کاهش آلودگی هوا با درخت مصنوعی هوشمند

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر اصفهان موفق به طراحی و ساخت درخت مصنوعی هوشمند با جذب بالای دی ‌اکسیدکربن به منظور تصفیه ‌هوا و کاهش آلایندگی محیط شدند.

محمدرضا حقیقت‌نما، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این دستگاه تصفیه هوا همانند یک درخت مصنوعی قادر به پایش آلاینده‌های هوا در محیط‌های بسته همچون منازل، ادارات و بیمارستان‌ها است.

 

کاهش آلودگی هوا با درخت مصنوعی هوشمند

وی خاطرنشان کرد: در مراحل بعد به دنبال طراحی، توسعه و استفاده از دستگاه‌های مشابه کاهنده آلودگی هوا در محیط‌های باز همانند اتوبان‌ها، جاده‌ها، خیابان‌ها، شهرک‌های هوشمند و… هستیم. حقیقت‌نما در توضیح عملکرد این دستگاه تصریح کرد: در این طرح، آلاینده‌ها به‌صورت هوشمند شناسایی و با استفاده از فیلترهای مخصوص پایش می‌شوند.

در این دستگاه از چند فیلتر مخصوص استفاده شده است، به‌صورتی که نیاز به تعویض فیلترها را بسیار کاهش داده و تنها با شست‌وشوی آنها، مشکل دوده گرفتن فیلترها حل می‌شود.

حقیقت‌نما دیگر ویژگی برجسته این دستگاه را هزینه مقرون به صرفه آن اعلام کرد و افزود: این دستگاه با هزینه ۱۰ میلیون تومانی طراحی و ساخته شده و در مقایسه با برخی نمونه‌های مشابه خارجی، قادر به کاهش میزان بیشتری از غلظت آلاینده‌ها است، علاوه بر اینکه قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‎های خارجی دارد.

وی ادامه داد: دستگاه تصفیه هوای هوشمند در مرحله‌ تجاری‌سازی و تولید انبوه حداکثر تا نصف قیمت تمام‌شده پیش‌بینی می‌شود. او خاطرنشان کرد: تمام فرآیند ساخت این دستگاه با استفاده از پنل خورشیدی انجام شده و بقیه برق ذخیره شده برای روشنایی استفاده می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;