همدان ؛ قطب نیروگاه خورشیدی

نیروگاه خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر مزایای بسیار زیادی دارد که آیندگان را تشویق به استفاده از این منبع تمام نشدنی می کند؛ راهبردی که با راه اندازی چهار نیروگاه خورشیدی در همدان و افزایش این نیروگاه ها در استان به ۶ مورد، الگویی برای دیگر نقاط کشور شده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، نیروگاه برق خورشیدی همانطور که از نامش پیداست انرژی خورشید را به انرژی برق تبدبل می کند. این بدان معنی است که با داشتن نیروگاه خورشیدی تا وقتی که خورشید نور دارد می توان از این نیروگاه انرژی برق تولید کرد.
نیروگاهی که بر خلاف نیروگاه بخار هیچگونه زیانی به محیط زیست وارد نمی کند و به عبارت دیگر یعنی تا ۵٫۶ میلیارد سال دیگر که خورشید خاموش می شود خیالمان از تولید برق راحت است.
میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر است و کشور ایران نیز در ناحیه پرتابش قرار دارد و مطالعات نشان می دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران بسیار مناسب است.
ایران کشوری است که به گفته کارشناسان فن ۶۶ درصد از مناطق آن، ۳۰۰ روز آفتابی دارد و به طور متوسط متوسط ۴٫۵ تا ۵٫۵ کیلو وات ساعت بر متر مربع می تواند از خورشید برق تولید کند.
با مطالعات انجام شده توسط مرکز هوا فضای آلمان ( DLR )، در مساحتی بیش از ۲ هزار کیلومتر مربع، امکان نصب بیش از ۶۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وجود دارد.
اما ظرفیت انرژی خورشیدی فراتر از تصور است و سطح زمین ۱۲۰ هزار ترا وات در ساعت انرژی خورشیدی دریافت می کند که ۲۰ هزار برابر بیش از توان مورد نیاز مردم جهان است و این ها همه در حالی است که نیروگاه خورشیدی آلودگی ندارد و به محیط زیست آسیب نمی رساند.
تجدید پذیر بودن، فراوانی، پایداری، حفظ محیط زیست، قابلیت دسترسی، کاهش هزینه برق، کاربرد فراوان، ایجاد نکردن آلودگی صوتی و هزینه نگهداری پایین همه با هم دست در دست هم می دهند تا به سمت استفاده از نیروگاه خورشیدی حرکت کنیم.
اما هزینه راه اندازی بالا، متناوب بودن انرژی خورشید (به دلیل شب و روز)، احتیاج به باتری برای پایدار بودن جریان برق و نیاز به فضا از معایب این نوع نیروگاه محسوب می شود.
می‌دانیم که انرژی خورشیدی از نظر تولید انرژی، پاک و رایگان است ولی هزینه اولیه راه‌اندازی یک سیستم خورشیدی تا حدودی بالا است؛ قیمت احداث یک نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی از ۹ میلیون ریال شروع می‌شود و نسبت به مساحت زمین افزایش می‌یابد.
حال اینجا در همدان برنامه راه اندازی نیروگاه خورشیدی از سالها پیش آغاز شده و ۲ نیروگاه خورشیدی در مجموع با ظرفیت ۱۴ مگاوات وارد شبکه برق رسانی استان شده و چهار نیروگاه دیگر نیز با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو در این استان به بهره برداری می رسد؛ نیروگاه هایی که با مشارکت سرمایه گذار خارجی ساخته شده اند.
با راه اندازی اینگونه نیروگاه ها باید کم کم به دنبال جایگزینی آن به جای نیروگاه بخار شهید مفتح بود. نیروگاهی که سالیان سال آب منطقه را مکید و حالا بیابانی در اطراف منطقه خود ایجاد کرده است.
منطقه ای که زمانی زمین هایش مستعد کشاورزی بود و حالا چیزی جز بیابان از آن باقی نمانده است.
ایجاد فروچاله ها در اطراف نیروگاه بخار شهید مفتح از دیگر دغدغه هایی است که ساکنان منطقه دارند.
فروچاله هایی که موجب فرسایش زمین و نابودی سفره‌های زیرزمینی می شود. این نیروگاه، اثرات کم آبی را در شهرستان های کبودراهنگ، فامنین و رزن بیشتر گذاشته است.
اما حالا چشم امید ساکنان منطقه به این است تا با راه اندازی اینگونه نیروگاه های تولید برق از نور خورشیدی، آب به منطقه برگردد و یکبار دیگر شاهد سر سبزی زمین های خود باشند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان می گوید چهار نیروگاه خورشیدی استان آماده بهره برداری شده است و امروز /سه شنبه/ به دستان معاون اول رییس جمهوری عملیات تولید برق خود را آغاز می کند.
محمد مهدی شهیدی گفت: این نیروگاه ها هرکدام با ظرفیت هفت مگا وات وارد مدار می شوند و تعداد نیروگاه های خورشیدی تولید برق استان را به ۶ نیروگاه افزایش می دهند.
وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این چهار نیروگاه ظرفیت نیروگاه های خورشیدی استان به ۴۵ مگاوات افزایش می یابد، اظهار داشت: هفت میلیون یورو توسط بخش خارجی در هرکدام از این نیروگاه ها سرمایه گذاری شده که در مجموع ۲۸ میلیون یورو برای ساخت این چهار نیروگاه هزینه شده است.
شهیدی ادامه داد: نیروگاه های خورشیدی «باباطاهر» در شهرستان فامنین، «بشیک تپه» و «شهدای همدان» در شهرستان کبودرآهنگ و «بوعلی» در شهرستان همدان چهار نیروگاهی هستند که امروز با حضور اسحاق جهانگیری به بهره برداری می رسند.
وی همچنین از بهره برداری یک نیروگاه تولید برق سی.اچ.پی (CHP = تولید همزمان برق و گرما) خبرداد و افزود: این نیروگاه نیز در شهرک صنعتی کبودراهنگ ساخته شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان گفت: از سال ۹۵ تا کنون ۱۱٫۸ مگاوات توسط نیروگاه های سی.اچ.پی (CHP = تولید همزمان برق و گرما) وارد مدار توزیع برق استان شده است.
وی ادامه داد: با تشویق های شرکت توزیع برق استان برای راه اندازی مولدهای برق خورشیدی پنج کیلو واتی، توسط مشترکان خانگی، ۳۸۰ کیلو وات وارد مدار مصارف خانگی شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان گفت: پیش بینی می شود ظرفیت مولد های برق خورشیدی خانگی، تا پایان سال ۹۷ به رقم ۵۵۹ کیلو وات افزایش یابد.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;