آقای مدیر – ۵ (قسمت آخر)

 

به گزارش تاسیسات نیوز، آخرین قسمت مصاحبه با مهندس علایی را در زیر می خوانید:

 

 

 

آیا این تفکر را داشتید که در قبال محصولاتی که صادر می‌کنیم. واردات نیز داشته باشید؟

 

 

 

در این زمینه پیشنهادهای زیادی به ما شده بود. مثلاً در مورد همین دیگ‌های فولادی وقتی ما کارخانه‌هایی مثل پاکمن را داریم چرا باید این دیگ‌ها را از ترکیه وارد کنیم. در حال حاضر ما مشتری‌هایی داریم که حاضرند با ما تهاتر کنند یعنی اینکه در قبال محصولی که ما به آنجا صادر می‌کنیم آن‌ها نیز در مقابل محصولاتی را به ایران وارد کنند که تا امروز ما در مقابل این مسئله ایستاده‌ایم و پیشنهادهای در این زمینه را رد کرده‌ایم.

 

 

 

 

 

من اگر رادیاتور بخواهم می‌توانم از تولیدکننده داخلی خریداری کنم یا اینکه در کارخانه خودمان آن را تولید کنیم. در مورد دیگ فولادی نیز به همین منوال است. یا در کارخانه خودمان تولید می‌شود و یا از پاکمن من خریداری می‌کنیم. ما وقتی شرکت‌های داخلی داریم که در صنعت تأسیسات باقدرت کار می‌کنند و می‌توانند نیاز بازار داخلی را تأمین کنند چرا باید وابسته به واردات باشیم.

 

 

 

 

با این کار هم به تولید ملی و اشتغال کمک شده و همچنین بازار رقابت بین کارخانه‌های ایران را پررونق کرده‌ایم. در همین چند وقت گذشته ما ۵ یا ۶ جلسه چالشی با شرکت wolf آلمان داشتیم. آن‌ها به ما پیشنهاد دادند که ما از آن‌ها پکیج بخریم. ولی من در جواب گفتم ما اگر احتیاج به رادیاتور داشته باشیم در ایران شرکت بوتان راداریم که از پیشتازان در این عرصه محسوب می‌شود. به آن‌ها پیشنهاد شد که اگر مایل باشید در مرحله اول پکیج شوفاژکار- wolf تولید شود و در مرحله دوم فقط بانام شوفاژکار باشد. آن‌ها در جواب گفتند که اجازه بدهید این مسئله برجام حل شود سپس درزمینهٔ فعالیت‌های مشترک باهم به گفتگو خواهیم نشست.

 

 

 

 

یکی از وظایف مهم ما حمایت از برند ملی است. مهم نیست که شوفاژکارباشد یا بوتان. مهم این است که این محصول در ایران تولید می‌شود. بحث ما این است که اگر شما دیگ فولادی می‌خواهید، خودتان تولید کنید یا از بازار داخل تهیه شود. چرا سریعاً به مقوله واردات فکر می‌کنید.

 

 

 

 

یکی از دوستان به ما پیشنهاد دادند که ما محصولی را از ترکیه با قیمت بسیار مناسب می‌توانیم برایتان خریداری کنیم و شما توزیع آن را بر عهده بگیرد.

 

 

 

 

شما کاور خود را بر روی این محصول نصب کن و ادامه کار دیگر با شما باشد. در جواب به این عزیز عرض کردم که درست است در این میان به‌هرحال یک نفع مالی نصیب ما خواهد شد ولی در مقابل من این کار را انجام نمی‌دهم. ما خودمان این توانایی را داریم که دیگ فولادی را تولید کنیم و به کارخانجات ایرانی مثل پاکمن، دابوصنعت، ماشین‌سازی اراک اعلام می‌داریم که در این زمینه ما از امروز رقیب شما هستیم. وقتی شما این محصول را وارد می‌کنید یعنی محصولاتی که در کشور تولید می‌شود کیفیت مطلوبی ندارند در حالیکه این‌طور نیست و ما امروز رقبای قدرتمندی را در کنار خود داریم.

 

 

 

 

به‌عنوان‌مثال در پروژه فرمانیه، از ما یک دیگ فولادی خواستند و ما این دیگ فولادی با ظرفیت ۲۶ بار را برایشان ساختیم. آن‌ها از ما درخواست داشتند که این دیگ را از خارج وارد کنیم ولی وقتی ما توانایی ساخت چنین محصولی را در داخل کشور و کارخانه خودمان داریم چرا باید دست به دامن واردات شویم و یا اینکه اگر خودمان نتوانیم تولید کنیم نهایتاً از کارخانجات ایرانی می‌خواهیم که این کار برای ما انجام دهند. تابه‌حال حدود ۳ یا ۴ مورد بوده که از شرکت پاکمن مهندس ولی میرزاده دیگ فولادی خریداری کرده‌ایم. در ضمن به خاطر اینکه ما همکار هستیم همین دیگ‌ها را با قیمت مناسب در اختیار ما گذاشته است.

