عمان در سال ۲۰۲۵

خیز بزرگ برای دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر

بیش از ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر در عمان تا ۲۰۲۵ راه‌اندازی خواهد شد، انرژی باد و خورشید می‌تواند عمان را به اهداف انرژی خود برساند.
به گزارش تاسیسات نیوز، روز ۲۹ اکتبر، شرکت توسعه نفتی عمان PDO اعلام کرد که کنسرسیوم ماروبنی، با سرمایه گذاری مشترک عمان-ژاپن، نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی را در این کشور احداث می‌کند.
این تاسیسات بر اساس مدل تولید مستقل برق IPP توسعه می‌یابد و برق مورد استفاده شرکت PDO را تامین خواهد کرد و از سویی این تاسیسات قرار است در منطقه امین در جنوب عمان ساخته شود، منطقه ای که PDO امتیاز انحصاری فعالیت در آن را دارد.
بر اساس این موافقتنامه، کنسرسیوم ماروبنی، که شرکت بین المللی ماروبنی ژاپن و شرکت گاز عمان در آن عضو هستند، وظیفه طراحی، تدارکات، ساخت، عقد قرارداد، تامین مالی، بهره‌برداری و تعمیرات نیروگاه را بر عهده خواهد داشت و PDO به مدت ۲۳ سال حق خرد انحصاری برق این نیروگاه را دارد.
علاوه بر آن، PDO یک نیروگاه دیگر خورشیدی ۱۰۰۰ مگاواتی را هم در آمل، در جنوب عمان می‌سازد.
این پروژه ترکیبی از منابع انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر است که به نوبه خود برای استخرج نفت از منابع اطراف آن استفاده خواهد شد.
این نیروگاه با تولید بخار و تزریق آن به میادین نفتی، باعث افزایش عمر این میادین می شود. میادینی که از سال ۱۹۸۴ بهره برداری می‌شوند و بنابراین بازیافت نفت بهبود خواهد یافت و استخراج از منابعی که سخت یا هزینه‌بر هستند را بهبود خواهد می‌داد.
اقدامات PDO در جهت برنامه‌های ملی توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ترکیب انرزی عمان هستند.
در ماه مه، شرکت ملی تدارکات آب و برق عمان OPWP برنامه‌هایی برای توسعه ۶ پروژه جدید ارائه کرد که ۳ پروژه برای انرژی تجدیدپذیر و سه پروژه برای انرژی های بادی است و تا ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد. مجموع ظرفیت این پروژه‌ها برابر با ۲۶۵۰ مگاوات خواهد بود.
تمام این ۶ پروژه بر اساس مدل تولید مستقل برق IIP است: سه پارک انرزی خورشیدی در ایربی، مناح و آدم؛ ۲ نیورگاه بادی در دوفار و یک نیروگاه در دگم.
عمان بر آن است تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۱۰ درصد از برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر به دست آورد، و یعقوب بن سیف، مدیر اجرایی شرکت OPWP در مصاحبه با OBG گفته است که این شرکت قصد دارد عمان را به این هدف برساند.
به گفته سیف، تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت تجدیدپذیرها راه‌اندازی خواهد شد.
عمان برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر مناقصه برگزار می‌کند
در تیر ماه سال گذشته (۹۶) “عمان آبزرور” به نقل از مدیرعامل شرکت Raeco گزارش کرد که این اقدام در راستای استراتژی این شرکتبرای افزایش استفاده از انرژی تجدیدپذیر در عمان انجام می‌گیرد.
صالح الرومهی، مدیرعامل شرکت Raeco گفت: این شرکت به عنوان یکی از نخستین شرکت‌هایی که استفاده از انرژی خورشیدی را برای جایگزین کردن با نیروگاه‌های دیزلی گران و آلاینده آغاز کرد، مطالعات امکان سنجی در ۱۱ محل مختلف در عمان را برای پیاده سازی سیستم‌های انرژی هیبریدی در این کشور آغاز کرده است.
وی در ادامه افزود: ما مشاورانی را برای دریافت توصیه درباره امکان پذیر بودن استفاده از مدل مولد برق هیبریدی برای ۱۱ نقطه عمان استخدام کرده ایم و تا پایان سال، مناقصه برای این پروژه‌ها را برگزار خواهیم کرد.
این شرکت تامین ۲۵ درصد از انرژی مورد نیاز از طریق منابع تجدیدپذیر را هدف گذاری کرده است.
شرکت‌ها در عمان بدنبال مدل‌های هیبریدی به جای نیروگاه‌های مولد برقی که صرفا از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، هستند زیرا فناوری ذخیره سازی انرژی مقرون به صرفه، هنوز قابل دسترس نیست.
منبع زیست آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;