آقای مدیر – ۴

 

به گزارش تاسیسات نیوز، چهارمین قسمت مصاحبه با مهندس علیمردان علایی، مدیرعامل محترم شرکت شوفاژکار را می خوانید:

در حال حاضر صنعت به سمت استفاده از دیگ‌های چگالشی قدم برمی‌دارد. شوفاژکار با توجه به سابقه‌ای که درزمینه صنعت تأسیسات دارد، چرا برای جلوگیری از واردات دیگ‌های چگالشی به کشور قدمی برنداشت و تولید آن را در کشور شروع نکرد؟

 

 

 

البته ما این کار را انجام داده‌ایم. باید توجه دانست که ما تولیدکننده دیگ‌های چدنی هستیم. الآن ما دیگ‌های چگالشی چدنی را تولید کنیم شما می‌دانید که دیگ‌های کاندنسینگ بسیار گران هستند و استفاده از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست در حال حاضر سرمایه‌گذاری که بیاید و این دیگ‌ها را تولید کند در کشور یافت نمی‌شود چون این دیگ‌ها قیمت بسیار بالایی دارند. ما در حال حاضر امکان تولید دیگ‌های چگالشی چدنی راداریم؛ یعنی شما یک سیستم اکودیزاین را با دیگ چدنی ترکیب می‌کنید و دیگ کاندنسینگ تحویل می‌گیرید.

 

 

 

 

شما با تغییراتی ک در محفظه‌های احتراق اولیه و ثانویه می‌دهید، می‌توانید دیگ کاندنسینگ تولید کنید. در حال حاضر همین سیستمی اکودیزاینی که ما داریم استفاده می‌کنیم دیگ‌های کاندنسینگ چدنی است. یک بخش آن چدنی است و بخش دیگر آن استینلس استیل است.

 

 

 

 

این بخش استینلس وظیفه‌اش جمع‌آوری تقطیرت حاصل از احتراق است. شما می‌دانید که دیگ‌های کاندنسینگ، دیگ‌های تقطیری هستند این سیستم به‌طور متوسط در هر ساعت ۶ لیتر اسید به شما می‌دهد. حاصل تقطیر، شش لیتر اسید با P.H پنج است. شما نمی‌توانید این اسید را وارد محیط کنید من متأسفانه در ایران می‌بینم که این کار را انجام می‌دهند. در این سیستم شما هوا را تمیز می‌کنید. انرژی کمتری مصرف می‌شود ولی با آلودگی زمین چه‌کار می‌کنید.

 

 

 

 

من شمارا به کارخانه دعوت می‌کنم تا ببینید که چگونه اسید تولید می‌شود و وقتی این اسید را روی زمین می‌ریزیم، این اسید به چه شکل شروع به جوشیدن می‌کند. شما وقتی این اسید را در ظرف آهنی می‌ریزید، مشاهده می‌کنید که این ظرف خورده می‌شود.

 

 

 

 

پسماندی که از این اسید می‌ماند شما زمین را آلوده می‌کنید ما در حال حاضر برای حل این مشکل در کارخانه‌داریم کار می‌کنیم تا به‌نوعی این مشکل را حل کنیم. ما در حال حاضر دیگ‌های کاندنسینگی تولید می‌کنیم که حدود ۴۰% قیمت دیگ‌های کاندنسینگ آلومینیومی است. ما یک شرکت تولیدی هستیم و مبانی اقتصادی یکی از ارکان تداوم حیات ساختار و سازمان ماست و ما نمی‌توانیم بدون توجه به مبانی اقتصادی دیگ کاندنسینگ آلومینیومی تولید کنیم. ما می‌توانیم کارهای تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده‌ایم را در دسترس شما قرار دهیم.

 

 

 

 

این مسئله در طرح توسعه کارخانه تاکستان دیده‌شده است. ما در حال حاضر دیگ‌های چگالشی چدنی خود را به اسپانیا صادر می‌کنیم. قیمت دیگ‌هایی که ما در حال حاضر صادر می‌کنیم. حدود ۲۹۰ یورو می‌باشد و اگر بخواهیم دیگ‌های چدنی کاندنسینگ را صادر کنیم مبلغی در حدود ۲۶۰ یورو به مبلغ قبلی اضافه می‌شود یعنی تقریباً قیمت این دیگ‌ها ۲ برابر می‌شود اما اگر بخواهیم دیگ آلومینیومی کاندنسینگ را خریداری کنیم این مبلغ تقریباً ۶ برابر می‌شود. در بازار ایران نیز وضع به همین منوال است. دیگ‌های آلومینیومی ۴۰۰ کیلو را در بازار ایران حدود ۷۵ میلیون تومان قیمت دارد ولی دیگ‌های چدنی کاندنسینگ ما حدود ۱۵ میلیون تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود.

