ناتوانی تحریم‌ها در برابر رشد صنعت برق تجدیدپذیرها

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان اینکه هر هفته یک نیروگاه بزرگ‌مقیاس تجدیدپذیر و دهها نیروگاه کوچک‌مقیاس به بهره‌برداری می‌رسد گفت: تحریم‌ها نتوانست رشد نیروگاه‌های تجدیدپذیر را متوقف کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید محمد صادق‌زاده رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق در نشست خبری اظهار کرد: در سال‌های اخیر استقبال خوبی از سوی مردم و بخش غیردولتی از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر شده به طوریکه شاهد ورود سرمایه‌های مردمی به این بخش بوده‌ایم.
وی افزود: تحریم‌های ظالمانه نتوانستند رشد تجدیدپذیرها را متوقف کنند و حتی موجب شدند تا سرمایه‌گذاری‌ها از حالت خارجی به داخلی تغییر مسیر دهد و شاهد ورود سرمایه‌های خرد مردمی به بخش توسعه تجدیدپذیرها باشیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر هر هفته یک نیروگاه بزرگ‌مقیاس تجدیدپذیر و دهها نیروگاه کوچک‌مقیاس به بهره‌برداری می‌رسد.
صادق‌زاده درخصوص ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش تجدیدپذیرها گفت: تاکنون ۲ هزارواحد نیروگاه کوچک خورشیدی با ظرفیت ۲۰ مگاوات در کشور احداث شده که هر کدام ۱٫۳ شغل ایجاد کرده است.
وی افزود: همچنین تعداد نیروگاه‌های مگاواتی ما در بخش تجدیدپذیرها ۹۰ نیروگاه است که مجموع کل ظرفیت آنها به ۶۷۰ مگاوات می‌رسد.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان اینکه تا دو سال پیش سهم تجدیدپذیرها از ظرفیت تولید برق کشور کمتر از ۲دهم درصد بود گفت: در حال حاضر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشور به یک درصد رسیده و در نظر داریم این سهم تا پایان برنامه ششم توسعه به ۵ درصد برسد یعنی در ۴ سال آتی در هر سال یک درصد به ظرفیت تولید برق از تجدیدپذیرها نسبت به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.
صادق‌زاده درخصوص موضوع انتقال فناوری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر اذعان داشت: در دو سال گذشته با چند نمونه سرمایه‌گذاری خارجی موفق شدیم در این زمینه انتقال فناوری به داخل کشور داشته باشیم به گونه‌ای که این فناوری حتی به شهرها و روستاهای کشور نیز راه یافته است.
وی افزود: امروزه حتی خط تولید صفحات خورشیدی در کشور داریم و با احتساب خطوط تولید کابل‌ها و ترانس‌ها و … می‌توانیم بگوییم خط تولید ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی را می‌توانیم از نظر دسترسی به فناوری آن در کشور داشته باشیم و در این زمینه روز به روز به تولید تجاری تجهیزات افزوده می‌شود.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۹۸ که اخیرا به مجلس تقدیم شده وزارت نیرو پیشنهاد داده که سهم عوارض برق از ۸ درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد تا منابع لازم را برای توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها را در اختیار داشته باشیم که با اجماع نظر مثبت همه اعضای دولت و همچنین نظر مثبتی که نمایندگان به این مسئله دارند امیدواریم با تصویب این بخش از لایحه بودجه در مجلس سهم عوارض برق برای سال آینده به ۱۰ درصد برسد و این منابع که از مردم به مردم است منابع مالی مطمئنی برای بازگشت سرمایه‌های سرمایه‌گذاران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر است.
صادق‌زاده افزود: در قانون بودجه ۹۷، به میزان هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض برق در نظر گرفته شده بود که تا امروز ۵۸۰ میلیارد تومان آن از مردم در قالب قبوض برق دریافت شده و از این رقم تا امروز ۴۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده است که امیدواریم این رقم تا انتهای سال به همان اعتبار هزار و ۲۸۰ میلیارد تومانی برسد.
وی با بیان اینکه رشد انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشور در سال گذشته نسبت به سال قبل آن رشدی ۷۰ درصدی داشته است گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۸، نسبت به سال گذشته رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد.
این مقام مسئول از کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش تجدیدپذیرها در جهان خبر داد و گفت: حدود ۲٫۵ برابر هزینه سرمایه‌گذاری در تجدید‌پذیرها در سطح جهان کاهش پیدا کرده که در ایران با احتساب شاخص افزایش مقیاس، این کاهش هزینه‌ها بیش از این مقدار بوده است و اگر در سال ۹۵ هر یک واحد خورشیدی هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰۰ یورو هزینه سرمایه‌گذاری در پی داشت امروز این رقم در کشور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو است.
صادق‌زاده با بیان اینکه به منظور افزایش نرخ پایه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیاز به پیدا کردن منابع جدید مالی داریم گفت: در حال حاضر با احتساب ضرایبی همچون ضریب آمادگی ساعتی، سرمایه‌گذاران در بخش تجدیدپذیرها به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نرخ پایه خرید تضمینی دریافت می‌کند که در مجموع دریافتی مطلوبی دارند.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به ابلاغ دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیرها توسط وزیر نیرو در حدود ۳ ماه پیش گفت: تا امروز ۳ شرکت ایرانی، پروانه احداث نیروگاه تجدیدپذیر مختص صادرات برق دریافت کرده‌اند که یکی از این نیروگاه‌ها قرار است در استان مرکزی و دو نیروگاه دیگر در استان‌های غربی کشور احداث شود.
صادق‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم توجه کافی به بحث بهره‌وری انرژی در ایران گفت: در حوزه بهره‌وری انرژی هیچ منبع مالی پیش‌بینی شده‌ای نداریم و در این حوزه تنها به منابع عمومی دولت اکتفا شده است.
وی افزود: با این وجود موفقیت‌هایی در بحث صرفه‌جویی انرژی و بهره‌وری آن در سال جاری و سال‌های قبل داشته‌ایم و برنامه‌ریزی شده تا در پیک تابستان سال آینده به میزان ۳ هزار مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق حاصل شود که این میزان صرفه‌جویی به اندازه به مدار آوردن یک نیروگاه ۳ هزار مگاواتی می‌تواند صرفه‌جویی و برد اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: ما اعتقاد داریم که موضوع بهره‌وری را باید در اقتصاد آب و برق دنبال کنیم چرا که در حال حاضر قیمت برق به صورت متوسط کمتر از نیم سنت یورو است اما هزینه تمام شده برق حتی بدون سوخت کمتر از ۳ سنت یورو نیست یعنی ما یک ششم قیمت تمام شده برق را از مردم دریافت می‌کنیم.
صادق‌زاده با بیان اینکه نیروگاه‌های زباله‌سوز کشور با بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید در شمال ایران به زودی به ۸ نیروگاه افزایش می‌یابد گفت: ما باید در تمامی شهرهای بزرگ مخصوصا شهرهای شمالی که مشکلات دفع زباله دارند اقدام به احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز کنیم اما هزینه تمام شده احداث این نیروگاه‌ها زیاد است و در ۸ مورد نیروگاهی که احداث شده و یا در حال احداث است نیز با ورود قابل تقدیر شهرداری‌ها موفق به این کار شده‌ایم و من پیشنهاد می‌کنم بقیه شهرداری‌های کشور نیز با الگو قرار دادن این شهرداری‌های نمونه، اقدام به ورود به بحث نیروگاه‌های زباله‌سوز بکنند.
منبع تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;