آشنایی مهندسان با مسئولیت‌های حقوقی

 رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان تاکید کرد: آشنایی مهندسان با مسئولیت های حقوقی خود و مباحث مقررات ملی، قانون نظام مهندسی و مبحث دوم در حوزه ساخت و ساز یک ضرورت است.
به گزارش تاسیسات نیوز،حسن مجتبی زاده در سمینار آشنایی با حقوق مهندسی و اهمیت گزارش نویسی که در سالن همایش دانشگاه آزاد ابهربرگزار شد گفت: اهمیت گزارشات مرحله ای ،مکاتبات ومستند سازی گزارشات ، همچنین آشنایی وبه کارگیری وبه روز کردن مطالب مرتبط با آنها موضوعاتی هستند که ضروری است مهندسان از آنها آگاهی داشته باشند .
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان وعضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سعی دارد تا بابرگزاری سمینار ودوره های آموزشی مهندسان را با حقوق مهندسی پیرامون شرح وظایف و تعهدات مهندسان ناظر، گزارش نویسی و مکاتبات اداری، گردش کار نظارت در حوزه ساخت و ساز و چگونگی مستندسازی آشنا نماید وتا کنون چندین سمینار آموزشی دراین خصوص برگزار کرده است ،تصریح کرد: علاوه برموضوعات فوق مسایل مربوط به بیمه های مسئولیت کارفرما وآشنایی با انواع بیمه ورعایت ایمنی درکارگاه ونقش و جایگاه مهندسین دراین مسایل ،مواردی هستند که باید بیشتر ازگذشته به آنها پرداخته شود.
مجتبی زاده خاطرنشان ساخت : با مرور پرونده های قضایی ویا پرونده هایی که مهندسین ما درشورای انتظامی دارند ،مشخص می شود که مهندسین با وجود دانش وتجربه فنی خیلی خوب ، درزمینه مسایل حوققی ضعف دارند ومستند سازی به شکل علمی وهوشمند می توان حافظه قدرتمند برای مهندسین تبدیل شود.
وی با بیان اینکه نظارت، جدای از اهمیت ذاتی خود در کنترل کیفیت ساختمان ها، عملاً یک حرفه پر مخاطره است. بنابراین ناظر علاوه بر مسائل تخصصی ساختمان باید مسائل حقوقی مربوطه و شیوه گزارش نویسی را نیز آموخته باشد ،خاطرنشان شاخت طبق قوانین شهرداری و نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وظیفه کنترل عملیات اجرایی با مجموعه مقررات ملی ساختمان، پروانه ساخت و نقشه‌های اجرایی بر عهده مهندسان ناظر قرار داردواز طرفی به علت مشکلات و نواقص متعدد در فرآیندهای ساخت‌وساز شهری و آمار بالای حوادث ناشی از کار در این حوزه، نظارت ساختمان‌های شهری را به حرفه‌ای پر مخاطره تبدیل کرده است.
بدین جهت گزارش مهندس ناظر به شهرداری از اهمیت بالایی برخوردار است و گزارش ناظر به شهرداری تنها راه جهت دفاع مهندس در محاکم قضایی است ولی سالانه مهندسانی هستند که به علت عدم آگاهی از نحوه نوشتن گزارشات نظارت و نحوه برخورد با مالکین و سازندگان ساختمان به پرداخت هزینه های گزاف در دادگاه محکوم می شوند .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;