 

 

 

 

چرا شوفاژکار در نمایشگاه تأسیسات تهران این دیگ را در معرض نمایش قرار نداد؟ آیا در آن زمان دیگ کاندنسینگ تولید نشده بود؟

 

 

 

 

در زمان نمایشگاه تهران دیگ تولیدشده بود ولی ما در نمایشگاه اصفهان از آن رونمایی کردیم. ما این دیگ را با توجه به مدارکی که در کارخانه موجود است، اردیبهشت ۹۴ تولید کردیم ولی متأسفانه در قبال آن کار ژورنالیستی صورت نگرفت و این نقطه‌ضعف شوفاژکار برمی‌گردد.

 

 

 

 

پیش‌تولید این کار حدود دو سال زمان برده است؛ یعنی ماقبل از تولید این دیگ دو سال تمام تحقیقات در این زمینه انجام داده‌ایم. با یک شرکت آلمانی مکاتبات فراوانی صورت گرفت که این شرکت تجربه تولید این دیگ‌ها را داشت البته به شکل‌های دیگر. مسئله‌ای که باعث شد این پروسه طولانی شود، ثبت ملی شکل‌گرفته بود که هم بر محیط‌زیست اثر مطلوب داشت و هم در بحث قیمت، صرفه‌جویی شکل‌گرفته بود. اگر تا آن زمان این مسئله به اطلاع عموم مهندسین و کارخانه‌ها و صاحبان صنایع نرسیده بود، اشکال به شوفاژکار مربوط می‌شود.

 

 

 

 

پروسه صادرات محصولات شوفاژکار به چه شکل بوده است، می‌شود از ابتدا برای ما توضیح دهید؟

 

 

 

محموله ما صادر شود درواقع صادرات را به خارج از کشور آغاز کنیم. شاید در آن زمان من و همکارانم درک صحیحی از این موضوع نداشتیم. البته کار را اجرا کردیم و اولین محموله ما به میتسوری ژاپن صادر شد. درواقع آن فکر چیزی را برای ما به ارمغان آورد که محصول آن تفکر جهانی بود.

 

 

 

 

چون برای صادرات بودن این تفکر از ملزومات است. ما در حال حاضر در دو کارخانه فروسیلیس داریم یکی در سمنان و دیگری در ازنا. شما می‌توانید تفاوت این تفکر را در دو کارخانه مشاهده کنید. شما وقتی به کارخانه سمنان مراجعه می‌کنید مشاهده می‌کنید که نظم و دیسیپلین خاصی بر کارخانه حاکم است.

 

 

 

 

این استاندارد و راه آن تفکر برای ما هدیه آورد. شما برای صادرات محصولات خود باید یک تفکر جهانی داشته باشید. از الزامات این تفکر جهانی، نظم و دیسیپلین و دانش فنی و استانداردی است که باید در محیط کارخانه رؤیت شود. امروز ما محصولاتی داریم که از مجامع علمی خارج از کشور مانند دانشگاه اشتوتگارت درجه CE دریافت کرده‌اند.

البته امسال این کار را انجام ندادیم چون برای ما هزینه بد بود. الآن شرکت QMS در ایران مشغول به کارشده است و به محصولات کارخانه‌ها مختلف گواهینامه‌های استاندارد می‌دهد. با ما نیز مکاتباتی داشته‌اند که ما به آن‌ها اعلام کردیم ما در سال‌های قبل این کار را خودمان انجام داده‌ایم و باور این مسئله برایشان کمی مشکل بود ما CE آن‌ها را دریافت کردیم. البته برای بار اول چیزی در حدود ۴۵۰ یورو برای ما هزینه داشت.

 

 

 

 

در همان مرتبه اصلاحاتی برای محصول ما مقرر شده بود که بعد از رفع نواقص و ایجاد اصلاحاتی که مدنظر آن‌ها بود مجدداً محصول را برای آن‌ها ارسال کردیم و این بار موفق شدیم CE محصول را از آلمان‌ها دریافت کنیم. ما در سال ۱۳۸۳ که این کار را شروع کردیم هدفی به‌جز بالا بردن سبد تولید داشتیم و آن ایجاد تفکر جهانی بود. ما می‌خواستیم که استانداردهای جهانی را وارد شوفاژکار کنیم. ما وقتی تضمین ۱۰ ساله برای محصولات خود گذاشتیم بعضی افراد به ما خرده گرفتند و می‌خواستند که ما این کارا انجام ندهیم.

