هر آنچه از سندبلاست نمی دانید

یکی از فرآیندهایی که برای رفع ناصافی ها در سطوح فلزی، چوبی، شیشه ای و … استفاده می شود ساب پاشی یا سندبلاست است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در این فرآیند ذرات بسیار ریز ساینده از قبیل شن و ماسه با فشار بر روی سطح پاشیده می شوند.
در واقع سندبلاست گرد و غبار، رنگ، آلودگی و … را از سطوح پاک می کند.
در این روش پاک سازی، ذرات ساینده با شتاب زیاد از یک نازل به سمت سطح پرتاب می شوند و سطح را تمیز می نمایند.
این روش راهکاری بسیار موثر برای هموار کردن و شکل دهی به سطوح مختلف است. ذرات ساینده ای که در صنعت سندبلاست به کار برده می شوند شامل ماسه سیلیس، اکسید آلومینیوم، مس باره، خرده شیشه، ساچمه ها و ذرات ریز فولادی، ماسه سرامیک و کربید سیلسیم هستند که هر کدام با توجه به سطح مورد نظر انتخاب می شوند.
این ساینده ها دارای ویژگی های متفاوتی هستند و سختی، مقاومت، چگالی، سایز و شکل آن ها گوناگون است.
علاوه بر آن تجهیزاتی که برای اجرای عملیات سندبلاست مورد استفاده قرار می گیرند شامل کمپرسور باد، شیلنگ، نازل سندبلاست، دیگ و کلاه سندبلاست می باشند.
کاربرد سندبلاست
آماده سازی سطوح برای رنگ آمیزی و انواع آبکاری تزئینی و صنعتی
تمیزکاری و مات کاری سطوح
ماسه زدایی، زنگ زدایی و رنگ زدایی سطوح
زبرکاری سطوح برای انجام عملیات تفلون کاری و لعابکاری
حکاکی و برجسته کاری بر سطوح چوبی، شیشه ای، MDF، سرامیک، کاشی و …
دستگاه سندبلاست
پرکاربردترین دستگاهی که برای اجرای سندبلاست مورد استفاده قرار می گیرد ایربلاست است. لغت ایربلاست به تمیزکاری سطوح با استفاده از فشار هوا اشاره دارد.
در این روش همانطور که در بالا اشاره شد از مواد ساینده با به کارگیری فشار هوا برای تمیزکاری استفاده می شود. مواد مورد استفاده در دستگاه ایربلاست غیرفلزی هستند و به ندرت مواد فلزی به کار برده می شود.
ایربلاست سهم ویژه ای را در صنعت به منظور آماده سازی، تمیزکاری و مقابله با خوردگی سطوح به خود اختصاص داده است. با استفاده از این دستگاه، مواد ساینده به روش هایی مانند مکشی و فشاری پرتاب می شوند.
روش مکشی نسبت به روش فشاری اقتصادی تر و رایج تر است و برای محیط زیست نیز مناسب تر می باشد اما با این وجود روش فشاری قدرت بیشتری دارد، در نتیجه قطعات با سرعت بیشتری تمیز می شوند. ایربلاست دستگاهی اپراتور محور است و ذرات ساینده توسط نیروی انسانی به کار برده می شوند.
نکات مهم در اجرای سندبلاست
رعایت نکات ایمنی
در اجرای این روش، ذرات ساینده با سرعتی بسیار بالا از نازل خارج می شوند تا بتوانند سایندگی سطح را انجام دهند. این ذرات اگر با پوست برخورد کنند منجر به سائیده شدن آن می گردند، از این رو استفاده از تجهیزات ایمنی حین کار بسیار ضروری است.
این ذرات در هر شکافی وارد می شوند و در اثر ضربه آسیب وارد خواهند کرد. به همین دلیل استفاده از عینک محافظ، ماسک، دستکش کار و روپوش های ضخیم توصیه می گردد.
