پریز هوشمند، تحولی در صرفه‌جویی انرژی

هدررفت انرژی خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید رایج است. لامپ‌های رشته‌ای ۲۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از لامپ‌های هالوژنی، فلورسنت یا LED انرژی مصرف می‌کنند. یک ماشین ظرفشویی در هر بار کارکرد به‌طور میانگین ۱۸۰۰ وارت برق مصرف می‌‌کند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده، نشان می‌دهد وسایل برقی که همواره به برق هستند، حتی در حالت استندبای یا خاموش، در طول یک سال معادل تولید ۵۰ نیروگاه، برق مصرف می‌کنند.
به همین دلیل است که هیستی گرنبری (Hasty Granbery)، مدیر سابق مهندسی نرم‌افزار در شرکت PayPal، در سال ۲۰۱۵ استارت‌‌آپ کارنت (Currant) را برای تولید یک پریز هوشمند راه‌اندازی کرد. وسایل برقی خودتان را به مدت یک هفته به یک پریز هوشمند بزنید و این پریز از هوش مصنوعی برای پیدا کردن الگوهایی در مصرف انرژی شما استفاده می‌کند و سپس برنامه‌ای برای ابزارهای شما ارائه می‌کند تا بتوانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.
گرنبری می‌گوید: «کلید کار ما این است که همه چیز را تا جایی که ممکن است ساده کنید. اگر سعی می‌کنید کسی را تشویق کنید کاری را انجام دهد که برای محیط‌زیست خوب است، اما این کار به زحمت زیادی نیاز دارد، این فرد ممکن است بعد از مدتی که این کار را انجام داد، آن را رها کند.»
چهار سال پیش، وقتی گرنبری فهمید مبلغ قبض برقش از همسایه‌ها بیشتر است، تصمیم گرفت با یک ابزار تکنولوژی غیرپیشرفته، روند مصرف برق خودش را پیگیری کند. او توانست بفهمد کدام ابزارها قاتل مصرف برق هستند؛ مثل توستری که حتی وقتی در حالت استندبای بود، تقریبا سه وات برق مصرف می‌کرد. او می‌گوید: «بیشتر از اینکه نان‌هایمان را توست کنیم، پول‌هایمان را در این ابزار توست می‌کردیم.»
تحلیلی که خود گرنبری انجام داد، به خانواده‌اش کمک کرد مبلغ قبض برق را تا حدی پایین بیاورد، اما این روشی نبود که بتواند طولانی‌مدت ادامه دهد. پریز هوشمند جدید طوری طراحی شده که این فرآیند را ساده‌تر می‌کند. مثلا اگر این پریز در آشپزخانه باشد، به‌طور اتوماتیک شب‌ها یا در طول روز وقتی اعضای خانواده سر کار هستند، توستر را خاموش می‌کند.
بر خلاف دیگر ابزارهای کنترل انرژی که سنسوری روی جعبه فیوز نصب می‌شود و بعد تلاش می‌شود کلیه ابزارهای برقی خانه را از طریق شناسنامه الکترونیکی آنها شناسایی کند، پریز هوشمند کارنت می‌تواند مصرف دو ابزاری را که همزمان به برق وصل هستند، پیگیری کند. اما گرنبری می‌گوید ابزارهای کنترلی که در سطح کنتور برق کار می‌کنند، نمی‌توانند وسایلی که در فواصل طولانی برق خیلی کمی مصرف می‌کنند را شناسایی کنند. بنابراین این پریز هوشمند، دقیق‌تر عمل می‌کند. این پریز را می‌توان از جایی به جای دیگر منتقل کرد تا وسایلی که بیشترین مصرف برق را دارند شناسایی شوند و تغییرات لازم اعمال شود (همچنین می‌شود چند پریز هوشمند تهیه کرد تا بدون جابه‌جا کردن، کل وسایل خانه پوشش داده شود که البته این کار کمی گران تمام می‌شود.)
این پریز با یک اپلیکیشن همراه کار می‌کند که مصرف برق آنی را پیگیری می‌کند و نمودارهایی را به نمایش می‌گذارد تا نشان دهد انرژی کجا مصرف می‌شود و چه هزینه‌ای برای شما دارد. همچنین با کمک این اپلیکیشن می‌توانید پریزها را نظارت و کنترل کنید و آنها را به ابزارهای هوشمند الکسای آمازون یا Google Home متصل کنید تا امکان کنترل صوتی هم وجود داشته باشد. می‌توانید از این پریز به مدت یک هفته برای یک وسیله برقی استفاده کنید تا اپلیکیشن آن برنامه‌ای همیشگی به شما بدهد. به‌عنوان مثال، ممکن است توصیه کند گیرنده دیجیتال خود را وقتی تلویزیون روشن نیست، کلا خاموش کنید.
استفاده از این پریز به سادگی به برق زدن وسایل برقی است و اپلیکیشن هم برای iOS و هم برای اندروید در دسترس است. وقتی اتصال‌ها صورت گرفت، اپلیکیشن اطلاعات آنی را می‌گیرد و فورا انرژی مصرفی را به نمایش می‌گذارد. پریز هوشمند کارنت هم به‌صورت بلوتوثی و هم با وای‌فای کار می‌کند.
برخی تغییراتی که اپلیکیشن تشخیص می‌دهد، ساده اعمال می‌شوند. مثلا اگر پشت و زیر یخچال به‌طور مداوم جارو نکشیم، مصرف انرژی آن بالا می‌رود. گرنبری می‌گوید: «اگر خاک‌های اطراف یخچال گرفته نشود، بازدهی آن یخچال در طول پنج سال به‌طور میانگین ۴۰ درصد کمتر می‌شود. اگر هر ماه اطراف یخچال را جارو بکشید، این مشکل به سادگی حل می‌شود؛ چیزی که به‌طور معمول هیچ‌وقت در قبض برق‌تان متوجه آن نمی‌شوید.»
این تغییرات کوچک، مثل خاموش کردن وسایلی که همیشه به برق هستند، مهم است. همان‌طور که گفته شد، تحقیقات نشان داده در آمریکا، وسایل برقی در زمانی که مصرف‌کنندگان عملا استفاده‌ای از آنها نمی‌کنند، سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار برق مصرف می‌کنند که معادل تولید ۵۰ نیروگاه برق است. به گفته گرنبری، «هدف ما این است که در استراتژی بزرگ پایین آوردن مصرف انرژی در جهان، قدمی کوچک برداریم. این یک اهرم کوچک است، اما می‌تواند اثری بسیار بزرگ داشته باشد.»
منبع دنیای اقتصاد
از طريق https://www.fastcompany.com/
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;