لزوم نصب تجهیزات بهینه‌سازی مصرف آب در ساختمان‌های جدید

براساس ابلاغ ویرایش چهارم مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان از سوی سازمان نظام مهندسی، تمامی ساختمان‌های در حال ساخت موظف شده‌اند تجهیزات بهینه‌سازی مصرف آب در ساختمان‌ها و شیرهای بهداشتی مطابق استانداردهای مدیریت مصرف آب نصب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مدیر دفتر مدیریت مصرف و مطالعات کاهش آب بدون درآمد آبفای استان تهران، ضوابط جدید قانون مقررات ملی ساختمان درباره انشعاب آب منازل برای صرفه‌جویی بیش‌تر مصرف آب را تشریح کرد.

صادق یونسلو در این باره گفت: تبدیل انشعاب آب بنایی به آب شرب، تنها درصورت تایید چک‌لیست‌های آبفا توسط مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی قابل انجام است.

وی یادآور شد: مطابق این مبحث از قانون مقررات ملی ساختمان، مقدار مصرف آب در لوازم بهداشتی باید به کمک شیرهای مناسب و استفاده از لوازم کنترل مقدار جریان در هر مصرف‌کننده به میزان تع یین‌شده در این قانون محدود شود.

او افزود: بر این اساس باید حداکثر خروجی آب مصرفی در دست‌شویی خصوصی شش لیتر، دست‌شویی عمومی دو لیتر، دست‌شویی با شیر خودکار شش لیتر، دوش هشت لیتر، سینک هشت لیتر، فلاش تانک دو حالته سه و شش لیتر در هر ریزش و شیر آفتابه شش لیتر در دقیقه باشد.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، یونسلو ادامه داد: به منظور تدوین و پیاده‌سازی الزام‌های مدیریت مصرف آب در ساختمان‌های در حال ساخت، در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نظام مهندسی کشور صورت گرفته بود، نزدیک به ۲۰۰۰ مهندس ناظر این سازمان با اصول مدیریت مصرف آب در ساختمان‌های دولتی و مسکونی آشنا شدند.

مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، بیانگر حداقل الزام‌ها در مورد تاسیسات بهداشتی است و در این مبحث مواردی از قبیل لوله‌کشی و ذخیره‌سازی آب مصرفی در ساختمان، لوله‌کشی بهداشتی فاضلاب، لوله‌کشی آب باران ساختمان، توزیع آب مصرفی در ساختمان، بست و تکیه‌گاه ارائه شده است.

منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;