کمیته نما روند صدور پروانه‌های ساختمانی را به تعویق می‌اندازد

به گفته عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران نقدی که کارفرمایان به کارکرد کمیته نما دارند این است که این کمیته روند صدور پروانه‌های ساختمانی را به تعویق می‌اندازد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، همین‌طور کارفرمایان این دغدغه و نقد را دارند که گاهی در این کمیته سلیقه‌ای رفتار می‌شود که باید برای حل این مسئله قوانین و مقررات درستی تدوین و چک لیست‌هایی تهیه شود که در آن کلیات نما به لحاظ زیبایی‌شناسی و جزئیات اجرایی چک و تصویب شود .
متن ذیل ماحصل گفت‌وگو با مهیار فرنیا عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران است که در ادامه می‌خوانید:
بر اساس کمیته نمای شهرداری سازندگان و مهندسان چه وظایفی دارند؟
بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، برای ایجاد همگونی در نمای شهر و اجرای نماها بر اساس استانداردها و شاخص‌ها، سازندگان و کارفرمایان موظف‌اند نقشه ­های نمای خود را به کمیته نمای منطقه خود ارائه بدهند.
پس از ارائه نما به این کمیته­ ها، باید منتظر تأییدیه توسط شهرداری و کمیته نما شوند. این کار لازمه دریافت پروانه ساختمانی است. البته گاهی مواردی پیش می­آید که ممکن است کاری زمان­بر باشد، با دریافت تعهد صدور پروانه را هم انجام می­دهند.
به‌طورکلی کمیته نما، طرح و سیمای کلی شهر را بررسی می­کند و انطباق و همگونی ساختمان­های مجاور با یکدیگر را مدنظر دارد و ازنظر بصری شهر زیبا باشد.
مهندسان در این بخش چه جایگاهی دارند؟
این بیشتر وظیفه مهندسان معمار است که به لحاظ فنی کاری که در حال انجام است را باید کنترل کنند. در نما ممکن است قطعاتی باشد که سازه را هم در بربگیرد، بنابراین زیرسازی نما و اقداماتی که برای اجرای نماست باید توسط مهندس سازه انجام شود.
به بیانی دیگر تهیه نقشه­ های سازه نگهدارندِ نما، چگونگی جزئیات اجرایی نما، طراحی نهایی، انتخاب نوع مصالح و زیباشناسی طرح توسط مهندس معمار انجام می­شود.
به نظر شما کمیته نما چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟
نقدی که کارفرمایان به کارکرد کمیته نما دارند این است که این کمیته روند صدور پروانه‌های ساختمانی را به تعویق می‌اندازد. همین‌طور کارفرمایان این دغدغه و نقد را دارند که گاهی در این کمیته سلیقه‌ای رفتار می‌شود که باید برای حل این مسئله قوانین و مقررات درستی تدوین و چک لیست‌هایی تهیه شود که در آن کلیات نما به لحاظ زیباشناسی و جزئیات اجرایی چک و تصویب شود .
اما به‌طورکلی می­توان گفت که این کار بسیار عالی است زیرا طرح­های غیرمنطقی را رد و جنبه ­های فنی نما را بررسی می­کند. درواقع یکی از اقدامات مثبت شورای شهر، تشکیل همین کمیته­های نما در مناطق شهرداری است.
نقش مالکان در این کمیته نما چیست و چقدر می­توانند برای نمای ساختمان خود اعمال سلیقه کنند؟
مالک ازنظر مصالح می­تواند نظر بدهد و ازنظر فنی مالک نقشی ندارد و فقط می­تواند آنچه مدنظر دارد به طراح نما بگوید؛ زیرا در کمیته نما اساتید دانشگاه، طراحان، نمایندگان شهرداری هستند و مالک می­تواند برای کاهش هزینه نظر بدهد یا از بین نمونه طرح­هایی که به او داده می­شود، یکی را انتخاب کند.
درنهایت طراح معماری است که نقطه عطف این مسئله است و باید طرحی را بر مبنای ضوابط و با توجه به مصالح مدنظر کارفرما و رابطه­ای که مالک با شهرداری دارد، بتواند ارائه کند.
از زمانی که کمیته نما تشکیل‌شده است، آیا نماهای کشور بهبودیافته است؟
قطعاً بهتر شده است. اکنون ساختمان­هایی که ۱۰ سال پیش‌ساخته شده است را با نماهای به‌روزی که در حال کار است مقایسه کنید قطعاً به این نتیجه خواهید رسید که کیفیت نمای این ساختمان‌های افزایش داشته‌ است بنابراین قطعاً کمیته نما تأثیر مثبتی بر هویت و جایگاه نما داشته است.
برای سخن پایانی پیشنهادی دارید؟
راغب هستیم که در کمیته نما از نظرات همکاران معمار ما در سازمان نظام‌مهندسی و مهندسان عضو سازمان برای تدوین مقررات و جنبه­ های فنی نما هم استفاده شود تا کیفیت نماهای شهر تهران ارتقا داشته باشد.
یادآور می‌شود «همایش نما با محوریت مصالح و جزییات اجرایی» در تاریخ دهم تا دوازدهم بهمن سال جاری در بوستان گفت‌وگو تهران برگزار خواهد شد.
موضوعاتی همچون آسیب‌شناسی نمای ساختمان از منظر جزئیات اجرایی، نگهداری نما، ضوابط نظارت در طراحی و ساخت نما، نقش‌نما در بهینه‌سازی مصرف انرژی و ضرورت‌های اجرایی نما به منظور رعایت ایمنی از محورهای این همایش است.
از اهداف برگزاری این همایش می‌توان به آسیب‌شناسی نمای ساختمان، معرفی مصالح ساختمانی نما که متناسب با الگوی بومی شهرها، مصالح ساختمانی استاندارد، معرفی نماهای برتر، روشنگری و توجیه مردم برای ایجاد مطالبه گری از سازندگان برای استفاده از نماهای الگو و معرفی نماهای الگو متناسب بافرهنگ شهرها اشاره کرد.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;