لزوم تشکیل نظام معماری مستقل از نظام مهندسی

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه متاسفانه جامعه معماری از فقدان یک نهاد دربرگیرنده همه اعضای معمار، رنج می‌برد، گفت: تشکیل نظام معماری مستقل از نظام مهندسی تا تشکیل یک صنف و یا جامعه معماری از جمله پیشنهادهایی است که در این عرصه مطرح شده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری از بررسی شکل‌گیری اتحادیه معماری در جلسات آتی کمیته اعتلا خبر داد و گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در اعتلای معماری هم به عنوان پیشنهاد اعضا مطرح شد و هم در دستورالعمل تشکیل کمیته مطرح بود، نهادسازی در عرصه معماری بود.
دوازدهمین جلسه اعتلای معماری با حضور محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و جمعی از صاحبنظران عرصه معماری کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با موضوعِ بررسی تشکیل نظام معماری برگزار شد.
ایزدی در جمع‌بندی نشست فوق و خروجی‌های آن نشست، اظهار کرد: متاسفانه جامعه معماری از فقدان یک نهاد دربرگیرنده همه اعضای معمار، رنج می‌برد، پیشنهادهایی در این عرصه مطرح شده؛ از تشکیل نظام معماری مستقل از نظام مهندسی تا تشکیل یک صنف و یا جامعه معماری که همه آنها در جلسه دوازدهم به بحث و بررسی گذاشته شد.
تجربه‌هایی نیز در این عرصه اتفاق افتاده بود همچون جامعه مهندسان معمار ایران که حدود ۱۲ سال پیش شکل گرفت اما متاسفانه با مشکلات حقوقی نتوانست ادامه فعالیت بدهد و این موضوع از دیگر محورهای گفتگوی نشست با معماران بود.
وی با یادآوری اینکه در جلسه کمیته اعتلای معماری همه گزینه‌ها به طور مشروح مورد بحث قرار گرفت، گفت: حتی پیشنهاد تشکیل یک اتحادیه معماری که بتواند خود را به اتحادیه معماران دنیا ملحق کند در جلسه طرح موضوع شد.
ایزدی در جمع بندی مباحث دوازدهمین جلسه کمیته اعتلای معماری، خاطرنشان کرد: قرار بر این شد تا ما به تفکیک در وهله نخست، راجع به پیشنهادی که آقای مظاهریان به کمک آقای عرفانیان‌جم در قالب نظام‌نامه جدید پیشنهاد دادند برای تشکیل نظام معماری در جلسه آتی بحث کنیم و اگر این پیشنهاد را به عنوان گام اول در ایجاد یک نهاد تخصصی در حوزه معماری بپذیریم آن را نهایی کنیم.
به گفته وی، در گام بعدی پیشنهادهای ارایه شده مبنی بر شکل گیری اتحادیه معماری که همه‌شمول خواهد بود در دستور کار قرار می‌‌گیرد.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;