در همین چند ماه گذشته با یک شرکت ایتالیایی وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم یک محصول مشترک را تولید کنیم. آن‌ها در ابتدا به ما پیشنهاد دادند که ما ۵۰۰ پکیج از آن‌ها خریداری کنیم و سپس در مورد محصول مشترک به گفتگو بنشینیم. در همان وهله اول با آن‌ها مخالفت کردم و از آن‌ها دعوت کردم که ابتدا به ایران بیایند و ما را از نزدیک موردبررسی قرار دهند سپس این پیشنهاد را ارائه کنند. وقتی به ایران آمدند و شوفاژکار را از نزدیک دیدند، حالا دیگر قبول کردند که در مورد محصول مشترک گفتگوها را آغاز کنیم.

قرار است در چند ماه آینده این خط تولید مشترک تولید پکیج راه‌اندازی شود. ما شوفاژکار هستیم، یا خودمان محصولی را تولید می‌کنیم یا اگر بخواهیم در چرخه فروش خود از سیستمی استفاده کنیم حتماً آن محصول را از شرکت‌های ایرانی خریداری خواهیم کرد. البته در این زمینه استثنائاتی نیز وجود دارد. به‌عنوان‌مثال ما هر زمان که بخواهیم ماشین‌آلات خریداری کنیم حتماً و حتماً از آلمان خریداری خواهیم کرد، ولی در مورد محصول، خرید ما از شرکت‌های داخلی خواهد بود. ما یک پروژه دولتی داشتیم که آن‌ها از ما هواساز می‌خواستند.

 

 

 

 

به آن‌ها اعلام کردیم که ما توانایی ساخت هواساز را نداریم. سپس آن‌ها پیشنهاد دادند که ما از خارج خریداری کنیم. به آن‌ها اعلام کردیم که ما با مسئولیت خودمان از شرکت‌های ایرانی خریداری کرده و برای شما نصب می‌کنیم، ولی اینکه از ما بخواهید این محصول را از ترکیه و یا کشورهای دیگر خریداری کنیم، هرگز این کار را نخواهیم کرد. یک‌بار پکیج کره‌ای خریداری کردیم سپس فهمیدیم که اشتباه کردیم، ما اگر پکیج می‌خواستیم خوب این را می‌توانیم از بوتان یا ایران رادیاتور خریداری کنیم و یا خودمان تولید کنیم.

 

 

 

چقدر اهل مشورت هستید؟

 

 

 

چقدر را نمی‌دانم ولی اهل کار تیمی هستم.

 

 

 

یک نوع دیگ استینلس استیل وجود دارد که در استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی آب گرم مستقیم از داخل دیگ وارد استخر می‌شود. آیا چنین دیگی را تولید می‌کنید؟

 

 

 

 

این نوع دیگ‌ها از لحاظ قیمت بسیار گران هستند. البته ما فعالیتی در این زمینه نداشتیم ولی اطلاع دارم که شرکت پاکمن چنین دیگ‌هایی را تولید می‌کند.

 

 

 

 

در طرح توسعه‌تان حجم تولید را بالا می‌برید یا به تنوع محصولات تولیدی می‌پردازید؟

 

 

 

 

ما هر دو مورد را مدنظر داریم. هم‌حجم تولید بالا خواهد رفت و در ضمن تولید محصولات متنوع را در برنامه خواهیم داشت.

 

 

 

 

در چند وقت گذشته صحبت‌هایی در جامعه مطرح شد که پکیج‌های دیواری باعث عقیم شدن می‌شوند و زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه این مطالب از طرف شرکت‌هایی که دیگ‌های چدنی تولید می‌کنند مطرح‌شده است. آیا این مطالب درست است؟

 

 

 

 

خیر- به‌هیچ‌عنوان. من مطمئنم که این مسائل از طرف هیچ شرکت تولیدی مطرح نشده است. شما لااقل دیگر با افکار من و شوفاژکار آشنا شده‌اید. شوفاژکار اعتقاد دارد پکیج در جای خودش درست است و همچنین اعتقاد دارد که هجمه نامناسبی برای استفاده از پکیج در کشور پا گرفت و این هم به دلیل منافع شخصی بعضی از دوستان بود.

