ایجاد اشتغال و حل بحران آب با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دلیل آنکه از منابع آبی بی نیاز است، می تواند احیا گر منابع آبی باشد و از آن جهت که به تولید برق می پردازد، با فروش برق تولیدی حاصل از آن به مجموعه وزارت نیرو درآمدی پایدار و مطمئن ایجاد می‌کند
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، میزگرد تخصصی با موضوع آب و انرژی‌های تجدیدپذیر با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت کشاورزی و انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، در سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق برگزار شد.
تعیین تکلیف سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارای مجوز و بدون فعالیت در اصفهان
در این نشست عباس‌علی پوربافرانی نماینده مردم شهرستان‌های نایین و خور بیابانک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک سوم مساحت کل استان اصفهان، معادل ۳۵ هزار کیلومتر مربع در حوزه انتخابی بنده قرار دارد و با وجود ۲۰ مجوزی که به منظور توسعه و نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شده است، متاسفانه این نیروگاه‌ها به بهره برداری نرسیده اند.
وی افزود: به همین منظور در هفته جاری جلسه‌ای با حضور سرمایه گذاران و مجوز داران صنعت تجدیدپذیر خواهیم داشت و در نظر داریم تا افراد دارای مجوزی را که تاکنون بدون فعالیت بوده‌اند را تعیین تکلیف نماییم، همچنین می‌خواهیم هر شش ماه نظارتی بر فعالیت مجوزداران این حیطه داشته باشیم.
تأثیر نوسانات ارزی بر روی توسعه تجدیدپذیرها
داوود مددی عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در پاسخ به پوربافرانی درخصوص احداث نشدن نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی سرمایه‌گذاران با نیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و کسب درآمد پایدار اقدام به گرفتن مجوز نموده‌اند، اما تغییر شرایط ارزی کشور، فعالیت آن‌ها را متوقف ساخت؛ چرا که در گذشته سرمایه‌گذاران با گرفتن وام‌های خارجی و پرداخت تنها یک درصد بهره بانکی به راحتی قادر به سرمایه‌گذاری در این حوزه بودند، اما با افزایش نرخ ارز و ثابت ماندن نرخ‌های خرید برق تجدیدپذیر، امروز سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر از توجیه اقتصادی مطلوبی برخوردار نیست.
مددی افزود: مانع دیگر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، این است که بودجه خرید برق تجدیدپذیر که از عوارض برق تامین می‌شود، در پیج و خم‌های اداری درگیر شده و مستقیم به تجدیدپذیرها اختصاص داده نمی شود.
موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران تجدیدپذیرها در بخش منابع و خرید تضمینی
سید محمد جواد موسوی عضو دیگر هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران نیز در همین راستا، اظهار داشت: نمی شود به شرکت هایی که مجوز ایجاد و نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر را اخذ کرده‌اند و سپس اقدامات مورد انتظار را انجام نداده‌اند خرده گرفت، چراکه آن‌ها نیز نیت راه‌اندازی پروژه‌ها را در سر داشته‌اند، لازم به ذکر است مجموعه ساتبا تا حد ممکن بروکراسی اداری را به میزان حداقل رسانده است اما در حوزه جذب منابع و خرید تضمینی، موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.
موسوی در خصوص توجیه‌پذیری اجرای طرح‌های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر، بستر سرمایه‌گذاری در این صنعت چه از لحاظ داخلی یعنی مجموعه بانک و سرمایه‌گذاران داخلی و چه به لحاظ خارجی به دلیل وجود مشکلات اساسی در سیاست‌های بین الملل و تحریم فراهم نیست.
توسعه اشتغال محلی با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به منظور جلوگیری از تخلیه روستاها
پوربافرانی در خصوص موضوع تخلیه روستاها اذعان داشت: آماری از اشتغال نیروگاه‌های خورشیدی در دسترس نیست؛ توسعه اشتغال محلی باید در دستور کار قرار گیرد تا از تخلیه روستاها جلوگیری کند.
