اطمینان از استاندارد بودن مصالح ساختمانی

امروز کشور از بی کیفیتی مواد، مصالح و تجهیزات رنج نمی برد، بلکه مشکل اصلی مربوط به زیاد شدن تقلب است. این در حالی است که با توجه به قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، هرگونه تولید، توزیع و تمرکز کالاهای مشمول استاندارد اجباری بدون داشتن پروانه استاندارد ممنوع است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، زلزله که می شود و ساختمان ها که فرو می ریزنند، انگشت اتهام اول به مصالح ساختمانی و مهندسان ناظر و روش ساخت اشاره دارد. اما حالا نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد می گوید: مصالح ساختمانی تولیدی کشور استاندارد است و مشکل اصلی در شیوه بکارگیری مصالح است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است و تولیدات داخلی از استاندارد لازم برخوردارند، اما مشکل اصلی در شیوه بکارگیری آنهاست.
به گفته او، استاندارد تولید مصالح ساختمانی در کشور رعایت می شود و بازرسی ها و کنترل های سازمان ملی استاندارد نیز این موضوع را تایید می کند، به طوری که تاکنون مشکلی در این زمینه گزارش نشده است. مشکل اصلی در شیوه بکارگیری مصالح ساختمانی است، به طوری که در بسیاری موارد شیوه های ترکیب آنها با یکدیگر و چگونگی استفاده از آنها به درستی انجام نمی شود.
زمانی که صحبت از شیوه به کارگیری شود، دیگر سازمان استاندارد مسئول نیست و وظیفه به عهده وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و مرکز تحقیقات مربوطه میفتد. در واقع در این بخش آنها باید روش های صحیح بکارگیری مصالح ساختمانی را در جامعه ترویج و در زمینه شیوه مصرف هم نظارت کنند.
از طرفی دیگر، پیروزبخت به تقلبی بودن بعضی از مصالح اشاره کرد و گفت: امروز کشور از بی کیفیتی مواد، مصالح و تجهیزات رنج نمی برد، بلکه مشکل اصلی مربوط به زیاد شدن تقلب است. این در حالی است که با توجه به قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، هرگونه تولید، توزیع و تمرکز کالاهای مشمول استاندارد اجباری بدون داشتن پروانه استاندارد ممنوع است.

از طرفی هم گزارش مرکز آمار نشان از رشد قیمت مصالح ساختمانی دارد. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ١٣٩٧ به عدد ٣٣١ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۳۱۵٫۴)، ۴٫۹ درصد و نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (۲۰۱۶٫۷)، ۵۲٫۸ درصد افزایش داشته است.
درصد تغییرات میانگین شاخص چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ١٣٩٧ نسبت به میانگین شاخص چهار فصل منتهی به پاییز سال ١٣٩۶ معادل ۳۷٫۳ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۲۶٫۷درصد) با افزایش روبه‌رو بوده است.
شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل مورد بررسی برابر ۲۷۵٫۲ بوده است که با ۹٫۵ درصد تغییر نسبت به فصل قبل بیشترین تأثیر را در افزایش شاخص کل داشته است.
در فصل پاییز سال١٣٩٧ گروه «سنگ» با ۱۴٫۲ درصد افزایش و گروه «چوب» با ۸٫۹ درصد افزایش به ترتیب رتبه‌های بعدی را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران داشته‌اند.
همچنین در این فصل، شاخص قیمت گروه « آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره و نرده» با منفی ۱۱٫۲ درصد نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشته است.
منبع فصل اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;