با پنل خورشیدی جلوی تبخیر را بگیرید

در حال حاضر کشور با معضلات تبخیر شدید آب در پشت ۶۰۰ سد احداث شده در کشور مواجه است که برای رفع این چالش می توانید با پنل خورشیدی جلوی تبخیر را بگیرید.
به گزارش تاسیسات نیوز، بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی وزارت نیرو، متوسط سالانه بارندگی در کشور ۲۵۰ میلیمتر است، ولی به دلیل تغییرات اقلیمی در ۵ تا ۶ سال اخیر متوسط بارندگی به ۲۰۴ میلیمتر در سال کاهش یافته است.
از سوی دیگر اخیرا کاهش تبخیر آب از طریق پنل‌های خورشیدی نیز در کشور مطرح شده است تا علاوه بر تامین برق از منابع تجدیدپذیر مانع از تبخیر آب شود.
حسن اطاعتی، مجری طرح با تأکید بر اینکه حوضه‌های آبخیز ایران از تبخیر بسیار بالایی برخوردار هستند، گفت: بر این اساس مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه انجام دادیم و نتایج داده‌های ما نشان داد که برای جلوگیری از تبخیر آب در سدها می‌توان از پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.
وی در این زمینه توضیح داد: در این روش با استفاده از صفحات فتوولتائیک که بر روی یک سوم دریاچه سدها قرار می‌گیرند، علاوه بر جلوگیری از تبخیر آب، می‌توان انرژی تجدیدپذیر را از خود صفحات فتوولتائیک که بر روی آب مخازن سد نصب شده، تولید کرد.
اطاعتی با بیان اینکه مطالعات این طرح با همکاری دانشگاه شیراز انجام شده است، خاطرنشان کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد قیمت‌ برق ناشی از روش‌های فتوولتائیک به یک هشتم تقلیل یافته و اجرای این طرح مقرون‌ به‌صرفه و اقتصادی است.
این محقق با اشاره به جزئیات اجرای این پروژه تحقیقاتی ادامه داد: پنل‌های مورد نیاز این طرح از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی قابل تأمین بوده و برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته است.
تولید برق خورشیدی بر روی سد‌ها و رودخانه‌ها
معاون وزیر نیرو قیمت‌های خرید تضمینی برق را قیمت‌های جذاب دانست وافزود:به دنبال احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها در کشور هستیم، این نیروگاه‌ها علاوه بر تولید برق از تبخیر آب جلوگیری خواهند کرد.
سید محمد صادق زاده در آیین افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی استان قم در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به فواید احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی اظهار کرد: پیک مصرف برق در استان قم در فصل تابستان است و بیشترین مصرف برق توسط نیروگاه‌های برق خورشیدی هم در فصل تابستان است، همچنین این نیروگاه‌ها اشتغالزایی خوبی دارند.
وی ادامه داد: نیروگاه‌های برق خورشیدی احتیاجی به مصرف آب ندارند، در حالی که مصرف آب نیروگاه‌های حرارتی زیاد است، باید آب برای مصارف مهم‌تر اختصاص پیدا کند.
معاون وزیر نیرو افزود: کشور‌هایی در دنیا وجود دارند که تابش خورشید در آن کشور‌ها زیاد است، اما زمین به اندازه مورد نیاز در آن کشور‌ها برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی وجود ندارد، اما در ایران زمین به اندازه کافی برای احداث این نیروگاه‌ها وجود دارد و کشورمان علاوه بر نفت و گاز ظرفیت خوبی برای تولید برق خورشیدی دارد.
صادق زاده قیمت‌های خرید تضمینی برق را قیمت‌های جذاب دانست و تصریح کرد: وزارت نیرو به دنبال حمایت از تولید برق از طریق انرژی‌های پاک است تا شاهد صرفه جویی در مصرف سوخت و مصرف آب در تولید برق در کشور باشیم.
وی ادامه داد: اگر در استانی، استانداری و دستگاه‌های دیگر از سرمایه گذاران تولید برق خورشیدی حمایت کنند، شاهد افتتاح نیروگاه‌های برق خورشیدی در آن استان خواهیم بود، این مسأله در استان قم رخ داد و اطمینان دارم که نیروگاه‌های تولید برق خورشیدی در این استان یکی پس از دیگری به بهره برداری خواهند رسید.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: دو سال پیش نخستین نیروگاه بزرگ برق خورشیدی در کشور به بهره برداری رسید، از آن زمان تاکنون ۴۰ نیروگاه بزرگ برق خورشیدی در کشور وارد مدار تولید شدند و ظرفیت تولید برق این نیروگاه‌ها حدود ۲۵۰ مگاوات است، نرخ رشد احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی در کشور بیشتر از نرخ رشد احداث نیروگاه‌های دیگر است.
صادق زاده با اشاره به ظرفیت تولید برق بادی در استان قم اظهار کرد: مجوزی برای احداث نیروگاه‌های برق بادی در این استان صادر شده است، اما اولویت در استان قم تولید برق خورشیدی است، البته مناطق با پتانسیل بادی خوب در این استان وجود دارد.
وی ادامه داد: به دنبال احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها در کشور هستیم، این نیروگاه‌ها علاوه بر تولید برق از تبخیر آب جلوگیری خواهند کرد؛ امکان احداث چنین نیروگاه‌هایی در استان قم با وجود مشکل کمبود آب وجود دارد.
معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: باید به جای تولید برق از نفت و گاز به دنبال استفاده از این منابع در مصارف دیگر باشیم، همچنین باید صادرات برق خورشیدی از ایران را در آینده به کشور‌های مختلف دنبال کرد.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;