موسوی با بیان اینکه “در موضوع توسعه انرژی های خورشیدی باید تولید تجهیزات خورشیدی نیز در داخل کشور انجام شود”، گفت: تاکنون۲۰۰ واحد خورشیدی سقفی برای خانواده‌های قشر ضعیف در روستاهای واقع در استان کرمان نصب و راه اندازی شده است که علاوه بر تامین درآمد پایدار برای مالکین سیستم‌ها در اثر فروش برق، در مراحل احداث و راه اندازی، اشتغال بالایی نیز به ارمغان داشته است و همچنین در اجرای طرح‌های پراکنده سقفی انتقال دانش فنی به افراد و اهالی بومی ساکن در مناطق صورت گرفته و امروزه شرکت های محلی متخصص در نصب سامانه های خورشیدی در کرمان مشغول به کار هستند.
اگر نیروگاه‌های خورشیدی داشتیم، خاموشی نداشتیم
پوربافرانی نماینده مردم شهرستان‌های نایین و خور بیابانک، در ادامه گفت: تابستان امسال ۶۰ روز خاموشی داشته ایم؛ در حالی که استان اصفهان یکی از مناطقی است که به لحاظ جغرافیایی در میانه کشور قرار گرفته و دارای میانگین ۳۰۰ روز آفتابی است؛ با وجود چنین شرایط ایده آل و مطلوبی می توان از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق استفاده کرد و مشکل برق استان را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حل کرد.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه احداث یک نیروگاه ده مگاواتی می‌تواند ۱۵ نفر اشتغال دائم و تعداد بالایی اشتغال در زمان احداث و چند ماهه ایجاد نماید، به نظر می‌رسد با بررسی دقیق و آمایش سرزمین می‌توان بخش مهمی از این استان را به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر اختصاص داده و درآمدی پایدار برای روستاییان ساکن در این مناطق به ارمغان آورد.
حساسیت جهانی به توسعه انرژی‌های پاک
کیوان پورکیان عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی) در ادامه این نشست اظهار داشت: هدف از تشکیل این گردهمایی این است که بتوانیم به توسعه بخش انرژی های تجدیدپذیر، یاری برسانیم و در مورد مزایای این حیطه شفاف سازی کنیم.
وی افزود: امروزه در سراسر دنیا رغبت و حساسیت بالایی به توسعه انرژی‌های پاک اختصاص یافته است و دنیا این مسیر قرار دارد که سوخت های فسیلی را کنار گذارد.
حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدیدپذیر اذعان داشت: یکی از اولویت‌های اصلی من به عنوان نماینده استان اصفهان، دو موضوع آب و اشتغال بوده؛ در این راستا یکی از راه‌حل‌هایی که هر دو مورد فوق را پوشش می داد، توسعه سیستم‌های خورشیدی در روستاهای واقع در شرق اصفهان بود، چرا که گسترش این امر به دلیل آنکه از منابع آبی بی نیاز است، می تواند احیاگر منابع آبی باشد، ضمن آنکه با تولید برق و فروش برق به مجموعه وزارت نیرو نیز می توان درآمدی پایدار و مطمئن ایجاد نمود.
نماینده مردم اصفهان در زمینه اعتراضات انجام شده در خصوص موضوع آب گفت: اعتراضات انجام شده در اصفهان نهایتا توانست دولت را از خواب بیدار کند، در واقع بحرانی بودن موقعیت آب و انرژی را توسط اعتراضات خود نشان دادیم، چرا که به تازگی رئیس جمهور نیز در خصوص اهمیت آب و برق سخن به میان آوردند.
عابدی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف آب در صنایع کشور افزود: می بایست برای کاهش مصرف صنایع آب بر، برنامه ریزی جدی صورت گیرد، که یکی از راه کارهای آن انتقال صنایع آب بر از مناطق کم آب به استان هایی است که در کنار منابع آبی مستقر هستند و راه حل جایگزین دیگر آن است که به شدت و در کوتاه مدت مصرف آب مورد نیاز آن ها را کاهش دهیم.
این نماینده مجلس در خصوص همکاری در اجرای طرح توسعه انرژی های تجدید پذیر در اصفهان اعلام آمادگی کرد و گفت: اگر توسعه سیستم‌های خورشیدی در اصفهان افزایش یابد، می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار موجب درآمدزایی خانوارهای اصفهانی شود.
وی ادامه داد: در این راستا ما نیز به شدت از این طرح استقبال می کنیم و تمامی فعالیت های مورد نیاز کسب مجوز در ارتباط با وزارت نیرو، گرفتن وام از بانک ها و مجوزهای محلی را متقبل خواهیم شد.
توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مناطق محروم
اکبر ادیب فر، رئیس هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر در ادامه این نشست تخصصی با اشاره به مزایای بیشمار انرژی های تجدیدپذیر گفت: به ازای احداث هر ۱۰۰ مگاوات نیروگاه بادی از مصرف معادل ۲۵۰ هزار متر مکعب آب در سال جلوگیری می شود، چراکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیازمند منابع آبی نیستند؛ در ضمن توسعه انرژی های تجدید پذیر مانع از تولید ۲۵۰ هزارتن دی اکسیدکربن نیز می شوند.
وی در خصوص توسعه انرژی های تجدیدپذیر در مناطق محروم افزود: بدلیل پتانسیل فراوان خورشیدی و بادی در مناطق محروم ایران، برای مثال وزش بادها در قزوین و نیز در شرق کشور در استان های خراسان و سیستان و بلوچستان، اغلب نیروگاه های تجدیدپذیر گروه مپنا و همینطور شرکت های دیگر در مناطق محروم و روستایی احداث شده اند، برای مثال می توان به کهک، کوهین، سیاهپوش، روستاهای استان های همدان، خراسان رضوی، کرمان و باقی استان ها اشاره نمود.
درآمد پایدار کشاورزان با نیروگاه‌های خورشیدی
در ادامه پورکیان در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان معیشت جایگزین برای کشاورزان اظهار داشت: در بعضی مناطق کشور شاهد آن هستیم که بسیاری از اراضی کشاورزی به دلیل کمبود آب، دیگر مستعد کشاورزی نیستند و دولت یه عنوان یک راه حل، برای کشاورزان این منطقه یارانه یا همان حق نکاشت در نظر گرفته است که جوابگوی زندگی کشاورزان نیست و در صورت ادامه این روند، شاهد تخلیه روستاها و مهاجرت روستاییان خواهیم بود که به صورت مستقیم می تواند امنیت کشور را به مخاطره اندازد.
از این رو پیشنهاد ما این است که در صورت امکان در این زمین ها، سیستم های خورشیدی احداث شود تا کشاورزان دارای یک معیشت جایگزین شده، به تولید برق پردازند و درآمد پایدار ۲۰ ساله داشته باشند، علاوه بر آن، سفره های زیرزمینی نیز فرصتی برای تنفس و شاید احیا خواهند یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از عوارض برقی که از مردم دریافت می شود قرار است برای تامین برق روستاها اختصاص یابد، در حالی که امروز بیشتر خانوارهای ساکن در روستاها مجهز به برق هستند، و از طرف دیگر انرژی های تجدیدپذیر خود اغلب در روستاها و مناطق محروم احداث می شوند، از این رو به نظر می رسد، فراهم کردن زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر در حقیقت به توسعه روستاها کمک می کند و علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای روستاییان به تامین برق پاک نیز منجر می شود.
یارانه انرژی برای اقتصاد مضر است
فردین فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: عوارضی که در قبوض پرداختی مردم درج شده است مستقیما به توسعه تجدید‌پذیرها اختصاص نمی یابد و این امر موجب شده است که پرداخت نیروگاه های تجدیدپذیر به تاخیر بیفتد و بی اعتمادی در بین سرمایه گذاران ایجاد شود.
وی افزود: یکی از مسائل بنیادین در حوزه انرژی، اعطای یارانه پنهان انرژی است؛ قیمت حامل های انرژی در کشور ما واقعی نیست و در حقیقت ما یارانه پنهان انرژی پرداخت می کنیم؛ جدا از اینکه یارانه انرژی برای اقتصاد مضر است، این یارانه بصورت مساوی نیز بین مردم توزیع نمی شود و طبقات پرمصرف و ثروتمند جامعه به مراتب بیشتر (تا ده برابر بیشتر) از طبقات کم مصرف و فقیر جامعه از این یارانه پنهان بهره می برند، بنابراین اعطای یارانه یا سوبسید پنهان تنها به نفع ثروتمندان خواهد بود.
