نقش کاور سولار در کاهش هدررفت گرما

کاورهای استخر به حفظ میزان آب و گرما کمک می ‌کنند

بیش از ۹۰ درصد هدررفت گرمای استخر از سطح آن صورت می‌گیرد، این در حالی است که امکان هدررفت گرما از قسمت دیواره‌ها و کف استخر تنها ۱۰ درصد است. هدررفت گرما به خاطر ترکیب عواملی چون تبخیر، انتقال گرما و تابش اتفاق می‌افتد.
بیشترین هدررفت گرما در سطح استخر از طریق فرایند تبخیر اتفاق می‌افتد. این یک روند مستمر است، حتی در طول زمان‌هایی که آسمان ابری است. زمانی که آب از مایع به بخار تبدیل می‌شود، یک انرژی در گرما منتقل می‌شود. این گرما از آب دفع شده و باعث خنک شدن آن می‌شود.
انتقال گرما زمانی اتفاق می‌افتد که هوا روی سطح آب حرکت می‌کند و گرما را از بین می‌برد. به‌عنوان مثال، زمانی که هوا بادی است و درجه هوا سردتر از دمای آب است، گرمای بیشتر از دست می‌رود. این درست مانند فوت کردن یک نوشیدنی داغ برای خنک‌تر کردن آن است.
تابش زمانی اتفاق می‌افتد که دمای هوا کمتر از دمای آب باشد. گرمای آب استخر به فضای بیرون متشعشع می‌شود و در نتیجه دمای آب استخر کاهش می‌یابد.
کاورهای روی آب استخر
ساده‌ترین راه برای حفظ گرما در یک استخر، استفاده از یک کاور مخصوص استخر است. کاورهای استخر اکنون با انواع استخرهای جدید همخوانی و سازگاری دارند. آن‌ها به از بین بردن بخار کمک می‌کنند و در کاهش هدررفت گرما از طریق تابش بسیار موثر هستند. این کاورها انواع مختلفی دارند و می‌توان هنگام استفاده از استخر آن‌ها را جمع کرد و دور از نور خورشید قرار داد.
کاورهای سولار یا خورشیدی
کاورهای سولار یکی از عالی‌ترین و کاربردی‌ترین انواع کاور برای استخر به شمار می‌روند. این کاورها در واقع به کاهش تبخیر آب کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، استفاده از این کاورها کمک می‌کند تا آب در استخر گرم‌تر حفظ شود، در نتیجه تعداد دفعات استفاده از استخر برای شنا کردن افزایش خواهد یافت. صرفنظر از حفظ گرما، استفاده از این وسیله کاربردی ساده، سریع و موثر است و صاحبان استخر از نظر استفاده از مواد شیمیایی و همچنین هدررفت آب به‌دلیل تبخیر به طور قابل توجهی صرفه‌جویی خواهند کرد.
اما نحوه عملکرد این کاورهای خورشیدی چگونه است؟
انرژی خورشیدی با طول موج کوتاه خیلی راحت از این کاور عبور کرده و گرما تولید می‌کند و این گرما به آب داخل استخر منتقل می‌شود. کیفیت عایق‌بندی این کاور آنقدر بالا است که گرما را در خود نگه می‌دارد. صرفنظر از اینکه استخر شما روباز باشد یا سرپوشیده، استفاده از کاور سولار استخر به نفع شما است. به‌طور خلاصه، کاور برای استخر:
  • تبخیر را کاهش می‌دهد یا متوقف می‌کند، بنابراین حجم آب را حفظ می‌کند.
  • استفاده از مواد شیمیایی را کاهش می‌دهد.
  • به گرم ماندن استخر کمک می‌کند.
  • استخر را از برگ، آشغال و … حفظ می‌کند.
  • سرویس نگه‌داری کمتری را نیاز خواهد داشت.
اما نکته‌ای مهم که باید به آن توجه کرد این است که در صورت استفاده از کاور استخر، هفته‌ای یک‌بار باید آن را برداشت، صرفنظر از اینکه چه زمانی از سال است.
ترجمه: سعید سعیدی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;