آب سالانه چقدر افت می کند؟!

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سالانه حدود یک متر و ٣٠ سانتی‌متر افت آب زیرزمینی رخ می‌دهد، گفت: تجمیع صرفه‌جویی آب در استان تهران طی ۴ سال به ۴۰ میلیون متر مکعب رسیده اما برداشت‌های بی‌رویه در طول سال‌های گذشته موجب شده است سالانه ۱۶ سانتی‌متر فرونشست داشته باشیم که ناهمگونی این اتفاق خطرناک است.





محمدرضا بختیاری در ادامه اظهار کرد: با عبور از دوره ٢٠ساله خشکسالی اکنون در حال ورود به سال‌های نرمال آبی هستیم به‌طوری که در‌ سال گذشته در تهران ١٠‌میلیون مترمکعب صرفه‌جویی صورت گرفت و در‌ سال‌جاری نیز این عدد به ١٨‌میلیون مترمکعب خواهد رسید.





فارس گزارش داد؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درمورد راهکارهای درنظر گرفته شده برای بیلان منفی منابع آب تهران گفت: یکی از راه‌های درنظر گرفته شده، بستن چاه‌های غیرمجاز است که در این راستا‌ سال گذشته حدود ١٨٠ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کردیم و ١٠‌میلیون مترمکعب آب ذخیره شد.





وی افزود: در حال‌حاضر حدود ٣٢٠٠ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در دشت ورامین وجود دارد که از این تعداد حدود ١٧٦٠ حلقه چاه مجاز و بقیه غیرمجاز است و از ٣٧٠میلیون مترمکعبی که از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود، ٣٤٠‌میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز و ٣٠‌میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز است، یعنی از ١٤٠٠ چاه غیرمجاز ٣٠‌میلیون مترمکعب برداشت می‌شود و بقیه مربوط به چاه‌های مجاز است. به گفته بختیاری، این ارقام نشان می‌دهد که چاه‌های مجاز با دبی بالا برداشت می‌کنند که برای حل این موضوع باید کنتور هوشمند نصب شود.




مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خاطرنشان کرد: در ‌سال‌جاری به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با مدیریت اعمال‌شده از هدر‌رفت آب جلوگیری کنیم.





آب سدها پر شده و رهاسازی آب نیز صرف کشاورزی و تغذیه مصنوعی شده است، یعنی در ‌سال ‌جاری ١٥ متر مکعب بر ثانیه رهاسازی آب برای کشاورزی داشتیم در حالی‌که این رقم در ‌سال گذشته ٣ مترمکعب بر ثانیه بوده است و به این ترتیب کشاورزان چاه‌ها را خاموش می‌کنند که به نوعی به منابع آب زیرزمینی کمک می‌شود.





مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران میزان ذخیره آبی سدهای پنج‌گانه تهران را یک‌میلیارد و90‌میلیون مترمکعب دانست و افزود: میزان ذخایر سدها نسبت به ‌سال گذشته که یک‌میلیارد و 20 ‌میلیون مترمکعب بوده، حدود 70 ‌میلیون مترمکعب افزایش داشته است. بختیاری تصریح کرد: مخازن تمام سدهای تهران به جز سد لار که مشکل فرار آب دارد تا پانزدهم خرداد پر خواهد شد.





علاوه بر این نیز درحال‌حاضر سد طالقان درحال سرریز شدن است، چراکه حجم این سد 420 ‌میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده، اما در حال‌حاضر 425‌ میلیون مترمکعب ذخیره دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;