آشنایی با انواع دستگیره در

یراق آلات از جمله محصولاتی هستند که حضور آنها در اجزای مختلف ساختمان امری بسیار ضروری است.
اگر به محیط پیرامون خود نگاهی بیندازید متوجه این تجهیزات در وسایل اطراف خود از قبیل کمد دیواری، درب و پنجره، کابینت، تخت خواب و … خواهید شد.
یراق آلات به سخت افزارهایی گفته می شود که برای افزایش دوام و ایمنی وسایل به آنها افزوده می گردند.
درب و پنجره از جمله اجزای ساختمان هستند که نصب یراق آلات برای آنها از گذشته تا امروز رایج بوده است. یک ساختمان از قسمت های مختلف تشکیل شده است و نوع یراق آلاتی که برای درب این قسمت ها استفاده می شود مسلماً متفاوت خواهد بود. برای مثال دستگیره درب سرویس بهداشتی را نمی توان برای درب ورودی ساختمان استفاده کرد.
در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع درب ساختمانی پرداخته شد و هم اکنون قصد داریم انواع دستگیره هایی که برای درب قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند را به شما معرفی نمائیم.
آشنایی با این یراق آلات به شما کمک می کند به راحتی نسبت به انتخاب دستگیره مناسب برای درب های منزل خود اقدام نمائید.
دستگیره درب از جمله وسایلی است که بدون آنکه متوجه شویم در روز بارها از آن استفاده می کنیم. از این رو انتخاب آن هم از نظر زیبایی و هم از نظر کیفیت بسیار حائز اهمیت می باشد.
این وسیله برخلاف اندازه کوچک خود، بسیار کاربردی بوده و در دکوراسیون داخلی به چشم می آید. دستگیره از مواد مختلفی ساخته می شود و از نظر مدل بسیار متنوع است.
این گستردگی تنوع دست مشتریان را برای انتخاب باز گذاشته و آنها می توانند طبق سلیقه شخصی خود و نوع دکوراسیون منزل، مدل محبوب خود را خریداری نمایند.
دستگیره ها از جنس برنج، کروم، نیکل ساتن، نقره، استیل و آلیاژهای آهن ساخته می شوند که برای درب های ساختمان باید یک جنس و یک طرح را انتخاب نمائید. در حال حاضر دستگیره ها صرفاً از فلزات ساخته نمی شوند و مدل های متنوع شیشه ای نیز وارد بازار شده اند.
این ابزار نه تنها از دوام و استحکام بالایی برخوردار هستند بلکه شکل ظاهری آنها نیز بی نظیر است. دستگیره های سرامیکی نیز نوع جدیدی از دستگیره هستند که ظاهر آنها با طرح چوب طراحی شده و برای درب خانه هایی که دکوراسیون سنتی دارند ایده آل می باشند.
هنگام انتخاب دستگیره درب علاوه بر شکل ظاهری باید به مواد اولیه در ساخت آن نیز دقت نمود. نکته ای که در خرید این ابزار باید مورد توجه قرار گیرد این است که دستگیره تمام درب ها باید از نظر جنس همانند باشند.
در نگاه اول دستگیره یک عضو کاربردی در درب به نظر می آید اما با توجه به جزئیات متوجه می شویم نقش این وسیله در طراحی داخلی بسیار پر رنگ است و کمی کج سلیقگی می تواند زیبایی درب و دکوراسیون خانه را در هم بشکند.
ساده ترین نوع دستگیره درب، دستگیره های دکمه ای هستند که به راحتی قابل استفاده در انواع دکوراسیون داخلی می باشند. البته با انتخاب دستگیره های تخم مرغی و بیضی شکل می توان درب را کمی متفاوت تر نشان داد. برخی افراد دستگیره های اهرمی را بیشتر می پسندند و زیبایی آنها را تایید می نمایند.
این دستگیره ها به صورت منحنی نیز تولید می شوند و ظاهر آنها دکوراتیو تر است. رایج ترین الگوهای مورد استفاده برای ساخت دستگیره الگوی مستطیل، مربع و بیضی است.
برخی دستگیره ها جنبه تزئینی دارند و برخی دیگر بر اساس دوام و استحکام انتخاب می شوند. در کل انتخاب دستگیره درب باید بر اساس آگاهی صورت گیرد تا به مرور زمان در اثر استفاده مکرر آسیبی به آنها وارد نشود و نیازی به تعمیر و یا تعویض نداشته باشند.
دستگیره هایی که برای قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر می باشند:
دستگیره درب اتاق خواب

اگر به بازار فروش این محصولات مراجعه کنید با تنوعی از رنگ، طرح و مدل دستگیره مواجهه خواهید شد. اصولاً دستگیره ای که برای درب اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد قابل نصب بر روی تمام درب های منزل است.
این دستگیره ها در دو نوع سوئیچی و کلیدی به بازار عرضه می شوند و طرح های بی نظیر آنها دامنه انتخاب را وسیع نموده و با توجه به طرح و رنگ درب می توان دستگیره هماهنگ با آن را تهیه نمود.
دستگیره درب حمام و سرویس بهداشتی

دستگیره های حمام و سرویس بهداشتی به گونه ای ساخته می شوند که از داخل توسط اهرم باز و بسته می شوند اما امکان قفل نمودن آنها از بیرون وجود ندارد. این قابلیت این امکان را برای صاحب خانه فراهم می کند که در صورت لزوم بتواند درب این مکان ها را از بیرون باز نماید.
این دستگیره فقط مخصوص حمام و سرویس بهداشتی هستند و نمی توان برای مثال آنها را برای درب اتاق خواب استفاده نمود.
دستگیره درب روزت

این نوع دستگیره دو تکه است و با سایر دستگیره های رایج از نظر شکل ظاهری تفاوت دارد. دستگیره و جا سوئیچی این دستگیره ها به صورت جدا نصب می‌شوند.
آنها قابل استفاده بر روی تمام درب های موجود در منزل هستند و به راحتی می توان دستگیره درب ها را به صورت هماهنگ و یکپارچه از نوع روزت انتخاب نمود.
دستگیره روزت برای افرادی که طراحی داخلی و چیدمان منزل آنها لوکس و شیک است گزینه ای ایده آل به شمار می آید.
دستگیره درب ورودی

سیستم این نوع دستگیره بدین صورت است که برای حفظ امنیت ساختمان و جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز به داخل ساختمان، امکان باز کردن درب از بیرون وجود ندارد و تنها می توان درب را از سمت داخل باز نمود.
در خرید دستگیره درب ورودی باید به باز شدن درب از چپ یا راست دقت نمود.
دستگیره ای که برای درب خارجی ساختمان نصب می شود باید از ایمنی و استحکام بالا برخوردار باشد.
از این رو دستگیره مقاوم در برابر شکستگی و ضربه مناسب ترین دستگیره برای این درب ها است.
دستگیره هایی که از جنس شیشه و یا سرامیک ساخته می شوند برای درب ورودی ساختمان توصیه نمی شوند.
منبع ساختمانچی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;