آشنایی با انواع پی ساختمان

آشنایی با انواع پی ساختمان
پی ساختمان که همان فونداسیون یا شالوده نام دارد به بخشی از سازه گفته می‌شود که در تماس با خاک بوده و به عنوان یک عضو باربر وزن ساختمان را به زمین انتقال می‌دهد. فونداسیون سازه را پایدار و مقاوم می‌کند و از سقوط آن جلوگیری می‌کند.
اتصال یک ساختمان به زمین توسط پی صورت می‌گیرد و محل قرارگیری آن بین ساختمان و زمین است. پی‌ها بر اساس خصوصیات خاکی که در زیر آن‌ها قرار می‌گیرد و وزن سازه طراحی و ساخته می‌شوند. تصور یک ساختمان بدون پی غیر ممکن است زیرا عدم وجود پی منجر به نشست زمین شده و سازه دچار ترک خوردگی می‌شود.
پی‌ها مقاومت ساختمان را در برابر بارهای وارده مانند وزن دیوارها، ستون‌ها، سقف‌ها، باد و زلزله بالا می‌برد. آنها بار اضافی را در ساختمان پخش کرده و آن را به زمین منتقل می‌کنند. پی‌ها به انواع مختلف با توجه به مصالح مصرفی و روش ساخت دسته‌بندی می‌شوند.
پی سنگی
پی سنگی همانطور که از نامش پیداست از انواع سنگ ساخته می‌شود. سنگ‌های طبیعی در ساخت این نوع پی به کار می روند اما هر نوع سنگی مناسب این کار نیست. سنگی که برای پی‌سازی استفاده می‌شود باید سالم و سطحی صاف داشته باشد زیرا سنگ‌های ناصاف و مدور پی ساختمان را سست و ناپایدار می‌کنند. پی‌های سنگی سطح وسیع‌تری در مقایسه با دیواری که بر روی آن قرار می‌گیرد دارند و با استفاده از دو نوع ملات ساخته می‌شوند. اگر مقدار بار وارده بر پی‌ها زیاد باشد ملات ماسه سیمان به کار می‌رود اما برای بارهای کم، ملات گل و آهک استفاده می‌شود. سنگ‌های ارزان قیمت و در دسترس مناسب ساخت پی هستند و می‌توان آنها را به راحتی تهیه کرد. پی سنگی در سازه‌های یک طبقه و پی دیوارهای محوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پی بتنی
بتن یکی از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی است که استفاده از آن برای ساخت پی پایداری و استقامت سازه را تضمین می‌کند. در واقع بهترین نوع پی، پی‌های بتنی هستند، از این رو امروزه پی ریزی ساختمان‌ها با بتن مسلح صورت می‌گیرد. بتن مسلح در ساخت پی ساختمان‌های اسکلت بتنی و فلزی به کار می‌رود. این نوع پی به شکل پلکانی، شیبدار و … ساخته و برای بالا بردن مقاومت آن در برابر بارهای سنگین، پایه بتنی با میلگردهای فولادی در دو جهت مسلح سازی می‌شود. برای انجام پی سازی بتنی ابتدا کف زمین را با بتن مگر یا بتن کم سیمان به اندازه ۱۰ سانتی متر می‌پوشانند. با انجام اینکار خاک و بتن اصلی از هم تفکیک می‌شوند و سطح پی برای بتن ریزی تراز می‌شود. بعد از آن بر روی بتن مگر داخل پی، قالب بندی صورت گرفته و بتن درون آن ریخته می‌شود. این بتن را به خوبی لرزش می‌دهند و می‌کوبند. این عمل تا زمانی که بتن جا بیفتد ادامه دارد. در نهایت بعد از یک روز بارگذاری بر روی پی انجام می‌شود. در صورت استفاده از بتن مسلح بتن ریزی بعد از قرار دادن میلگرد درون قالب صورت می‌گیرد.
پی فلزی
پی فلزی زمانی استفاده می‌شود که مقاومت فشاری خاک کم و بارهای وارد آمده بر پی زیاد باشد. اصولاً برای ستون‌های فولادی از پی های فولادی استفاده می‌شود. استفاده از فلز در ساخت پی از نظر اقتصادی مقرون بصرفه نیست، از این رو میزان ساخت پی‌های بتن مسلح در مقایسه با پی های فولادی در صنعت ساختمان سازی بیشتر است. برای ساخت پی توسط شبکه‌ای از فولاد، یک ترانشه با عرض مورد نظر و عمق ۹۰ تا ۱/۵۰ متری حفر شده، سپس کف آن رگلاژ می‌شود. بعد از آن بتن نظافتی با ضخامت ۳۰ سانتی متر بر روی ترانشه ریخته و متراکم می گردد. علاوه بر آن یک لایه ۱۵ سانتی متری بتن عیار پایین بر روی بتن قبلی قرار می‌گیرد. سپس تیرهای فولادی با فاصله های مشخص روی این لایه بتنی گذاشته و فاصله بین آنها با بتن پر می‌شود. بر روی ردیف اول تیرهای فولادی در مواقع لزوم می توان یک ردیف دیگر نیز قرار داد. در نهایت تمام قسمت‌ها با بتن پر می شوند و سازه بر روی این پی قرار می‌گیرد.
پی شفته‌ای
شفته نوعی خمیر ساخته شده از شن، خاک، آب و آهک است. پی شفته ای یکی از ساده‌ترین انواع پی در ساختمان‌سازی استکه اغلب برای ساختمان‌هایی با متراژ پایین و ساخته شده از آجر اجرا می گردد. برای اجرای پی شفته ای ابتدا شفته را در پی می ریزند و بعد از ایجاد سطح ۲۰ الی ۳۰ سانتی متری آن را صاف نموده و یک روز آن را به این حالت رها می کنند تا آب آن جذب شود. سپس با استفاده از یک وزنه آن را کوبیده و متراکم می‌کنند. این کار تا زمانی که پی به ارتفاع مورد نظر برسد ادامه پیدا می‌کند.
پی آجری
در صورتی که ساختمان کوچک و بار وارد شده بر پی‌ها کم است از آجر برای ساخت پی استفاده می‌شود. برای صرفه جویی در آجر می توان پی را به صورت پلکانی ساخت که در این حالت بار با زاویه ۶۰ درجه به زمین منتقل می‌شود. پی کنی آجری حدود ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر از عرض دیوار بیشتر است..
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;