دقت در انتخاب مواد ساینده
ذرات ساینده مهمترین مواد اولیه در اجرای سندبلاست هستند. از این رو برای اینکه کیفیت این کار بالاتر رود، انتخاب این ذرات باید با دقت صورت گیرد. هیچ گونه مواد زائد نباید در بین این ذرات وجود داشته باشد. علاوه بر آن سایز و شکل آن ها نیز باید یکنواخت انتخاب شود تا کیفیت کار بالا رود.
محیط اجرای عملیات
در کف محلی که عملیات سندبلاست انجام می شود یک پوشش پلاستیکی قرار می دهند تا بتوان ذرات را جمع آوری نمود. با این کار می توان محیط مورد نظر را راحت تر تمیز کرد. علاوه بر آن با جداسازی رنگ از ذرات می توان این مواد ساینده را مجدداً استفاده نمود.
فشار هوا
میزان فشار هوا در اجرای سندبلاست بسیار حائز اهمیت است. برای انجام سندبلاست با سرعت بالا، فشار هوا باید ۷۰ پوند بر اینچ باشد اما برای فشارهای بالاتر باید از کمپرسورهای هوای صنعتی استفاده گردد.
رعایت فاصله مناسب
فاصله دستگاه سندبلاست از سطح مورد نظر باید ۸ الی ۱۲ باشد. اگر دستگاه بیشتر به سطح نزدیک شود، میدان ضربه محدود می شود و اگر نازل در فاصله دورتری قرار گیرد، ذرات خیلی وسیع تر پخش می شوند.
دستگاه سندبلاست باید کل سطح را در بر گیرد، از این رو رعایت فاصله استاندارد بسیار ضروری می باشد. در این صورت کیفیت کار بالاتر خواهد رفت.
مزایای سندبلاست
سندبلاست کاربردهای وسیعی دارد و از آن برای انواع سطوح بتنی، آجری، سنگی، شیشه ای، چوبی و … استفاده می شود.
استفاده از سندبلاست برای پرداخت ورق قبل از برش آن منجر به افزایش دقت و سرعت برش خواهد شد.
این روش بهترین روش پرداخت سطوح است که مواد اضافی و سخت را از روی سطوح پاک نموده و آن را تمیز و یکدست می کند.
پرداخت سطوح با روش های دستی بسیار وقت گیر است اما با استفاده از سندبلاست در عرض چند دقیقه می توان پرداخت سطوح مختلف را انجام داد.
سندبلاست بهینه ترین و سریع ترین روش پاک سازی سطوح رنگ کاری شده و قدیمی است. با استفاده از آن در کمترین زمان ممکن می توان سطح را برای رنگ آمیزی مجدد آماده کرد.
زنگ زدایی سطوح را می توان با استفاده از سندبلاست انجام داد، از این رو سطح فلز در شرایط بهتری قرار می گیرد و طول عمر آن افزایش می یابد.
سندبلاست برای تمیزکاری سطوحی که بر روی آن ها دوده، رسوب، زنگ زدگی، گریس و انواع آلودگی ها وجود دارد روشی بسیار مناسب و ایده آل به شمار می‌آید.
در این روش تنها با استفاده از یک کیت سندبلاست، یک پوشش محافظ و یک سیستم شست و شو به راحتی می توان عملیات تمیزکاری سطح را انجام داد.
سندبلاست برای تزئین شیشه و سطوح پلاستیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
با استفاده از سندبلاست می توان شیشه را با طرح های زیبا تزئین نمود.
رفع آلودگی ها از زاویه ها و گوشه و کنار سطوح با روش سندبلاست امکان پذیر است.
سندپلاست روشی مقرون بصرفه و اقتصادی است.
پاک سازی سطوح با روش سندبلاست، راندمان رنگ آمیزی را بالا می برد و با اجرای دقیق آن دیگر نیازی به تکرار رنگ آمیزی نیست.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;