افزایش نرخ خرید تضمینی انرژی‌های خورشیدی

نماینده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی درباره پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش نرخ خرید تضمینی انرژی‌های خورشیدی، گفت: در حال حاضر خرید تضمینی از نیروگاه‌های خورشیدی در بخش خانگی برای هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان و برای مزارع خورشیدی ۴۹۰ تومان است، بنابراین پیشنهاد شده است که نرخ پایه برای خرید تضمینی برق از انرژی‌های خورشیدی ۳۰ درصد افزایش یابد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، کامران دوراندیش در نشستی خبری با اشاره به داخلی بودن تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی گفت: در حال حاضر واردات تجهیزات اینورتر از کشورهای کره، چین و یا آلمان وارد می‌شود.
وی با اشاره به نقش سیستم سولار در طرح جهاد روشنایی اظهار کرد: ما می‌توانیم به سازمان بسیج از طریق مانتینورینگ و اقدامات لجستیکی به سازمان بسیج کمک کنیم.
نماینده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی با بیان این‌که برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در منازل هر متقاضی برای هر کیلووات، هفت میلیون تومان سرمایه می‌خواهد، ادامه داد: قطعاً با نصب یک مگاوات نیروگاه خورشیدی از میزان یارانه اختصاص یافته از سوی دولت برای ۲۲ نفر کاهش می‌یابد.
دوراندیش با بیان این‌که با نصب نیروگاه‌های خورشیدی پنج میلیون تن آلاینده‌های محیطی نیز کاهش خواهد یافت و جلوی اتلاف انرژی نیز گرفته خواهد شد، افزود: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران می‌تواند به عنوان یک ستاد قوی با درگیر کردن بانک‌ها برای تامین مالی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.
وی با بیان این‌که سه چالش اصلی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر وجود دارد، بیان کرد: چالش نخست برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر در اجرای نامنظم و شلخته نیروگاه‌های خورشیدی بوده است، بنابراین مدیریت پروژه‌های نیروگاه سولار تلاش کرد این وضعیت را منسجم و منظم کند.
نماینده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ادامه داد: شناسنامه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی نامنظم بود که به واسطه این سامانه مشکل حل شد و پس از آن تلاش کرد خدمات پس از فروش که به نیروگاه‌ها داده نمی‌شد، به واسطه رصد این مشکل برطرف شود.
دوراندیش اظهار کرد: در این مسیر به دو اختراع مهم رسیدیم که اولین آن دستگاه مانیتورینگ نیروگاه‌های خورشیدی است که قبلاً وارداتی بود، دست پیدا کردیم و با این اختراع برای صد نیروگاه ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی صورت گرفت.
وی با بیان این‌که برای نخستین بار در دنیا از پانل‌های ارتباطی رایگان استفاده کردیم و شبکه محلی رصد احداث شد، گفت: بنابراین به واسطه این دو فعالیت‌ها در سطح کشور ۲۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۲۴ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد شد.
نماینده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی با بیان این‌که سال گذشته بعد از اجرای این پروژه با ۱۸ بانک وارد مذاکره شده و با پست ‌بانک موفق به امضای تفاهم‌نامه برای تأمین مالی شدیم، اظهار کرد: یکی از اهداف بزرگ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر روستاها و مناطق محروم است که به همین منظور حتی سازمان بسیج نیز در یک طرح جهاد روشنایی مقرر کرده ٣٠٠٠ واحد نیروگاه خورشیدی برای ایجاد درآمد و اشتغال در کشور نصب کند.
به گفته دوراندیش، بیش‌ترین هدف در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر کاهش مصرف سوخت تولید رفاه اجتماعی است، هر چند اشتغال نیز در پی خواهد داشت پس تولید رفاه اجتماعی در مناطق محروم در روستاها نسبت به اشتغال بهتر و بیش‌تر است.
وی با اشاره به این‌که صندوق توسعه ملی برای انرژی‌های تجدیدپذیر، منابع مالی تعریف و اختصاص داده است، افزود: برای مزارع خورشیدی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی در منازل، صندوق توسعه ملی ۷۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده که برای مزارع خورشیدی این عدد ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.
دوراندیش با بیان این‌که پیشنهاد کرده‌ایم که کارگروه علمی و تخصصی در معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری تشکیل شود، گفت: قطعاً با تشکیل این کارگروه سرعت توسعه انرژی‌های خورشیدی بیشتر خواهد شد.
همچنین در این نشست بهزاد علی‌محمدی – عضو انجمن‌ انرژی‌های تجدیدپذیر ایران – گفت: پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش تا ۳۰ درصدی نرخ پایه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی مطرح است.
وی با بیان این‌که سامانه سولار با هدف هر خانه یک نیروگاه و اجرای زیرساخت‌های کنترل نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد شده است، اظهار کرد: این سامانه با هدف ایجاد تامین مالی، پیمانکاری و خدمات پس از فروش برای مدیریت نیروگاه‌های خورشیدی از سه سال قبل، فعالیت خود را آغاز کرده و در یک سال و نیم گذشته ۴۲۰ نیروگاه را در ایران بازبینی کرده است.
به گفته عضو انجمن‌ انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، اگر نیروگاه‌های خورشیدی ۵۰ درصد راندمان خود را از دست بدهند، دیگر کارایی نخواهند داشت، لذا تمامی نیروگاه‌هایی که ساخته شده‌اند توسط این سامانه می‌توانند مدیریت شوند.
علی‌محمدی تاکید کرد: سال‌ها بود که نیروگاه‌های خورشیدی کشور شناسنامه نداشتند، بنابراین این سامانه با تلاش بسیار توانست نیروگاه‌های خورشیدی را شناسنامه‌دار کند که مشخص شود نیروگاه از چه تجهیزاتی استفاده کرده و چه زمانی اجرا شده است.
عضو انجمن‌ انرژی‌های تجدیدپذیر ایران افزود: با این سامانه می‌توان فهمید که اگر نیروگاه ایرادی داشته استف کدام بخش از تجهیزات باید تعویض و یا تعمیر شود.
علی‌محمدی با تاکید به این مساله که این سامانه و شناسنامه‌دار شدن نیروگاه‌های خورشیدی باعث بازگشت ۲۵ درصد راندمان نیروگاه خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی در کشور نصب شده که حدود ۴۷ مگاوات مربوط به بخش نیروگاه‌های خورشیدی است.
به گفته عضو هیات مدیره پروژه‌های نیروگاهی در ایران سرمایه‌گذاری معمولا به سمت سرمایه‌های شناور می‌رود و براساس مدیریت پایدار نیست به همین دلیل شاهد کاهش سرمایه‌گذاری تجدید پذیرها هستیم.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;