چرا وجود سیستم تهویه در خانه اهمیت دارد؟

مساله تهویه برای حفظ بهداشت و کیفیت هوای داخل خانه بسیار مهم است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، جریان هوا در خانه‌ای که از سیستم تهویه مناسب بهره نمی‌برد، راکد است و همین امر باعث می‌شود که سطح رطوبت در فضای خانه افزایش پیدا کند و در نهایت منجر به رشد قارچ و مسائلی از این دست شود.
اما چرا تهویه خانه اهمیت دارد؟ در واقع، تهویه خانه در سالم نگهداشتن خانه و وسایل و سلامت ساکنان آن بسیار مهم است.
به عبارتی، مساله تهویه، یک عنصر کلیدی برای حفظ کیفیت هوای داخل خانه محسوب می‌شود. تهویه مناسب باعث می‌شود هوا در خانه جریان داشته باشد و از این طریق آلاینده‌ها، رطوبت و بوهای نامطبوع را از بین می‌برد.

اهمیت تهویه خانه در کنترل رطوبت
رطوبت به‌راحتی در فضای خانه شکل می‌گیرد. فاکتورهایی چون عدم تصفیه هوای طبیعی و انجام کارهایی نظیر دوش گرفتن، آشپزی و پخت و پز و کار با وسایلی که به استفاده از آب داغ نیاز دارند، به ایجاد رطوبت در خانه کمک می‌کنند.
در صورتی که خانه از سیستم تهویه مناسب برخوردار نباشد، این رطوبت به راحتی در محل زندگی، روی دیوارها و سطوح مختلف خانه تشکیل می‌شود. تشکیل رطوبت در خانه، محیطی ایده‌آل برای رشد قارچ‌ها محسوب می‌شود و قرار گرفتن در معرض قارچ برای سلامت اعضای خانواده خطرناک است، از این رو، رشد قارچ می‌تواند صدمات جدیدی در خانه وارد کند.
در واقع، قرار گرفتن در معرض قارچ به دلیل تهویه ضعیف در خانه می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی زیر شود:
• خارش چشم‌ها، بینی و گلو
• سردرد
• تب
• مشکلات در سیستم ایمنی بدن
• تشدید علائم در افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمن
• مشکلات تنفسی
تهویه مناسب با به جریان انداختن هوا، از تشکیل رطوبت در خانه جلوگیری می‌کند. در واقع، تهویه با بیرون کردن رطوبت اضافی از خانه، از رشد قارچ و مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض آن جلوگیری می‌کند.

 

نحوه تهویه صحیح هوای خانه
خانه‌ها از ترکیب سیستم تهویه طبیعی و مکانیکی بهره می‌برند. باز کردن در و پنجره به هوا اجازه جریان داشتن می‌دهد که این یک تهویه طبیعی است. تهویه مکانیکی اما شامل فن‌های اگزاست (فن‌های خروجی)، سیستم‌های تهویه خانگی و داکت‌های هوا هستند.
• فن‌های اگزاست بهترین عملکرد خود را در محل‌هایی دارند که بیشترین نیاز به تهویه را دارند. به‌عنوان مثال، فن‌های اگزاست یا خروجی را در حمام نصب می‌کنند تا پس از دوش گرفتن با آب داغ، از تشکیل رطوبت جلوگیری شود. و یا این نوع فن را در آشپزخانه نصب می‌کنند تا رطوبت اضافی و بوی نامطبوع ناشی از پخت غذا بین برود.
• سیستم‌های تهویه خانگی با داکت‌های هوا در خانه کار می‌کنند تا جریان هوا را حفظ کنند. این سیستم‌ها، هوای داخلی کهنه را استخراج می‌کند و آن را به بیرون از خانه هدایت می‌کنند و از سوی دیگر نیز هوای تازه را جذب کرده و به داخل خانه هدایت می‌کند.
یک سیستم تهویه متعادل این دو سیستم را در ترکیب خود دارد تا هوای راکد را خارج و مرتبا آن را با هوای تازه جایگزین کند. برای اینکه تهویه خانه را بهبود دهید، اطمینان حاصل کنید که تمام دریچه‌ها باز هستند.
در صورت مسدود بودن دریچه‌ها، هوای تازه امکان ورود ندارد و هوای کهنه نیز قادر به خروج از فضا نخواهد بود. به عبارت دیگر، مسدود بودن دریچه‌ها، کیفیت هوای داخل را کاهش می‌دهد و عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع را چه برای گرمایش و چه برای سرمایش با مشکل مواجه خواهد کرد.
ترجمه: سعید سعیدی
منبع HVAC
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;