انواع حوله خشک کن و نکات کلیدی برای انتخاب آنها

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حوله خشک کن‌‌ ها را می‌توان مستقل از رادیاتور نیز طبقه‌بندی کرد. به خصوص آن که این ابزار گرماساز برخلاف رادیاتور یک ابزار کاملا ضروری تولید گرما محسوب نمی‌شود و استفاده از آن کاملا اختیاری است. با این حال این روزها استفاده از حوله خشک کن‌ در آپارتمان‌ها بسیار باب شده است.
مهمترین ویژگی های حوله خشک کن های مختلف بر اساس جنس
نوع آلومینیومی
همان گونه که به آن اشاره شد می‌توان حوله خشک کن‌ها را از نظر جنس و خصوصیات ظاهری به سه گروه استیل، شیشه‌ای و آلومینیومی تقسیم‌بندی کرد. مهم‌ترین ویژگی حوله خشک کن‌های آلومینیومی سبک بودن وزن آنها نسبت به نوع استیل است.
از آن‌جایی که اکثر رادیاتورهای‌ پره‌ای از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند، نصب حوله خشک کن‌های آلومینیومی می‌تواند هم‌خوانی مناسبی با آنها برقرار کند.
نوع شیشه ای
البته لوله خشک کن‌های شیشه‌ای حتی نسبت به نمونه‌های آلومینیومی نیز وزن سبک‌تری دارند. این لوله خشک کن‌ها همچنین بسیار راحت و بی دردسر در محل مورد نظر نصب می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های مثبت حوله خشک کن‌های شیشه‌ای می‌توان به تنوع شکل ظاهری، طرح‌های گوناگونی که از آن برخوردارند و همچنین گستردگی رنگ‌بندی آنها اشاره کرد.
این ویژگی موجب شده است تا حوله خشک کن‌های شیشه‌ای از جنبه‌ی تزیینی بسیار بالایی برخوردار گردند. به همین دلیل میزان محبوبیت و استفاده از آنها در ساختمان‌های جدید روز به روز در حال افزایش است.
نوع استیل
در میان سه گونه‌ی یاد شده حوله خشک کن‌های استیل اگرچه از محبوبیت کمتری نسبت به دو گونه‌ی دیگر برخوردارند، اما در قیاس با آنها قدیمی‌تر بوده و به شکل عمومی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
علاوه بر آن حوله خشک کن‌های استیل در مقایسه با نمونه‌های شیشه‌ای یا آلومینیومی از وزن بالاتری هم برخوردار هستند.
این حوله خشک کن‌ها همچنین نسبت به دو گونه‌ی دیگر دردسر بیشتری را هنگام نصب با خود به همراه دارند. شاید به همین دلیل است که این نوع قدیمی‌ از حوله خشک کن به تدریج در حال خالی کردن میدان و دادن جای خود به گونه‌های جدیدتر یاد شده است.
نکات مهم در انتخاب و نصب حوله خشک کن
مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام انتخاب یک حوله خشک کن باید به آن توجه داشت، نوع سیستم گرمایشی مرکزی ساختمانی است که این ابزار گرماساز در آن نصب می‌شود.
اگر ساختمانی که قصد نصب حوله خشک کن در آن را دارید از وجود گرم‌خانه‌ی مرکزی بهره می‌برد و بخش‌های مختلف آن به رادیاتور مجهز است، بهتر آن است که از حوله خشک کن‌های مدل هیدرونیکی در آن ساختمان استفاده کنید.
چرا که در این صورت می‌توان از منبع اصلی ایجاد گرما برای تامین توان حوله خشک کن بهره گرفت. در غیر این صورت می‌توانید به سراغ حوله خشک کن‌های نوع الکتریکی بروید که به شکل کاملا مستقل قابل استفاده و نصب هستند.
نکته‌ی دیگری که باید پیش از انتخاب حوله خشک کن به آن توجه داشت مساحت فضایی است که قصد نصب حوله خشک کن را در آن دارید.
در واقع بهتر است اندازه‌ی حوله خشک کن و توان گرمایشی آن را متناسب با فضای اتاق یا حمام خود انتخاب کنید. چرا که در صورت کمتر یا بیشتر بودن اندازه یا توان حوله خشک کن نسبت به حالت عادی انتظارات شما از کیفیت عملکرد آن برآورده نخواهد شد.
در مورد نصب حوله خشک کن نیز تقریبا همان شرایطی که هنگام نصب رادیاتورها رعایت می‌شود را باید مد نظر قرار دارد. معمولا در ساختمان‌های جدید، اگر به شکل استاندارد ساخته شده باشند، عایق‌بندی مناسبی وجود دارد. بنابراین محل نصب حوله خشک کن تنها به سلیقه‌ی صاحب‌خانه و نوع دکوراسیون محل نصب آن بستگی خواهد داشت.
اما در ساختمان‌های قدیمی یا آن دسته از خانه‌هایی که به سیستم عایق‌بندی مناسبی مجهز نیستند، محل نصب حوله خشک کن از اهمیت بیشتری برخوردار است و تنها جنبه‌ی تزیینی ندارد.
در این ساختمان‌ها باید حوله خشک کن را در سردترین قسمت اتاق یا حمام نصب کرد. در این میان حوله خشک کن‌ها از نظر نوع نصب نیز با یکدیگر متفاوت هستند. اما تفاوت نوع نصب حوله خشک کن چیست؟
تفاوت نوع نصب حوله خشک کن ها
حوله خشک کن‌ها را از نظر نوع نصب می‌توان به دو مدل مستقل و دیواری تقسیم‌بندی کرد. حوله خشک کن‌های مستقل که به طور عمده نوع الکتریکی را در بر می‌گیرند به صورت ایستاده نیز قابل نصب در مکان مورد نظر هستند. در واقع هیچ لزومی ندارد که این نوع از حوله خشک کن‌ها را به دیوار متصل کرد.
در سوی مقابل هم حوله خشک کن‌های دیواری قرار دارند که باید آنها را به دیوار متصل نمود. این نوع از حوله خشک کن‌ها معمولا مدل هیدرونیکی را شامل می‌شود.
از آن‌جایی که منبع انرژی حوله خشک کن‌های هیدرونیکی به طور مستقیم از سیستم گرمایش مرکزی ساختمان تامین می‌شود، این نوع از لوله خشک کن‌ها قابلیت نصب مستقل به شکل ایستاده را ندارند و حتما باید به شکل دیواری مورد استفاده قرار گیرند.
به هر حال در هنگام نصب لوله خشک کن‌های دیواری باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که آنها را حتما روی سردترین دیوار اتاق یا حمام نصب کنید.
در مجموع امید می‌رود که با خواندن این مطلب توانسته باشید آشنایی بیشتری با انواع و اقسام لوله خشک کن و ویژگی‌های مهم این ابزار گرماساز بیابید.
منبع ستاره
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;