آمار فاضلاب کشور

به گزارش تاسیسات نیوز، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تدابیر لازم برای نجات محیط زیست از آلودگی ناشی از فاضلاب های شهری و صنعتی را تشریح و از تکلیف دولت در برنامه ششم توسعه برای اتخاذ تدابیر زیست محیطی خبر داد.





محمد علی شاعری در اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از تخلیه فاضلاب شهری و کارخانه ای به تالاب های بزرگ کشور گفت: هم اکنون حجم زیادی از آب مصرفی کشور به فاضلاب شهری، صنعتی و خانگی تبدیل می شود که حداکثر حدود 40 درصد از آن با استفاده از استاندارد پایین تصفیه و بازچرخانی می شود. مابقی فاضلاب ها هم به مزارع، رودخانه ها، دریا یا سفره های آب زیر زمینی ریخته شده و منابع آبی، زیستگاه ها و آب شرب ما را آلوده می کند.




وی تصریح کرد: مجلس طبق برنامه ششم دولت را مکلف کرده است تا سالانه 5 درصد، میزان برخورداری از فاضلاب شهری را افزایش بدهد و در حقیقت باید تا پایان 5 ساله برنامه ششم 25 درصد به شبکه فاضلاب کشور اضافه شود.





سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم افزود: دولت باید در این راستا منابع را پیش بینی کند و در قالب لوایح بودجه سالانه به مجلس ارائه بدهد تا بعد از تصویب در صحن، اجرایی شده و بتواند از سایر منابع بین المللی و مشارکت بخش خصوصی استفاده بهتری کند، کمااینکه در شرایط کنونی این طرح در تهران اجرایی شده و تجربه خوبی بوده است.




وی تاکید کرد: در استان تهران شبکه فاضلاب بر اساس میانگین کشور حدود 40 درصد است به این علت که سازوکار استفاده از منابع خارجی را به کار گرفته اما در سایر استان ها کمتر از این روش استفاده شده است.




شاعری یادآورشد: بانک توسعه اسلامی و بانک جهانی یک ظرفیتی برای اجرای این طرح ایجاد می کند همین طور باید از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده شود تا در این مسیر به سمت تحقق حکم قانونی برویم به این صورت که ابتدا فاضلاب را تصفیه و بازچرخانی کرده و در نهایت ترتیبی اتخاذ کنیم که آب خام مورد نیاز کشور از تصفیه فاضلاب ها تامین شود.




وی خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که سالانه حدود 30میلیارد متر مکعب فاضلاب کشاورزی، صنعتی و خانگی داریم که می توانیم تصفیه کرده و تا حدود زیادی مشکل بحران آب را به این روش حل کنیم و علاوه بر تامین آب خام مورد نیاز، محیط زیست کشور را هم نجات دهیم.




شاعری بیان کرد: هم اکنون اگر به جنوب تهران بروید، مشاهده می کنید که بخش اعظمی از فاضلاب های تهران که سالانه حدود 800 میلیون متر مکعب است، به مزارع سبزی و صیفی این مناطق ریخته شده و آلودگی ایجاد می کنند و متاسفانه این صیفی جات هم وارد میادین میوه و تره بار شده و مردم از آن استفاده می کنند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;