آسانسور یعنی بالابر، نه وسیله سقوط

سعید سعیدی

مدیر روابط عمومی تاسیسات نیوز

چند هفته‌ای است که سقوط آسانسور در بسیاری از مناطق کشور، در صدر اخبار حوادث قرار گرفته است. از مصدوم شدن کارگر ساختمانی در بیرجند گرفته تا کشته شدن دختر جوان به‌دلیل سقوط آسانسور در مسکن مهر فرهنگیان خرم‌آباد و ده‌ها مثال دیگر همه و همه حکایت از این دارند که توجه به استانداردها و ایمنی تجهیزات ساختمانی از جمله آسانسور در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.
در واقع، عدم توجه به ایمنی و اطمینان از استانداردهای لازم آسانسور، ماهیت این وسیله را کاملا تغییر داده، طوری که حرکت رو به بالا را با سقوط رو به پایین جایگزین کرده است.
قطعا این موضوع به یکی از عادات بد و رایج جامعه ما بر می‌گردد که تا چیزی خراب نشود و مشکلی برایش پیش نیاید، انجام سرویس و بازبینی را برای آن مهم و ضروری در نظر نمی‌گیریم. این در حالی است که انجام سرویس‌های دوره‌ای نه‌تنها مانع از بروز مشکلات و حوادث خواهد شد، بلکه عمر وسیله مورد نظر را نیز افزایش خواهد داد.
آسانسور هم بی‌شک یکی از مهم‌ترین، پراستفاده‌ترین و حتی کلیدی‌ترین تجهیزات یک ساختمان است که انجام سرویس‌های دوره‌ای برای آن از اوجب واجبات است، چرا که در صورت عدم سرویس و بازبینی به‌موقع ممکن است حوادث ناگواری –از مصدوم شدن تا کشته شدن – در انتظار اهالی ساختمان باشد.
تمام آسانسورها دارای گواهی استاندارد هستند که پس از اتمام تاریخ انقضای گواهی، باید مجدداً برای اطمینان از برخورداری از استاندارد، مورد بازبینی قرار گیرند که این امر قطعاً بر دوش مدیریت ساختمان خواهد بود تا تاریخ انقضای گواهی استاندارد را چک کند و نسبت به استانداردسازی مجدد آن، به موقع عمل کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;