اجباری شدن تعهد بین‌المللی کاهش گازهای گلخانه‌ای

به گزارش تاسیسات نیوز، تعهدنامه «کاپ21» در پی پیوستن آمریکا و چین به‌عنوان تولیدکنندگان بزرگ گازهای گلخانه‌ای به آن و تایید 54 کشور دیگر، لازم‌الاجرا شده است.





حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو درباره تعهد کاپ21 پاریس گفت: تا دو هفته پیش هیچ اجبار و الزامی بر اجرای این تعهد وجود نداشت اما با پیوستن آمریکا و چین به‌عنوان دو تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای و تایید این تعهدنامه از سوی 54 کشور دیگر، ایران نیز به اجرای آن ملزم است.





چندی پیش اعلام شد این توافقنامه فقط زمانی اجرا می‌شود که 55 کشور تولیدکننده 55 درصد گازهای گلخانه‌ای جهان، آن را به‌صورت رسمی تصویب کنند که اینک شمار کشورهای تصویب‌کننده به 56‌کشور رسیده است.





وزیر نیرو هشدار داد: عمل نکردن به این تعهد، کشور را در معرض تحریم‌هایی به مراتب شدیدتر از بحث هسته‌ای قرار می‌دهد، زیرا در تحریم‌های هسته‌ای فقط با کشورهای 1+5 روبه‌رو بودیم اما اینجا با کشورهای ساحلی روبه‌رو هستیم که نیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شوند.





وی تاکید کرد اجرای این تعهد با حیات و ممات بسیاری کشورها در ارتباط مستقیم است و کشورهای ساحلی در معرض خطر به زیرآب رفتن بر اثر تداوم گرمای کره زمین قرار دارند. ایران در نشست کاپ21 پاریس به‌طور داوطلبانه متعهد شد تا سال 2030 میلادی (1409 خورشیدی) از میزان انتشار کنونی گاز دی‌اکسید کربن خود چهار درصد بکاهد، اما به گفته مسوولان، تحقق همکاری‌های بین‌المللی با ایران و انتقال دانش و سرمایه‌گذاری خارجی به کشور، مقدمه کاهش هشت درصد دیگر انتشار گاز دی‌اکسید کربن را در کشور فراهم می‌کند.





وزیر نیرو در این زمینه گفت: تعهد ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای کره زمین موجب شد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در قالب لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.





چیت‌چیان افزود: همه فرآیندهای توسعه کشور باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه دی‌اکسیدکربن و متان کاهش یابد. به گفته این مقام مسوول، اکنون از برخی سدهای کشور گاز متان انتشار می‌یابد و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که از تداوم این روند جلوگیری شود.





وی اضافه کرد: وزارت نیرو در اجرای تعهد خود برنامه‌هایی همچون ساخت و بهره‌برداری از 7500 مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ارتقای بازده نیروگاه‌ها و… را پیش‌بینی کرده است، اما هریک از شرکت‌های تابع وزارت نیرو باید برنامه‌ای به این منظور طراحی و اجرا کنند.





این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: یکی از برنامه‌ها در این زمینه رشد سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور و افزایش شمار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی (با افزودن بخش بخار به ظرفیت 16 هزار مگاواتی نیروگاه‌های گازی) است که بازده تولید را 5/ 1 برابر افزایش می‌دهد و به کاهش چشمگیر انتشار دی‌اکسید کربن منجر می‌شود.





چندی پیش چیت‌چیان بخشی از وضع نامناسب منابع آب در ایران را ناشی از تغییر اقلیم دانست و اعلام کرد: ایران یکی از قربانیان تغییر اقلیم در جهان به‌شمار می‌رود و آثار این پدیده در 15 سال گذشته خود را به‌صورت خشکسالی در کشور نشان داده است.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;