احتمال کارتی شدن مصرف برق

بر اساس طرحی که اداره برق در نظر دارد قرار است مصرف انرژی در کشور به صورت کارتی شود. این طرح در راستای مدیریت مصرف و جلوگیری از هدررفت انرژی قرار است عملیاتی شود . این ایده مدتی قبل مطرح شد و قرار بود پس از رسیدن به نتیجه وارد فاز عملیاتی شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، با این حال چندی است که دوباره ایده کارت انرژی مطرح شده است و برقی‌ها پیگیر این موضوع هستند تا ماجرا را به یک سرانجام مشخص برسانند. با این حال برخی مسئولان مرتبط می‌گویند فعلا ماجرا به بن بست خورده و اجرای این ایده در‌هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
اگر این ایده در مجلس به تصویب برسد مصرف برق در بین همه مشترکان مدیریت خواهد شد و با توجه به شارژ کارت و میزان موجودی انرژی در کارت، مشترکان می‌توانند مصرف برق خود را مدیریت کنند.
بحث کارت انرژی در حد گمانه زنی‌ها و فرضیات نیست و مسئولان مرتبط با صنعت برق این موضوع را به نحوی تایید کرده اند.
با کارت انرژی چه اتفاقی می‌افتد؟
در خصوص جزئیات طرح کارت انرژی هنوز جزئیات زیادی بیان نشده است اما آنطور که برخی کارشناسان می‌گویند این موضوع چندان بی شباهت به ماجرای سهمیه بندی سوخت در زمان احمدی نژاد نیست.
زمانی که بنا باشد کارت انرژی به خانوارها تعلق بگیرد میزان مشخصی از مصرف در کارت سهمیه خانوار شارژ می‌شود که آنها مجاز به مصرف همان مقدار هستند .
در صورت مصرف مازاد، هزینه آن آزاد محاسبه شده و تصاعدی بالا می‌رود. به این معنی که اگر خانوار یا مشترکی از میزان مقرر تعریف شده در کارت، مصرف بیشتری داشته باشد باید مبالغ بالاتری از تعرفه تعیین شده مقرر و قانونی را پرداخت نماید . برخی ارزیابی‌ها در خصوص ایده کارت انرژی حاکی از آن است که این ایده مختص مشترکان « بدمصرف» است که به شدت و بی رویه مصرف می‌کنند.
فرخزاد مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران می‌گوید: در تمام دنیا افرادی که مصرف بالایی دارند با جریمه مواجه می‌شوند و افزایش قیمت برق در ایران نیز تنها برای مشترکین بدمصرف خواهد بود اما هدف ما افزایش قیمت برق نیست، بلکه در این ایده طرحی برای تشویق افرادی که کمتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند داریم. هدف صنعت برق این است که به بدمصرف‌ها هشدار بدهد که نباید زیاد مصرف کنند.
این اظهارات نشان می‌دهد که گویا این طرح برای تنبیه و مجازات کسانی است که بیش از حد متعارف مصرف می‌کنند. با توجه به اتفاقات تابستان امسال و تجربه ناخوشایند خاموشی‌های زمان بندی شده، وزارت نیرو می‌گوید تنها با ۵۰۰ مگاوات صرفه جویی در برق نیازی به اعمال خاموشی نبود اما
ظاهرا مشترکان همان مقدار ۵۰۰ مگاوات را هم صرفه جویی نکردند در نتیجه بنا شده تابستان سال آینده مقررات تنبیهی برای « بدمصرف‌ها » اعمال شود که کارت انرژی می‌تواند یکی از این گزینه‌ها باشد.
مهرماه ۹۷ هم اردکانیان وزیر نیرو تایید کرد که کارت انرژی تنبیهی برای پرمصرف‌هاست و تصریح کرد که ایده‌هایی همچون توزیع کارت انرژی در بین مشترکان برق برای سال آینده ( ۹۸ ) در دست بررسی است و به طور قطع با مشترکانی که بیش از حد معمول برق مصرف کنند با اصلاح ساختار قیمت برق، برخورد دیگری خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;