اندازه گیری مقدار ادرار موجود در آب استخر

 

به گزارش تاسیسات نیوز، شاید فکر کردن به این موضوع چندان خوشایند نباشد، اما مردم از فرصت غوطه وری در استخرهای شنا برای راحت کردن خود استفاده می کنند! اما فکر می کنید چقدر ادرار در اینجا باشد؟

 

 

 

دانشمندان کانادایی مطالعه ای را با هدف پیداکردن جوان این معمای ناخوشایند انجام داده اند.

 

 

 

محققان دانشگاه آلبرتا توانستند با جستجوی ردپای مقدار شیرین کننده های مصنوعی، مقدار ادرار در استخرهای عمومی را اندازه گیری کنند. شیرین کننده با نام اختصاری ACE کاربرد زیاید در غذاهای فرایندشده و موادی مثل جوش شیرین دارد.






این ماده برای نوشیدنی های رژیمی مناسب است چون در بدن جذب نمی شود و بنابراین کالری آزاد نمی کند؛ علاوه بر اینکه گزینه خوبی برای دانشمندانی است که مقدار ادرار در استخرها را مطالعه می کنند.

 

 

 

 

تیم تحقیقاتی با گرفتن 29 نمونه از استخرهای عمومی در دو شهر کانادا به بررسی مقدار ACE پرداختند. سپس تلاش کردند نسبت های مهم را با استفاده از روش ردیابی مقدار ادرار در دو استخر عمومی طی سه هفته به دست بیاوردند؛ ظرفیت این استخرها 830000 لیترو دیگری 420000 لیتر بود.

 

 

 

طی دوره سه هفته ای، تیم تخمین می زند شناگران 75 لیتر از ضایعات بدن خود را به استخر بزرگ تر و 30 لیتر را به استخر کوچک تر وارد کردند. یعنی مقدار ادرار نسبت به کل آب استخر به ترتیب 0.009 . و 0.007% است.

 

 

 

 

دانشمندان می گویند نمی توانند از این داده ها برای تعمیم این مساله استفاده کرد. با این وجود آنها می گویند با اینکه ادرار به خودی خود بسیار استریل است، در یک استخر شنا اجزای حاوی نیتروژن مثل آمونیاک و اوره می تواند با مواد ضد عفونی واکنش داده و محصولات مضری مثل تری کلروآمین تولید کند که در چشم و ریه ایجاد التهاب و آصم را تشدید می کند.

 

 

 

 

باید توجه داشت که محققان تاکید می کنند مزایای سلامی شنا برای ورزش و تفریح بسیار فراتر از مضرات آن است. فقط کافی است قبل از انجام این ورزش مفرح به سرویس های بهداشتی هم سری بزنید!

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;