 

 

 

 

شوفاژکار معتقد است که در ایران قوانین نظام‌مهندسی برای استفاده از سیستم‌های گرمایشی به‌درستی رعایت نمی‌شود و همکاران تولیدکننده سیستم‌های پکیج در این راه نقش داشته‌اند. البته من نیز این صحبت‌ها را شنیده بودم و اصلاً برای مجموعه ما قابل‌قبول نبود. ما برای تبلیغ سیستم‌های گرمایش مرکزی و مقایسه آن با سیستم‌های دیگر مقاله‌های زیادی نوشتیم و حتی در روزنامه‌ها نیز چاپ شد.

 

 

 

 

 

ما سمینارهای زیادی در اینباره برگزار کردیم. اینجا لازم است مثالی را ذکر کنم که ما در یک مجتمع ۲۰ واحدی در اوین پکیج دیواری نصب کردیم و آن‌ها برای دودکش‌های آن از نوع آکاردئونی استفاده کرده بودند. بعدازاینکه پکیج‌ها نصب شد و از آن‌ها عکس گرفتند و برای ما آوردند، جناب آقای مهندس محمدزاده دستور اکید صادر کردند که هرچه سریع‌تر پکیج‌ها جمع‌آوری شود و به کارخانه عودت داده شود.

 

 

 

 

 

البته واحد خدمات پس از فروش شرکت به این مسئله رسیدگی کردند و ما با یک ساک پر از پول به مجتمع مراجعه کردیم و مبلغ مشخصی به ساکنین پرداخت شد و با یک کامیون، ۲۶ پکیج موجود را به کارخانه بازگرداندیم.

دلیل عودت پکیج‌ها این بود که موقعیت نصب آن‌ها اصلاً درست نبود. ما به خاطر استفاده نابجا از پکیج، کشته‌های زیادی داده‌ایم. در مسکن مهر بدون اینکه کار کارشناسی صورت گرفته باشد تعداد زیادی پکیج نصب شد در حالیکه موقعیت نصب آن‌ها کاملاً اشکال داشت.

 

 

 

 

من این سؤال را از دوستان تولیدکننده دارم که چرا سازندگان مسکن را مجاب نکردند که استانداردها را رعایت کنند و متأسفانه بعضی از شرکت‌های تولیدکننده در این راه کوتاهی کردند. ما در مورد مزیت‌های سیستم‌های گرمایشی و مقایسه آن‌ها تبلیغات زیادی کردیم؛ اما اینکه بیاییم و بگوییم استفاده از پکیج باعث عقیم شدن می‌شود، این مسئله صحت ندارد. ما درباره معیارها و شاخص‌های مسکن سالم و بیمار خیلی شفاف و روشن صحبت کرده‌ایم؛ اما اینکه در روزنامه‌ها در این مورد تبلیغ کنیم اصلاً صحت ندارد و شوفاژکار با این مسائل به‌هیچ‌عنوان آشنایی ندارد. این مسئله را می‌شود از زاویه دیگری نیز مورد بررسی قرار داد که ما با کار ژورنالیستی مأنوس نیستیم و این مورد یکی دیگر از اشکالاتی است که به شوفاژکار وارد است.

ما نه خبرنگاری را می‌شناسیم و نه با اصول خبرنگاری آشنا هستیم. البته تصمیم داریم در سایت شوفاژکار علاوه بر اخبار خاص، اخباری را قرار دهیم که مورد مطالعه عموم افراد قرار گیرد. همانطور که اشاره کردم ما سمینارهای زیادی برگزار کردیم و همچنین در این سمینارها معایب و کاستی‌های این سیستم را گوشزد کردیم. شما وقتی این پکیج‌ها را در یک ساختمان بدون کار کارشناسی نصب می‌کنید به شعور اجتماعی جامعه توهین کرده‌اید. ما در این راه علنی مبارزه کرده‌ایم و با شایعه و شایعه‌پراکنی کاملاً مخالفیم.

 

 

 

 

لطفاً در مورد این کلمات، کوتاه توضیح دهید.

 

 

پرچم ایران: عشق مردم

خانواده: اصالت یک فرد

آقای روحانی: با توجه به توانایی‌های فردی، ایشان را انسانی مظلوم می‌بینم.

شوفاژکار: آمال و آرزوهای من

آقای حاجی‌بابا: معلم و پیشکسوت
جنگ: وحشت

متالورژی: حس فراموش‌شده من

صنعت تأسیسات: چالش مدیرعامل شوفاژکار

پکیج: یک محصول

ایران: سرای آرزوهای مردم

احمدی‌نژاد: کسی که ناخواسته صدمات جبران‌ناپذیری به جامعه زد.