 

 

 

 

به‌عنوان‌مثال چند روز پیش از شرکت سنبل ساری با ما تماس گرفتند که دیگ‌های ما دچار مشکل شده است ما مدیر خدمات پس از فروش و یک کارشناس را به آنجا اعزام کردیم و آن‌ها از دیگ‌ها عکس گرفتند و برای ما ارسال کردند. دیگ مملو از رسوب شده بود. البته بعد از حدود ۹ سال کار از ما به تعزیرات شکایت کرده بودند.

 

 

 

 

تعزیرات نیز به ما مراجعه کرد که شما ۱۰ سال گارانتی برای محصول خود در نظر گرفته‌اید و بعد از ۹ سال این دیگ به مشکل برخورده است. البته ما به آن هاتوضیح دادیم که گارانتی شرایط خاصی دارد که باید از سوی مصرف‌کننده رعایت شود؛ مانند داشتن سختی گیر و غیره خلاصه اینکه تعزیرات از این مسائل اطلاع ندارد و فقط به ۱۰ سال گارانتی نگاه می‌کند. خلاصه اینکه ما مجبور شدیم مبلغی در حدود ۷ میلیون تومان بدهیم تا آن‌ها مجدداً یک دیگ خریداری می‌کنند.

 

 

 

 

وقتی شما ۱۰ سال محصول خود را گارانتی می‌کنید، باید عقبه‌ای داشته باشید که در آن دانش فنی نهفته است. ما الآن نسل دوم شوفاژکار هستیم و چگونه این دانش از نسل اول به ما منتقل‌شده است؟ جواب این سؤال صرفاً برنامه استانداردسازی است. شما وقتی وارد کارانه می‌شوید هیچ کاری را مشاهده نمی‌کنید که بدون دفترچه استانداردسازی وارد فرآیند تولیدشده باشد. در مرحله اول و در همه فرآیندها باید استاندارد کارخانه‌ای وجد داشته باشد تا آن فرآیند به مرحله اجرا برسد در ابتدا واحد برنامه‌ریزی استانداردها را مشخص می‌کند و دفترچه و شناسنامه محصول را ارائه می‌دهد و سپس فرآیند وارد مرحله تولید می‌شود.

 

 

 

 

در آن زمان هدف ما ایجاد و تدوین استاندارد کارخانه‌ای بود که بتواند در تمام بازارها کاربرد داشته باشد و یک کلاسی را به شوفاژ کار بدهد که نگران محصولش نباشد به همین اساس است که ما امروز محصول خود را ۱۰ سال گارانتی می‌کنیم.

 

 

 

 

شما خریداران خارجی محصولات خود را چگونه شناسایی کردید؟

 

 

 

کمتر نمایشگاه خوبی در خارج از کشور درزمینه تأسیسات برگزار می‌شود که شوفاژکار در آن شرکت نکند. ما یک واحد مهندسی فروش و یک تحقیقات داریم که تمامی این نمایشگاه‌ها حضوری فعال دارند. با مشتری‌های ما ایجاد ارتباط می‌کنند. با آن‌ها تماس می‌گیریم و ضمن معرفی کارخانه از آن‌ها دعوت به عمل می‌آوریم که از نزدیک با فعالیت‌های ما آشنا شوند. سپس با هزینه شوفاژکار ایشان را دعوت می‌کنیم که از کارخانه بازدید کنند.

 

 

 

 

مشتریان ما طی ۲ یا ۳ روزی که مهمان ما هستند، فرآیند تولید را ممیزی می‌کنند از نزدیک مشاهده می‌کنند که محصول ما چگونه QC می‌شود. کجا ذوب می‌شود و یا محصول نهایی به چه شکل کنترل می‌گردد. خلاصه اینکه مشتری می‌تواند کاملاً موشکافانه فرآیند تولید را بررسی کند. ما الآن در حدود ۱۱ سالی که محصولات خود را به اسپانیا صادر می‌کنیم؛ تابه‌حال شکایاتی در مورد عملکرد محصول دریافت نکرده‌ایم.

 

 

 

 

اگر هم موردی بوده مربوط به حمل‌ونقل هست که شکستگی در پالت و یا دیگ گزارش‌شده است. در صادراتی که به کشور رومانی داشتیم فقط یک‌بار شکایتی به دستمان رسید که حاکی از این بود، دودکش دیگ سوخت جامد به‌خوبی کار نمی‌کند. بعد از تحقیقاتی که در کارخانه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آن‌ها از چوب‌تر برای احتراق استفاده می‌کنند. سپس سایز دودکش را بزرگ‌تر کردیم و بدین منوال این مشکل نیز حل شد.

