آشنایی با شیوه‌های مختلف گرمایش استخر

وقتی استخر خانه گرم باشد، قاعدتاً می‌توان لذت بیشتری از شنا کردن برد. ضمن اینکه بهره‌مندی استخر از تجهیزات گرم‌کن بر ارزش کلی خانه نیز می‌افزاید. علاوه بر این‌ها، گرم کردن استخر روزها و دفعات شنا کردن را نیز افزایش می‌دهد یعنی در طول سال زمان بیشتری می‌توان شنا کرد و لذت برد.

انواع سیستم گرمایش استخر
از محبوب‌ترین سیستم‌های گرمایش استخر می‌توان به سیستم‌های گرمایش گازی، الکتریکی یا برقی و خورشیدی اشاره کرد. این سیستم‌ها را می‌توان در حین زمان ساخت استخر، به آن مجهز کرد و یا اینکه بعد از ساخت، آن‌ها را نصب کرد. گرمایش از طریق خورشید، بسیار پرطرفدار است، زیرا انرژی آن برای گرم کردن استخر رایگان است. اما از آنجایی که انرژی خورشیدی به نور آفتاب بستگی دارد و هنگام شب در دسترس نیست، توصیه می‌شود این سیستم را در ترکیب با سیستم گرمایش دیگری مثل گازی یا برقی در استخر تجهیز کرد. هزینه نصب و راه‌اندازی سیستم‌های گرمایش استخر، بسته به اینکه کدام نوع را انتخاب می‌کنید متفاوت است.
نوع دیگری از سیستم گرمایش، پمپ حرارتی است که عملکرد آن مانند سیستم تهویه هوای چرخه معکوس است. میزان گرمایش آن بستگی به موقعیت مکانی استخر و میزان  دفعات شنا کردن شما در آن دارد.
هیترهای گازی و برقی (الکتریکی)
هیترها یا سیستم‌های گرمایشی گازی و برقی استخر علاوه بر قابلیت خاموش روشن کردن دستی، این امکان را دارند که با تجهیز به یک تایمر به‌صورت اتوماتیک خاموش روشن شوند. هیتر یا سیستم گرمایشی می‌تواند در مدار مجزا از پمپ و تایمر باشد و یا اینکه به سیستم فیلتر استخر متصل شود و بعد از فیلتر قرار گیرد. در این حالت، آب قبل از گرم شدن فیلتر می‌شود، بنابراین از هیتر در برابر جلبک و آشغال محافظت و به طول عمر آن کمک می‌کند.
مهم‌ترین مزیت هیترهای گازی و برقی استخر، توانایی آن‌ها برای گرم کردن استخر در هر زمان است، درست برعکس سیستم گرمایش خورشیدی که برای گرم کردن استخر صرفاً به نور آفتاب متکی است. پوشاندن استخر با یک کاور و بهره‌مندی از سیستم گرمایش گازی یا برقی، امکان شنا کردن در طول سال را مهیا می‌کند.
پمپ‌های حرارتی
سال‌هاست که از تکنولوژی پمپ حرارتی در سیستم‌های تهویه هوای مطبوع و تبرید استفاده می‌شود. از نظر فنی، پمپ‌های حرارتی گرما را از هوای پیرامون جذب خود می‌کنند، سپس آن را به مایع مبرد داخل پمپ انتقال می‌دهند، جایی که دما با فشار مایع مبرد افزایش می‌یابد. پس از آن، حرارت و گرما به آب استخر انتقال پیدا می‌کند.
گرمایش خورشیدی
یک هیتر یا سیستم گرمایش خورشیدی، استخر را با انرژی آزادشده از آفتاب گرم می‌کند. این سیستم گرمایش، دوستدار محیط زیست است و طبیعتا هزینه‌ای برای انرژی و راه‌اندازی ندارد، مگر اینکه در مدار جداگانه از پمپ خود نصب شود. سیستم گرمایش خورشیدی تعداد روزهای شنا کردن را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد و در برخی موارد تعداد ماه‌هایی که استخر برای شنا کردن مناسب است را دوبرابر می‌کند.
میزان گرمایشی که شما از سیستم خورشیدی نیاز دارید، به محل زندگی، نوع پوشش سقف، اندازه استخر و درجه حرارت آب مطلوب شما دارد که معمولا بین ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.
ترجمه: سعید سعیدی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;