ایمنی برق در ساخت و سازها

آمار حریق‌ها و حوادث، گویای این مطلب است که درصد بالایی از حوادث آتش سوزی، ناشی از به کارگیری سیستم برق غیراستاندارد در ساختمان ها است. با توجه به اینکه یکی از عوامل اساسی در تامین ایمنی ساختمان‌ها، شبکه برق است؛ چگونگی طراحی و اجرا و همچنین کیفیت تجهیزات و اجزای بکار رفته در شبکه برق ساختمان بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در این بین با توجه به وقوع حوادث ساختمانی بسیار در کشور، زمان آن رسیده تا به مساله ایمنی برق در ساخت و سازها توجه جدی‌تری شود و ایمنی فقط در استفاده از پوشش و لباس مناسب خلاصه نشود. به بیان دیگر باید به استانداردها و اصول ایمنی به ویژه ایمنی برق در ساختمان اهمیت بیشتری داد و آن را کاملا جدی گرفت.
ارتقای ایمنی برق ساختمان ها
رییس گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی کشور با ارزیابی مثبت از اقدامات انجام شده در راستای تامین ایمنی برق ساختمان ها در سال های اخیر گفت: مسئله ایمنی برق ساختمان‌ها در گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده، اما در حال حاضر توجه به ایمنی بسیار بهبود یافته است.
محمد هاشمی، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در این راستا توضیح داد: با توجه به اینکه ما در سازمان نظام مهندسی ساختمان، برق اماکن را در دهه ۸۰ راه‌اندازی کردیم و در دهه ۹۰ بیشتر روی این موضوع کار شد و نیز ناظر برق برای ارت ساختمان در نظر گرفتند، این مسئله تا حد زیادی حل شد و هم اکنون در احداث ساختمان‌ها و مخصوصا ساختمان‌های جدید مسئله ایمنی برق بسیار رعایت می‌شود.
بخشنامه ‎اختیاری شدن ناظر برق باید اصلاح شود
اما این در حالی است که به گفته دبیر گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بخشنامه جدید وزارت راه و شهرسازی درخصوص اختیاری اعلام شدن انتخاب ناظر برق برای ساختمان‎های گروه الف، لطمه بسیار جدی به ایمنی برق ساختمان‌ها و ایمنی شهروندان وارد خواهد کرد و این بخشنامه باید اصلاح شود.
مهدی شایان، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در گفت و گو با «صما» با اشاره به ضرورت حضور ناظران برق در راستای کاهش حوادث برق گفت: به موجب قانون، نظارت بر تاسیسات برقی ساختمان‎ها در همه گروه‎های ساختمانی الزام‌آور است.
وی با بیان اینکه تا چند ماه قبل در اغلب نقاط کشور، حضور ناظر برق در همه ساختمان‌ها با هر متراژی اجباری بود، گفت: متاسفانه با بخشنامه جدید وزارتخانه، انتخاب ناظر برق برای ساختمان‎های گروه الف اختیاری اعلام شد. در حالی که پیش از این بخشنامه، به جز در استان تهران که محدودیت به‏کارگیری ناظر برق وجود داشت، در ساختمان‎های بالای هزار و۵۰۰ متر حضور ناظر برق الزام‌آور بود.
دغدغه اول تامین سرپناه است؛ نه ایمنی
شایان با بیان اینکه در اغلب شهرهای کوچک عمده ساخت‌وسازها شامل ساختمان‌های گروه الف است و در این شهرها بلندمرتبه‌سازی رایج نیست، ادامه داد: این در حالی است که عموما تلفات جانی در ساختمان‌های گروه الف رخ می‌دهد؛ چراکه مالکان آنها از تمکن مالی پایین‌تری برخوردارند و صرفه‌جویی در هزینه‏ها و استفاده از تجهیزات ضعیف‌تر برای آنها در اولویت قرار دارد و مهمتر از تامین ایمنی است.
وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی دغدغه اول صرفا تامین یک سرپناه است، تصریح کرد: در چنین شرایطی که سازنده ساختمان دغدغه ایمنی را ندارد، اختیاری اعلام کردن مهندس ناظر برق که وظیفه تامین ایمنی برق را برعهده دارد، یک خطای بسیار مشکل‌زایی است که ایمنی شهروندان را به خطر می‌اندازد و هرچه سریعتر باید اصلاح شود.
به گفته این مسئول، جدا کردن ساختمان‌ها به ساختمان‌های بی‌خطر و باخطر یک خطای کاملا واضح و مشهودی است که باید به نحو مقتضی اصلاح شود. چرا که همه ساختمان‌ها نیاز به نظارت تاسیسات برقی و دقت مهندسان برای تامین ایمنی شهروندان دارند.
دلایل بروز حوادث برق در ساختمان ها
در همین حال نایب رییس گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به دلایل دیگر بروز حوادث برق در ساختمان ها گفت: بی‌احتیاطی عوامل اجرایی، استاندارد نبودن تجهیزات و نیز استاندارد نبودن اجرای برق‌کشی توسط برق‌کارها در بروز حوادث برق تاثیرگذار است.
عباداله امرالهی در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه بخشی از حوادث برق در پی اجرای نادرست برق‌کشی در ساختمان ها اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: به طور مثال حریم تاسیسات در شبکه‌های برق ساختمان رعایت نمی‌شود و از همین رو دسترسی آسان به تاسیسات موجب بروز حوادث برق می‌شود.
وی همچنین اظهار داشت: بخشی از حوادث به این دلیل است که کارگران فنی ساختمان، آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و این افراد خود مسبب بروز حوادث می‌شوند.
امرالهی با تاکید بر اینکه حوادث برق بیشتر به دلیل عدم اجرای استانداردها و یا ناشی از بی‌احتیاطی افرادی است که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، بیان کرد: اگر مقررات به درستی اجرایی شود، نقصی در بخش استانداردها و مقررات ایمنی برق وجود ندارد.
فرهنگ استفاده از سیستم‌ ارت جا نیفتاده است
این کارشناس برق همچنین با انتقاد از ضعف فرهنگ‌ سازی در زمینه ایمنی برق ساختمان گفت: متاسفانه مالکان، اجرای سیستم ارت در ساختمان را به عنوان یک هزینه مازاد می‌بینند، اما به راحتی برای موارد دیگر نظیر دکوراسیون هزینه صرف می‎کنند.
این در حالی است که به اهمیت سیستم ارت پی نبرده‎اند و آگاه نیستند که بی‌توجهی به آن با جان افراد بازی می‌کند و اجرای آن از برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند.
وی در پایان یادآور شد: اگر توضیحات لازم به مردم داده شود، آنها قبول می‌کنند. متاسفانه هنوز فرهنگ سیستم‌ ارتینگ ساختمان و مزایای آن در جامعه جا نیفتاده است و در این بخش نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر داریم.
درمجموع، طبیعی است که با ترویج استانداردهای ایمنی برق ساختمان ها در سطح عمومی جامعه، فرهنگ استفاده صحیح از ابزار و تجهیزات الکتریکی نیز افزایش می‌یابد.
چنین حرکتی علاوه بر حفظ ایمنی بهره برداران، از نظر اقتصادی نیز به نفع بودجه عمومی کشور خواهد بود. زیرا از مصرف انرژی اضافی ناشی از نشت جریان و تلفات آن جلوگیری به عمل می‌آید.
همچنین آتش‌سوزی ساختمان‌ها و وسایل الکتریکی که عمدتا ناشی از ضعف سیستم حفاظتی برق است، به حداقل می رسد و درنتیجه هزینه‌های اضافی کمتری را به خانواده‌ها و کشور تحمیل می‌کند.
بنابراین ضروری است که این امر توسط مسولان ایمنی و ارگان‌های مرتبط با استانداردها به طور جدی پیگیری شود.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;