کاریابی با انرژی‌های تجدیدپذیر

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر علاوه بر این که باعث صرفه جویی در منابع کشور شده است زمینه اشتغالزایی برای ۴۳ هزار و ۶۸۰ نفر را فراهم آورده است و در راستای توسعه استفاده از این نوع از انرژی ها قرار است ۴۴۵ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور احداث شود.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، دنیا برای مقابله با پدیده آلودگی های زیست محیطی چند سالی است که استفاده از انرژی های نو (تجدیدپذیر) را در دستور کار خود قرار داده است. طبق گزارش موسسه گودارد ناسا برای تحقیقات فضایی، میزان دی اکسید کربن موجود در هوا در ۶۵۰ هزار سال گذشته در بالاترین مقدار قرار دارد.

این مقدار ۴۰۸ppm است. ۱۷سال از رکورد ۱۳۶ ساله گرمای زمین از سال ۲۰۰۱ به بعد بوده است و سال ۲۰۱۶ به عنوان گرمترین سال کره زمین شناخته شد. در کنار این مشکلات، آب شدن یخچال ها و افزایش سطح آب دریا ها نیز از دیگر مشکلات تغییر اقلیم است.

در اقصی نقاط دنیا ساخت نیروگاه هایی برای استفاده از این نوع از انرژی ها صورت می گیرد و این روند روندی رو به رشد است. در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۸ درصد از انرژی مصرفی جهانی از راه انرژی‌های تجدید پذیر به دست آمد.

سهم زیست‌توده به‌طور سنتی حدود ۱۳ درصد که بیشتر برای حرارت دهی و ۳ درصد انرژی آبی بود.۲/۴ درصد باقی‌مانده شامل نیروگاهای آبی کوچک، زیست توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی و سوختهای زیستی است که به سرعت در حال گسترش هستند.

استفاده از انرژی بادی با رشدی سالانه حدود ۳۰ درصد با ظرفیت نصب شده ۱۵۷۹۰۰ مگاوات در سال ۲۰۰۹ به صورت وسیعی در اروپا، آسیا و ایالات متحده به چشم می‌خورد.

در پایان سال ۲۰۰۹ میلادی مجموع انرژی تولیدی به وسیله فتوولتاییک به بیش از ۲۱۰۰۰ مگاوات رسید. ایستگاهای انرژی گرما-خورشیدی در آمریکا و اسپانیا مشغول به کار هستند که بزرگترین آنها با ظرفیت ۳۵۴ مگاوات در بیابان موهاوی در حال کار است.

بیش از ۱۴۸ کشور و اتحادیه اروپا اساسنامه آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر را امضا کرده و ۶۶ کشور اساسنامه آژانس را در مجلس خود به تصویب رسانده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر را با ۱۳۷ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

کشورمان با توجه به عضویت در این آژانس از یک سو و از سوی دیگر بالا رفتن هزینه های سوخت های فسیلی به سمت استفاده از انرژی های نو رو آورده است و در سال های اخیر شاهد احداث نیروگاه های بسیاری از انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد در نقاط مختلف کشور هستیم به طوری که در آخرین اخبار نیز قرار است سه نیروگاه خورشیدی تازه در استان همدان احداث شود و چندی پیش نیز از سوی بسیج نیروگاه های انرژی خورشیدی در برخی استانها احداث و راه اندازی شده است.

افزایش بهره از این نوع از انرژی ها باعث صرفه جویی در هزینه ها شده است تا جایی که از تیرماه سال ۸۸ تا انتهای دی‌ماه سال جاری، حدود ۲ میلیارد و ۷۵۱ میلیون کیلووات ساعت برق از محل انرژی‌های نو تولید شده که این میزان، باعث صرفه‌جویی ۶۰۵ میلیون لیتری مصرف آب در کشور شده است.

وزارت نیرو در این زمینه خبر داده است: «از تیرماه سال ۱۳۸۸ تا پایان دی‌ماه سال ۹۷، ۲ میلیارد و ۷۵۱ میلیون کیلووات ساعت انرژی از منابع تجدیدپذیر، تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر، توانسته از انتشار حدود یک میلیون و ۸۹۸ هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.

همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده ۷۸۱ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا است، کاسته شود.

این میزان تولید انرژی‌های نو باعث صرفه‌جویی ۶۰۵ میلیون لیتری مصرف آب در سال‌های اخیر شده است که سهم دی‌ماه به تنهایی، حدود ۱۴ میلیون لیتر بوده است.»

هم‌اکنون ۴۴۵ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو، به ۶۸۰ مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون ۹۸ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۴۵ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز، در حال احداث است.

انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال ۴۳ هزار و ۶۸۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش نیز، به بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که ۴۲ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور، از نوع خورشیدی، ۴۱ درصد از نوع بادی، ۱۳ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، ۲ درصد از نوع بازیافت حرارت و ۲ درصد نیز از نوع زیست توده است.

منبع شبستان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;