بیشترین ساخت‌وسازهای غیررسمی در شهر شمالی ایران

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گیلان با بیان اینکه نگرانی اصلی ما در بافت فرسوده و در ساخت‌وسازهای غیررسمی است گفت: شهر رشت بیشترین ساخت‌وسازهای غیررسمی را دارد که سازندگان ساختمان‌ها پروانه ساخت اخذ نمی‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عبدالرضا قاسمیان با اشاره به ویژگی‌های یک ساختمان با ایمنی بالا اظهار کرد: یک ساختمان مناسب ساختمانی است که طراحی مناسب در برابر زلزله و ایمنی لازم را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در احداث ساختمان‌ها باید استانداردها رعایت شود افزود: استادکارهایی که در ساختمان‌ها مشغول به کار هستند باید از تمامی قوانین آگاهی داشته باشند ساختمان طبق اصول فنی مشخص بنا شود.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گیلان با بیان اینکه در استان گیلان برای ساختمان‌هایی که پروانه ساخت دارند مهندسین دارای صلاحیت نظارت معرفی می‌کنیم گفت: تمامی ساختمان‌ها با توجه به آئین‌نامه مقررات ملی ساختمان احداث می‌شوند و استاندارد ۲۸۰۰ آئین‌نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله در آن‌ها رعایت می‌شود.
قاسمیان با اشاره به اینکه همکاران ما نظارت مستمر بر اجرای ساخت‌وساز ساختمان‌ها دارند تصریح کرد: در استان گیلان طبق معمول سه میلیون مترمربع ساخت‌وساز سالیانه داریم و به‌عنوان‌مثال در سال ۹۶ حدود سه میلیون و ۳۶۰ هزار مترمربع ساخت‌وساز در ۱۲ هزار ۹۰۰ پروژه داشتیم که همگی تحت نظارت ما بودند.
وی با بیان اینکه نگرانی اصلی ما در بافت فرسوده و در ساخت‌وسازهای غیررسمی است افزود: در کلان‌شهر رشت بیشترین ساخت‌وساز غیررسمی راداریم که سازندگان ساختمان‌ها پروانه ساخت اخذ نمی‌کنند.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گیلان با اشاره به اینکه مقدار ساخت‌وسازهای غیررسمی در گیلان قابل‌ملاحظه است بیان کرد: هیچ نظارتی بر ساختمان‌های که غیررسمی ساخته می‌شوند وجود ندارد و با توجه به زلزله‌خیز بودن گیلان ما نگرانی زیاد نسبت به این ساختمان‌ها داریم.
قاسمیان با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی، دستگاه غیردولتی است اما نظارت عالیه بر اجرای کار ساخت‌وساز دارد تصریح کرد: موارد مختلفی از تخلفات را در کار داشتیم اما با مهندسینی که تخلف داشته باشند برخورد قضایی صورت می‌گیرد و معمولاً در حین کار بازرسی‌ها صورت می‌گیرد و اگر ساختمان نواقصی داشته باشد مقاوم‌سازی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه معمولاً برای طراحان و سازندگان ساختمان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم افزود: ناظرین ساختمان‌ها نیز دوره‌های خاص آموزشی را سپری می‌کنند.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گیلان گفت: در سازه‌های روستایی همکاری خوبی را با بنیاد مسکن داریم و در جهت مقاوم‌سازی خانه روستایی نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.
قاسمیان با تأکید بر اینکه در هیچ آئین‌نامه معتبری یک مکان امن برای زلزله پیش‌بینی‌نشده بیان کرد: زلزله غیرقابل‌پیش‌بینی است و در زمان خیلی کوتاه رخ می‌دهد و به همین دلیل رفتن به مکان امن سخت است و باید کل ساختمان مقاوم باشد.
منبع شعار سال
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;