فرمند اظهار کرد: اعطای یارانه پنهان انرژی موجب افزایش مصرف نیز شده است که این موضوع خود را در مصرف بنزین، برق و گاز و نیز در خاموشی های برق در تابستان نشان می دهد؛ در حال حاضر، میزان یارانه پنهان انرژی از مقدار اختصاص یافته به هدفمندی یارانه ها نیز بیشتر است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید آگاه سازی ویژه ای در خصوص این امر صورت بپذیرد تا مردم بدانند که اعطای “یارانه انرژی پنهان” بصورت فعلی موجب خواهد شد تا هیچگاه ارزش واقعی یک مترمکعب گاز یا یک کیلووات ساعت برق ملموس نباشد، در حالی که هزینه آن به شکل غیر مستقیم و از بیت المال یعنی از جیب جمعیت هشتاد و یک میلیون و دویست هزار ایرانی براساس آخرین آمار سرشماری کشور، پرداخت می شود.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع، یارانه انرژی به شکل فعلی، تنها موجب منفعت رسانی به کسانی خواهد شد که بالاترین میزان مصرف را دارند، به بیان ساده‌تر افرادی که غالبا قشر مرفه جامعه را تشکیل می دهند ثروتمندتر و قشر متوسط و ضعیف با بحران جدی‌تری رو به رو خواهد بود؛ از اینرو به منظور بهبود شرایط حاضر پیشنهاد می شود که عوارض برق بدون کم و کاست و بصورت مستقیم به توسعه انرژی های تجدید پذیر اختصاص یابد، ثانیا آمایش سرزمین به منظور تشخیص مناطق مهم و مطلوب برای توسعه تجدید پذیرها انجام شود، ثالثا آگاه سازی مردم در خصوص منافع آنها در صورت اصلاح یارانه انرژی پنهان انجام شود.
وی ادامه داد: توسعه انرژی های تجدید پذیر یک سیاست ملی است، بر همین اساس می بایست با مشارکت تمامی ارگان ها و با بهره گیری از همکاری مردمی درگسترش این امر خطیر گام برداشت.
انرژی‌های تجدیدپذیر می تواند موتور اشتغال و توسعه در ایران باشد
محمد امین زنگنه، عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدیدپذیر گفت: کشور ایران با وجود منابع فراوان باد و خورشید، به راحتی پتانسیل ایجاد۵۰۰ هزار شغل در زمینه انرژی های تجدید پذیر را دارد، در واقع می توان گفت، انرژی‌های تجدیدپذیر می تواند موتور اشتغال و توسعه در ایران باشد و نکته قابل توجه آن است که اشتغالی که از طریق تجدید پذیرها ایجاد می شود بدون نیاز به آب می باشد. همچنین این ایجاد اشتغال می تواند در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته باشد.
عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) با اشاره به ایجاد اشتغال قابل توجه تجدید پذیر ها در سایر کشور ها اظهار کرد: برای مثال در آلمان حدود ۴۰۰ هزار نفر در زمینه انرژی تجدیدپذیر مشغول به کار هستند در حالی که کل صنعت خودرو سازی به عنوان مهم ترین صنعت آلمان شناخته می شود، ۷۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.
وی افزود: در حال حاضر حداقل ۲۰ هزار شغل از طریق ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران به وجود آمده است؛ در صورت رفع موانع و احداث ۵ هزار مگاوات ظرفیت تجدید پذیر طبق برنامه ششم، میزان اشتغال به ۱۰۰ هزار شغل خواهد رسید. از این رو اگر از دیدگاه توسعه پایدار به مصالح کشور نگاه کنیم، تجدید پذیرها نقش مهمی در آن بر عهده خواهند داشت.
زنگنه با اشاره به اثرات بحران آب در کشور بیان کرد: نقشه خشکسالی و تنش آبی استان اصفهان حاکی از آن است که بسیاری از نیروگاه های کشور که از جمله صنایع آب بر به شمار می آیند در دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی (مناطق قرمز و زرد موجود در نقشه) احداث شده اند. طبق تعریف دشت های ممنوعه بحرانی، به هیچ عنوان حق استفاده و برداشت از منابع آبی این مناطق وجود ندارند.
وی افزود: می توان گفت در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد استان اصفهان تحت تاثیر خشکسالی از نوع ممنوعه و بحرانی است. مشکل آب اصفهان به حدی است که در خاموشی به وجود آمده در تابستان امسال، یکی از نیروگاه های اصفهان به دلیل مشکل آب وارد مدار نشد.
ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر نصب شده در کشور به ۶۷۰ مگاوات رسید
امیر دودآبی نژاد معاون فنی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدیدپذیر گفت: توسعه انرژی های تجدیدپذیر با همت و تلاش بخش خصوصی و نیز با حمایت مجلس شورای اسلامی و قوانین یاری بخشی که مصوب شده است از جمله خرید تضمینی برق انرژی های تجدیدپذیر، از رشد فزاینده ای برخوردار شده است.
وی افزود: در حال حاضر مجموع ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر نصب شده در کشور، ۶۷۰ مگاوات است که در این بین، ۴۲% آن به انرژی خورشیدی، ۴۱% آن به انرژی بادی و مابقی به انرژی زیست توده و سایر انرژی های پاک اختصاص دارد.
دودآبی نژاد با تاکید بر این نکته که فاصله ما تا شاخص ها و ظرفیت های جهانی بسیار زیاد است، گفت: مجموع ظرفیت تجدیدپذیر نصب شده دنیا تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از یک هزار گیگاوات بوده است و در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق تولیدی انرژی های خورشیدی اضافه شد که این میزان معادل یک چهارم ظرفیت موجود تا قبل از ۲۰۱۷ بوده است.
وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه، هدف گذاری شده است تا ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در ایران تا پایان سال برنامه ششم توسعه به ۵ هزار گیگاوات برسد.
ایران می‌تواند به صادرات برق تجدیدپذیر بپردازد
معاون فنی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با تاکید بر اهمیت و روند رو به رشد توسعه انرژی های پاک در جهان گفت: کشور ایران دارای ظرفیت قابل توجه برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر است. ایران براحتی می تواند ظرفیت ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و ۱۵ هزار مگاوات و بیشتر انرژی بادی داشته باشد و نیز به صادرات برق تجدیدپذیر بپردازد.
وی افزود: بیشترین تولید برق انرژی های خورشیدی و بادی همزمان با اوج مصرف برق در تابستان است که این امر از نظر مدیریت انرژی در زمان‌های مورد نیاز ارزش بسیار زیادی دارد.
دودآبی نژاد تصریح کرد: امیدواریم با حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی روند توسعه انرژی های پاک با رشد بیشتری دنبال گردد.
احداث ۱۱۱۶ نیروگاه تجدیدپذیر در مناطق محروم و توسعه نیافته با اخذ تسهیلات بانکی
در ادامه، پیمان تقی پور، مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در زمینه پتانسیل بالای استان اصفهان در خصوص تولید و توسعه انرژی های تجدید پذیر بیان کرد: استان اصفهان یکی از استان های فعال در زمینه نصب سیستم های خورشیدی است بصورتی که ۱۷۴ نیروگاه صنعتی یا خانگی دارد، که به ظرفیت ۳۰۷۳ کیلووات می رسد.
از طرف دیگر، ۳۸ نیروگاه به ظرفیت تجمعی ۶۹۵ کیلووات در این استان مستقر می باشد، از این رو می توان اظهار داشت توسعه انرژی های تجدیدپذیر می تواند در مناطقی مانند شرق اصفهان که با کمبود جدی آب مواجه است، راه حلی مناسب باشد.
وی افزود: در حال حاضر ۱۱۱۶ نیروگاه تجدیدپذیر در مناطق محروم و توسعه نیافته با گرفتن تسهیلات بانکی احداث شده و اقساط خود را از درآمد نیروگاه ها پرداخت می کنند. توسعه انرژی های تجدیدپذیر، همچنین از مهاجرت روستاییان در کشور نیز جلوگیری به عمل می آورد و در مناطق مرزی موجب حفظ امنیت کشور نیز خواهد شد.
تقی پور اذعان داشت: اکنون نیز با توجه به تصمیم حاکمیت در زمینه صادرات برق، اگر حمایت اصولی و درست از تولید و توسعه انرژی های پاک صورت گیرد می توان بر مشکلات به وجود آمده فائق آمد و استان اصفهان توانایی این را دارد که به قطب صادراتی برق تجدیدپذیر تبدیل شود.