 

 

 

 

ما به این طریق با مشتری‌هایمان ارتباط تنگاتنگی داریم. ما کمتر مشتری داریم که در ابتدا مهمان ما در کارخانه نبوده باشد. در ابتدا از آن‌ها دعوت می‌کنیم که از کارخانه بازدید داشته باشند. در دو ماه گذشته یک شرکت ایتالیایی دو بار به‌عنوان مهمان به کارخانه ما آمده است. یک‌بار راز شوفاژ کار و بار دیگر از طرح توسعه ما بازدید به عمل آورد. یک شرکت ترکیه‌ای که آن‌ها هم از میهمانان ما بوده‌اند.

 

 

 

 

حالا اطلاعات بیشتر و کامل‌تری از محصولات ما را می‌خواهد. درفشم ژانویه نیز میزبان گروه دیگری از مشتریان خارجی خود بودیم. ما به این ریق مشتریان خارجی خود را پیدا می‌کنیم. از طریق حضور در نمایشگاه‌ها تعامل و ایجاد ارتباط در نمایشگاه و همچنین معرفی شرکت در ضمن سایت ما نیز در این زمینه بسیار فعال است و در این راه نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

 

 

 

 

شما در روز چند ساعت کارمی کنید؟

 

 

 

به‌طور متوسط ۱۲ ساعت از ساعت ۶:۱۵ تا ساعت ۱۹:۰۰

روزهای تعطیل خود را چگونه می‌گذرانید؟

 

 

 

عموماً با خانواده هستم بعضی از تعطیلات را برنامه‌ریزی می‌کنیم و به همراه خانواده به سفر می‌رویم.

 

 

 

 

چقدر اهل مسافرت هستید؟

 

 

 

 

با خانواده به مسافرت‌های داخلی می‌رویم ولی مسافرت‌های سازمانی که در خارج از کشور باشد را معمولاً به‌تنهایی سفر می‌کنم.

 

 

 

 

چه کتاب‌هایی را مطالعه می‌کنید؟

 

 

 

کتاب‌هایی که درزمینه مدیریت هستند ولی به شعر و رمان نیز علاقه دارم.

آخرین کتابی که خوانده‌اید چه نام داشت؟

 

 

 

علل عدم توسعه‌یافتگی ایران

به شعر کدام‌یک از شاعران بیشتر علاقه‌مندید؟

از بین معاصرین به نیما علاقه‌مندم و از شاعران قدیم شعرهای مولوی را می‌پسندم.

 

 

 

 

چقدر اهل روزنامه هستید؟

 

 

 

از بین روزنامه‌ها فقط دنیای اقتصاد را می‌خوانم و همچنین به نشریات تخصص مانند تدبیر، صنعت تأسیسات، کارآفرین، ماهنامه ساختمان و اقتصاد ایران علاقه‌مند هستم و مطالعه می‌کنم.

به فضای مجازی چقدر علاقه دارید؟

به‌طورمعمول هرروز صبح حدود ۴۵ دقیقه و شب‌ها نیز حدود یک ساعت

 

 

 

چقدر اهل تلویزیون هستید؟

 

 

 

خیلی اهل نگاه کردن به تلویزیون نیستم فقط مواقعی که فوتبال پخش می‌کند به تماشای آن می‌نشینم. در ضمن طرفدار قرمزهای پایتخت نیز هستم.

 

 

 

 

آیا شما دیگ‌های فولادی نیز تولید می‌کنید؟

بله این نوع دیگ‌ها را نیز تولید می‌کنیم ولی این دیگ‌ها را سفارشی تولید می‌کنیم و در بازار شما این دیگ‌ها را بانام شوفاژکار نمی‌بینید. دیگ‌های فولادی را تا ظرفیت ۲ میلیون کیلوکالری تولید می‌کنیم دیگ‌های بخار را تا ظرفیت ۵ تن تولید می‌کنیم و دیگ‌های سوخت جامد را صرفاً برای صادرات تولید می‌کنیم.

 

 

 

 

چرا در مورد ساخت دیگ های فولادی ما هیچ کجا نامی از شوفاژکار نمی بینیم؟

 

 

 

 

به هرحال از سیاست های ما حرکت پیوسته و پایداری توام با آرامش است. ما زیاد اهل تبلیغات نبودیم. البته این نامی که از شوفاژ کار امروزه می شنوید مربوط به زمانی است که من وارد این مجموعه شدم وگرنه سیاست کلی شوفاژکار بر اساس تبلیغات نبوده است. اصولا نیازی دیده نمی شده که تولیدات و یا فعالیت های شوفاژکار در معرض دید عموم قرار گیرد. البته ذکر این نکته ضروریست که همین مسئله نیز از اشتباهات شوفاژکار در گذشته بوده است.

ادامه دارد…

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;