آینده تجدیدپذیرها در ایران روشن است

مدیرعامل سابق سازمان انرژی‌های نو ایران معتقد است: با توجه به تغییر رویکرد دولت در حوزه تجدیدپذیر، به نظر می‌رسد که این صنعت آینده روشنی را در ایران داشته باشد، اما برای رسیدن به این مساله باید اقداماتی صورت گیرد که در حال حاضر نیز دولت به آن‌ها توجه دارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، یوسف آردمولی، با اشاره به اقداماتی که باید برای توسعه تجدیدپذیرها در ایران صورت گیرد، گفت: یکی از وظایفی که دولت باید در این حوزه انجام دهد، تشویق بخش خصوصی برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیرهاست؛ به گونه‌ای که بخش خصوصی اشتیاق بیش‌تری برای حضور در حوزه تجدیدپذیرها داشته باشد.
مدیرعامل سابق سازمان انرژی‌های نو ایران، اضافه کرد: البته اخیراً سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی در این بخش، با توسعه مواجه بوده است؛ به ویژه در بخش خورشیدی شاهد سیل سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی هستیم، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که جذب و حفظ بخش خصوصی نیازمند اقداماتی است.
وی، با تاکید بر این مساله که دولت ضمن پرداخت تسهیلات پول برق تولیدی بخش خصوصی را به موقع و به اندازه پرداخت کند، تصریح کرد: برای توسعه سرمایه‌گذاری خرید تضمینی، یک رکن قابل توجه و مهم است.
آردمولی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌سنجی و ارزیابی و مکان‌یابی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از وظایف اصلی دولت، ظرفیت‌سنجی در این حوزه است و باید شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی بتواند به راحتی و در مکان مناسب سرمایه‌گذاری انجام دهد که البته در سازمان ساتبا این اقدام در حال انجام است.
به گفته مدیرعامل سابق سازمان انرژی‌های نو ایران، در حال حاضر انرژی تجدیدپذیرها در تمام دنیا توسعه یافته که با توجه به پتانسیل‌های عظیم ایران در این عرصه، انتظار می‌رود که گام‌های بلندتری برداشته شود که بی‌شک تأثیرات مفید آن عاید کشور خواهد شد.
وضعیت تجدیدپذیرها در ایران
به تازگی وزارت نیرو گزارشی را از وضعیت فعلی تجدیدپذیرها ارائه کرد که بر اساس آن، ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال جاری با رشد ۹۶ درصدی به ۶۷۰ مگاوات رسیده است.
در ابتدای دولت تدبیر و امید، کل ظرفیت نصب شده کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، ۱۶۵ مگاوات بوده است که در پایان دولت یازدهم این رقم با تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری از سوی بخش دولتی به سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی و ایجاد تعرفه‌های متنوع برای قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به حدود ۳۴۱ مگاوات رسیده بود و از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال جاری، ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد ۹۶ درصدی به ۶۷۰ مگاوات رسیده است.
هم‌چنین در راستای تنوع بخشی اقتصادی در سبد انرژی با تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت نصب شده انرژی‌های برق‌آبی تاکنون از مرز ۱۲ هزار مگاوات گذشته است.
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ظرفیت نصب شده در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان سال جاری به ۱۱۴۱ مگاوات خواهد رسید و در مجموع تا پایان دولت دوازدهم ۴۰۰۰ مگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.
تولید ۲۶۷۳ میلیون کیلووات ساعت برق از منابع تجدیدپذیر از تیرماه سال ۱۳۸۸ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۷، حدود دو میلیارد و ۶۷۳ میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار یک میلیون و ۸۴۴ هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد. هم‌چنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده ۷۵۹ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هواست، کاسته شود. گفتنی است، این میزان تولید انرژی‌های نو باعث صرفه‌جویی ۵۸۸ میلیون لیتری مصرف آب در سال‌های اخیر شده است که سهم آذرماه به تنهایی حدود ۱۴ میلیون لیتر بوده است.
انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال ۴۳ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایران شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که ۴۲ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر از نوع خورشیدی، ۴۱ درصد از نوع بادی، ۱۳ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و دو درصد نیز از نوع زیست توده است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;