بد نیست بیشتر بدانیم

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران در زمینه آخرین وضعیت سد شفارود، تامین آب شرب تهران بر مبنای آبهای استحصالی از منابع سطحی و زیرزمینی و وضعیت سدهای در دست احداث کشور به پرسش های آنان پاسخ داد.
محمد حاج رسولی ها در گفت و گو با خبرنگاران، اولویت بندی طرح های وزارت نیرو و در سال جاری و برنامه های این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه کشور و بیان راهبردها، مبارزه و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز حریم رودخانه ها، نصب کنتورهای هوشمند برای چاه ها و مصارف کشاورزی و اعتبارات بخش آب و شرکت آب و فاضلاب در سال 94 از دیگر محورهای مورد پرسش در این نشست بود.
وی با اشاره به آخرین وضعیت سد شفارود استان گیلان، افزود: مطالعات این سد در سال 87 به اتمام رسید و مجوزهای زیست محیطی لازم از سوی سازمان محیط زیست این استان به عنوان مرجع صادرکننده مجوز اخذ شد؛ اما در ادامه و در اواخر سال 92 از سوی همین سازمان به دلیل تخریب 354 هکتار از جنگل ها و ایجاد اشکال در جریان پایه رودخانه مورد ایراد واقع شد.
حاج رسولی ها ادامه داد: در نتیجه این اعتراضات، طرح مجددا مورد بازنگری قرار گرفت که با بررسی موضوع از سوی تیمی کارشناسی از هیأت دولت، ارتفاع سد 13 متر کاهش و به تبع آن حجم مخزن آن نیز تقلیل یافت.
وی تصریح کرد: سد شفارود در افق سال 1425 و با پیش بینی جمعیت 200 هزار نفری شهرهای تالش، رضوانشهر و پره سر استان گیلان و با هدف اصلی تامین آب شرب این شهرها و بهبود وضعیت کشاورزی منطقه در حال احداث است.

احداث سد بیجار و تامین آب شرب شهرهای رشت و لاهیجان
مشاور وزیر نیرو با اشاره به احداث سد مخزنی بیجار، خاطرنشان کرد: این سد که سال گذشته از سوی معاون اول رییس جمهور افتتاح شد، تامین آب شرب شهرهای رشت و لاهیجان را بیمه کرد و با این اوصاف، آب سد سفیدرود که تا پیش از این برای مصارف شرب نیز به کار می رفت تنها در اختیار بخش کشاورزی منطقه قرار گرفت.
وی بیان داشت: هم اینک بسیاری از شهرهای استانهای شمالی کشور آب شرب باکیفیت از نظر EC، طعم و مزه ندارند که براین اساس، احداث سدهایی نظیر سد بیجار در دستور کار است و انشاءالله تا پایان سال نیز شهروندان ساروی(مرکز استان مازندران) نیز از آب شرب باکیفیت بهره مند خواهند شد.

حجم آب مخازن سدهای تهران به 757 میلیون متر مکعب رسید
حاج رسولی ها ادامه داد: مطابق سیاست وزارت نیرو و طرح های شرکت آب و فاضلاب، عمدتا 60 درصد آب شرب تهران از منابع آبی سطحی و مابقی آن از منابع آب زیرزمینی تامین می شود که البته در سال های ترسالی و خشکسالی این نسبت تفاوت خواهد کرد.
وی افزود: از مهرماه سال گذشته پیش بینی ها بر این بود که سال آبی سختی را در پیش خواهیم داشت، اما با وضعیت نسبتا مناسب بارش های جوی تامین آب شرب تهران از منابع آب سطحی به 58 درصد رسیده؛ هرچند هنوز 50 روز مصرف روزهای گرم تابستان در راه است و باید به نحو شایسته و مقتضی مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران، خاطرنشان کرد: هم اینک حجم آب مخازن سدهای تهران 757 میلیون مترمکعب است اما بخشی از آن برای تامین آب در سال آبی 95 – 1394 نگهداری می شود تا بتوانیم منابع آب استراتژیک تهران را تا شهریور ماه سال 95 تامین کنیم.

کاهش 35 میلیارد متر مکعبی حجم منابع آب تجدیدپذیر کشور
وی تعداد سدهای در حال اجرای کشور را 119 سد برشمرد که با تغییر اقلیمی به وجود آمده طی سال های گذشته، کاهش بارندگی ها و افزایش درجه حرارت به میزان 1.2 درجه سانتیگراد، برخی پروژه های سدسازی در اولویت های بعدی قرار گرفتند.
حاج رسولی ها اضافه کرد: هم اینک حجم منابع آب تجدیدپذیر کشور با کاهشی 35 میلیارد مترمکعبی به 104 میلیارد مترمکعب رسیده و براین اساس، با بررسی بخش به بخش و حوضه به حوضه سدها، 27 سد از اولویت نخست خارج و بازنگری شده که بخشی از آن به دلیل مباحث اقتصادی و کاهش نسبت هزینه- فایده طرح ها بوده است.
وی تصریح کرد: به رغم این مساله و مسائل و مشکلات مالی، از مجموع 60 پروژه سدسازی برنامه ریزی شده تا پایان برنامه پنجم توسعه، 50 سد تا پایان سال به بهره برداری می رسد که تاکنون 38 مورد آنها افتتاح و آبگیری شده است.

