی به شدت کاهش یابد از این رو تامین برق در روز‌های پیک مصرف برق با محدودیت‌هایی روبرو شد که با قطعی برق زمانبندی شده سعی در مدیریت مصرف شد.
در سال آبی جاری تا به حال بارش‌ها روند مثبتی نسبت به سال گذشته داشته، اما این طور که معلوم است هنوز کمبود بارش‌های سال گذشته را جبران نکرده از این رو نگرانی برای تامین برق از نیروگاه‌های برق‌آبی دوباره مطرح می‌شود.
در همین راستا محمد رهبری مجری طرح نیروگاه‌های آبی متوسط، کوچک و مشارکت‌های بخش غیر دولتی توسعه منابع برق‌آبی را یکی از دستاورد‌های بزرگ در کشور عنوان کرد و گفت: توسعه منابع برق‌آبی باعث شده سهم تولید انرژی را در کل کشور ارتقا دهیم به طوریکه در حال حاضر ۱۵ درصد از ظرفیت انرژی‌های کشور برقآبی بوده و بیش از ۱۰ درصد از برق مصرفی در این نیروگاه‌ها تولید می‌شود.
وی افزود: اهمیت تولید انرژی برق‌آبی به کمیت آن نیست و بیشتر به قدرت بالای مانور آن در شبکه، پایداری در شبکه و تامین کمبود برق موردنیاز در ساعات ضروری و پیک مصرف است.
مجری طرح نیروگاه‌های آبی متوسط، کوچک و مشارکت‌های بخش غیر دولتی در خصوص وضعیت تامین برق از نیروگاه‌های برق‌آبی در سال جاری خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل کاهش بارش و تداوم خشکسالی در تامین برق از نیروگاه‌های برق‌آبی با مشکلاتی روبرو بودیم، اما با شروع سال آبی جدید که روند بارندگی‌ها نیز مثبت بوده امیدواریم بارش‌ها تداوم یابد و با افزایش برودت هوا و بارش‌ها به صورت برف به افزایش ذخایر آبی برای تامین آب شرب و رشد ذخایر سد‌ها برای تولید برق‌آبی کمک کند.
رهبری افزود: در سال آبی جاری تا به این لحظه مخازن سد‌ها نسبت به سال گذشته افزایش ورودی داشته و با توجه به اینکه ۳ ماه از سال آبی گذشته انتظار می‌رود که بارش‌های زمستانه کافی و سیلاب‌های بهاره مخازن سد‌ها را به تراز نرمال نزدیک‌تر کند.
وی در خصوص توسعه طرح‌ها در زمینه احداث نیروگاه‌های برق‌آبی در جهت تامین برق گفت: در حال حاضر چند طرح در مرحله اجرا قرار دارد و تعداد بالایی نیروگاه آماده اجرا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برنامه ریزی شده است.
منبع خبرگزاری میزان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;