تأسیسات نیوز: خبر خوب

علائی: خدمتگذار و نوکر صنعتگران

 

 

 

و حرف آخر؟

 

 

 

من در پایان از شما تشکر می‌کنم و اگر نواقصی در مصاحبه وجود دارد از شما خوانندگان عذرخواهی می‌کنم. مطلب بعد از اینکه شعار و ایده و آرمان من رشد و اعتلای صنعت ایران است. در این راه من حاضرم هر تلاشی را انجام دهم و اصلاً صحبت شوفاژکار یا بوتان و دیگر همکاران در میان نیست. مهم ایران و اعتلای نام ایران است.

 

 

 

 

قطعاً در این راه کاستی‌هایی نیز وجود داشته و ما ادعا نمی‌کنیم که صد درصد هستیم. مهم این است که همه دست در دست یکدیگر برای رشد این سرزمین بجنگیم. در این راه نام‌ها اصلاً مهم نیستند و باید استراتژی ما دفاع از نام ایران و صنعت ایرانی باشد. من آقای میرزا زاده را در نمایشگاه دیدم و بر دستان ایشان بوسه زدم. این کار باعث تعجب یکی از همکاران شد و گفت شما آیا ایشان را می‌شناسید در جواب گفتم اولاً ایشان معلم و پیشکسوت من هستند و در ضمن من در این صنعت من روزگار میگذارنم و زندگی می‌کنم. ایشان رقیب من هستند ولی درعین‌حال معلم خوبی نیز هستند.

 

 

 

 

در خراسان یک شرکت به نام شفیع‌زاده است که در کار تولید پکیج هستند. مدیرعامل این شرکت آقای شفیعی هستند که ما سال‌ها است باهم دوست هستیم. چند روز پیش ایشان به من مراجعه کردند و مشکلی در مورد یکی از محصولات خود داشتند که ما نیز به ایشان کمک کردیم و خوشبختانه مشکل ایشان حل شد. از درون خود شرکت ما به من ایراد گرفتند که چرا باعث پیشرفت رقیب خود می‌شوید.

 

 

 

 

وقتی محصولی تولید می‌شود باعث قدرت گرفتن صنعت ایرانی می‌شود. هیچ‌کدام از شرکت‌های ایرانی برای من فرقی ندارند. مهم این است که محصولی که توسط یک ایرانی تولید می‌شود باید کیفیت داشته باشد و در هر خانه‌ای مورداستفاده گرفت باعث رضایت مصرف‌کننده شود. اگر یک محصول خوب از کار درنیاید این مسئله به‌پای تمام کارخانه‌های ایرانی نوشته می‌شود.

 

 

 

 

پس نتیجه می‌گیریم من وقتی به یکی از شرکت‌های رقیب در رفع مشکلشان کمک می‌کنم درواقع این کار را برای شرکت و محصول خودم انجام می‌دهم. ذکر این نکته ضروری است که افکار دیگر شرکت‌ها و کارخانه‌ها نیز همین باید باشد. من خواهشی از شما دارم و توصیه‌ای به‌عنوان یک خدمتگذار کوچک این صنعت و آن این است که مسیر را به سمتی ببرید که همه برای تقویت برند ایرانی بکوشیم که اگر همه قوی‌تر شویم این صنعت قوی‌تر خواهد شد و در مقابل اگر یک شرکت قوی شد و دیگران ضعیف شدند مطمئن باشید که آن‌یک شرکت هم شکست خواهد خورد.

 

 

 

 

من از شما که در زمینه رساندن صدای صنعت و صنعت گران ایرانی فعال هستید تقاضا دارم که این فرهنگ یعنی تقویت صنعت ایرانی را دستور کار خود قرار دهید. در پایان این نکته را نیز اشاره‌کنم که خیلی آرزومندم صحبت‌های آقای روحانی رنگ واقعیت به خود بگیرد چون ما در این سال‌ها از سیاست و سیاست‌مداران خیلی ضربه خورده‌ایم. صادقانه بگویم که من آرمان‌های ایشان را دوست دارم و از خداوند می‌خواهم که ایشان را در تحقق اهداف و آرمان‌هایشان که سربلندی ایران و ایرانی است، موفق بدارد. در پایان از تأسیسات نیوز و عوامل آن‌که در راستای سربلندی صنعت ایران قدم برمی‌دارد تشکر می‌کنم.

 

 

پایان

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;