آمار مصرف ۹۳% آب کشور در کشاورزی مبنای صحیحی ندارد
محسن رفعتی، مدیر موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدید پذیر گفت: بنده اساسا طرفدار توسعه انرژی های پاک هستم و در این راستا از ۱۰ سال گذشته تا کنون عضو کمیته ملی توسعه پایدار می باشم.
در حال حاضر نیز تغییر اقلیم فرصت و بستری مناسب را برای تولید انرژی پاک فراهم آورده است، چراکه با وجود تغییر اقلیم میزان نزولات جوی کاهش پیدا کرده است و یا میزان بارش برف به باران تغییر پیدا کرده است، اما میزان ساعات آفتابی بیشتر شده و فرصت و بستری را فراهم آورده است که می توان از آن به منظور تولید هرچه بیشتر انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد.
وی اظهار داشت: ما همواره حامی تولید انرژی پاک و تجدید پذیر در کشور هستیم اما رسالت اصلی ما تامین امنیت غذایی، خودکفایی و توسعه کشاورزی در کشور است و در خصوص مساله کم آبی نیز، راهکار ما استفاده و جایگزینی روش ها و تکنولوژی های نوین می باشد که تا حد توان در این راستا تلاش می کنیم و با انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه و آبیاری های نوین و قطره ای در تلاش هستیم تا این مساله را پشت سر بگذاریم.
وی با بیان اینکه بر طبق آمار وزارت نیرو، کشاورزی ۹۳ درصد از آب کشور را مورد استفاده قرار می دهد، بیان کرد: در دنیا بر طبق آمار، ۷۰ درصد آب به کشاورزی اختصاص یافته است. آمار مصرف ۹۳% آب کشور در کشاورزی مبنای صحیحی ندارد. ما در کشور ۷۶۳ هزار چاه داریم که ۳۸۰ هزار مورد آن غیر مجاز است، حال سوال ما این است که وقتی نمی توانیم میزان برداشت آب را اندازه بگیریم چگونه می توانیم برای مصرف آب کشاورزی درصد تعیین کنیم.
 ۲۵ درصد انرژی در سراسر دنیا از طریق توسعه تجدید پذیرها تامین می‌شود
مدیرگروه پژوهشی اقتصاد منابع و تولید افزود: توسعه انرژی های پاک می تواند در پکیج توسعه روستایی موثر واقع شود چرا که به نظر می رسد تامین برق مورد نیاز ۲۰ میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونت گاه های عشایری از طریق توسعه انرژی های تجدید پذیر، راهکاری کارآمد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب رسانی زیست محیطی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.
وی ادامه داد: اما اختصاص ۱۸ و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی برای نصب پنل های خورشیدی و یا توربین های بادی بیش از ظرفیت تولیدی کشور بوده و راهکاری منطقی نیست، چرا که اگر وارد دوره تر سالی شویم بازگردانی دوباره این زمین ها به کشاورزی هزینه های بالایی به همراه خواهد داشت.
رفعتی با اشاره به واژه Agriculture که معادل کلمه کشاورزی است گفت: همان طور که از نام این واژه مشخص است کشاورزی یک فرهنگ و شیوه زندگی است (culture به معنی فرهنگ) و از این رو حذف آن عملا غیر ممکن است، چرا که کشاورزی تنها در گرو آب نیست بلکه نوع خاک، درجه جغرافیایی و تنوع اقلیمی و مواردی از این دست نیز در توسعه کشاورزی تاثیر گذار و با اهمیت است و از این رو با توجه به اولویت امنیت غذایی و کاهش گرسنگی در سراسر دنیا، تغییر کاربری زمین های کشاورزی به بستر فعال سازی انرژی های تجدید پذیر مناسب نیست. اما اگر با همکاری هم به شناسایی دقیق زمین ها پرداخته شود می توان زمینی را که کارایی خود را از دست داده است و به شکل کامل بلا استفاده شده است را به این امر اختصاص دهیم.
وی خاطر نشان کرد: ما همواره حامی تولید انرژی های پاک هستیم و بر این امر معتقدیم در حالی که ۲۵ درصد انرژی در سراسر دنیا از طریق توسعه تجدید پذیرها تامین می‌شود، چرا جایگاه ایران باید در تولید و گسترش این نوع انرژی از بهره پایینی برخوردار باشد، بنابراین نیازمند آینده نگری بیشتر و سنجش صحیح و اصولی در این راستا هستیم.
منبع تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;