راهبردهای وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه
مشاور وزیر نیرو به بیان 10 راهبرد اساسی این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه کشور پرداخت که احکام آنها در حال تدوین است، افزود: مدیریت بهم پیوسته، تعادل بخشی آبهای زیرزمینی، ارتقای بهره وری و اقتصادی کردن آب، آمایش سرزمینی مطابق تاکیدات ریاست جمهور، ارتقای کیفی آبها، مدیریت آب های غیر متعارف و تنوع بخشی به مصارف آنها، جمع آوری فاضلاب ها و استفاده مجدد از آنها، تنوع بخشی به منابع مالی و ارتقای سطح آگاهی عمومی در این راهبردها پیش بینی شده است.

برنامه های وزارت نیرو برای احیای تالاب های کشور
وی با اشاره مجدد به کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور، تصریح کرد: این مساله منجر به بیشترین آسیب ها در انتهای حوضه ها می شود که تالاب ها نیز با واقع شدن در منطقه انتهایی حوضه ها، همواره بیشترین خسارت را متحمل می شوند.
حاج رسولی ها تاکید کرد: راهکار اساسی رفع این مساله توجه به مقوله تعادل بخشی در آب های زیرزمینی است و باید افت سطح آب های زیرزمینی که عمدتا در اطراف تالاب ها صورت می گیرد، مدیریت شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با خروج کشور از خشکسالی های پیاپی و افزایش بارندگی ها، مشکلات تالاب های کشور تا حدودی رفع و مرتفع شود.

طرح مطالعه حریم و بستر در طول 38 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور اجرا شد
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، بیان کرد: در کل کشور در مجموع 146 هزار کیلومتر رودخانه داریم که حدود 70 هزار کیلومتر آن رودخانه دائمی و مابقی فصلی است.
وی تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده از سوی وزارت نیرو، سه عملیات اساسی در کل رودخانه ها اجرایی می شود که مطالعه تعیین حریم و بستر، روپر گذاری و نشانه گذاری حریم و بستر و ساماندهی و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز خواهند بود.
حاج رسولی ها خاطرنشان کرد: اجرای طرح مطالعه حریم و بستر در طول 38 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور، اجرای عملیات هزینه بر روپر گذاری در پنج هزار کیلومتر از رودخانه ها و ساماندهی هزار و 100 کیلومتر از حریم رودخانه ها و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز تاکنون اجرایی شده است.
وی مشکل مالی را مهمترین موضوع فراروی ساماندهی اساسی این موضوع بیان و تصریح کرد: برای اجرای این طرح ها در کل رودخانه های کشور حداقل به 20 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در سال 94 فقط 500 میلیارد ریال به آن اختصاص یافته است.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که در برنامه ششم توسعه کشور یک خیز بزرگ برای تقویت اعتبارات این بخش برداشته شود.

نصب بیش از هفت هزار کنتور هوشمند در بخش کشاورزی
وی با بیان آنکه نصب کنتور برای چاه های کشاورزی یکی از پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی وزارت نیرو است، تاکید کرد: تعداد دشت های ممنوعه کشور هم اینک به 320 دشت رسیده و طرح جامعی برای مقابله با برداشت های بی رویه و غیرمجاز در شورای عالی آب کشور مطرح و ارائه شده است.
مشاور وزیر نیرو، گفت: یکی از قوانین دست و پاگیر اداری در این راستا، خریداری کنتورهای هوشمند از سوی متقاضیان بهره برداری از آب بوده که با اعتراضاتی همراه بوده که با ارائه تسهیلات دولتی در قانون بودجه سال 94 بحمدالله سرعت نصب کنتورهای هوشمند بالا رفته است.
وی خاطرنشان کرد: از شهریور ماه سال 93 تاکنون بیش از هفت هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده است.

11 هزار میلیارد ریال بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران در پایان مجموع اعتبارات بخش آب و آب فاضلاب کشور در سال 94 را 64 هزار میلیارد ریال بیان کرد و افزود: 12 هزار میلیارد ریال از این اعتبارات در طرح های فاضلاب و شرکت های آبفا هزینه می شود و مابقی 52 هزار میلیارد ریال آن در طرح های آبرسانی (17 هزار میلیارد ریال)، تامین آب روستاها و اصلاح و بازسازی شبکه های توزیع آب روستایی (پنج هزار میلیارد ریال) و طرح های برق رسانی، مهندسی رودخانه ها، تعادل بخشی، طرح های حریم و بستر و آب های زیرزمینی (30 هزار میلیارد ریال) صرف خواهد شد.
وی بیان داشت: وزارت نیرو هم اینک 11 هزار میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران دارد که از این نظر دچار مضیقه است و انشاءالله با گشایش هایی که در فضای پساتحریم ایجاد می شود و با افزایش فاینانس ها بخشی از آنها تامین شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;