چیلر در ساختمان چه کاربردی دارد؟!

یکی از نیازهای ضروری هر ساختمان استفاده از سیستم سرمایشی در فصل تابستان است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود سیستم های سرمایشی جدید به بازار این امکان برای سازندگان فراهم شده که بدون استفاده از کولرهای آبی و گازی که فضای زیادی در ساختمان اشغال میکنند تنها با استفاده از یک دستگاه به نام چیلر, سیستم سرمایشی کل ساختمان را فعال کنند.

چیلر دستگاهی ست که در طی فرایند تراکم بخار, حرارت را از مایع ( معمولا آب) میگیرد.

چیلرها به دو دسته ی چیلرهای متراکم و جذبی دسته بندی میشوند. چیلرهای متراکم با انرژی برق کار میکنند و مصرف برق آنها بسیار بالاست.

به همین دلیل اکثر مالکین و مهندسین ساختمانی ترجیح میدهند از چیلرهای جذبی استفاده کنند. چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث خنک شدن هوا میشوند.

چیلر تراکمی

در چیلر تراکمی, ابتدا کمپرسور گاز را متراکم میکند, سپس این گاز متراکم شده وارد کندانسور میشود. کندانسور آن را خنک کرده و به مایع تبدیل میکند و به اواپراتور یا خنک کننده میفرستد.

در این مرحله گرمای اتاق به مایع منتقل شده و آن را تبخیر میکند, با انجام این فرایند اتاق خنک میشود. در نهایت گاز ناشی از تبخیر باز به کمپرسور منتقل میشود و این فرایند تکرار میشود.

از ویژگی های چیلر تراکمی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

کنترل تمام قسمتهای چیلر با استفاده از دستگاه های الکترونیکی
قابل نصب در مکان های بسته
صرفه جویی در مصرف برق در در مدل های پیشرفته
امکان استفاده در تمامی مناطق
کنترل مصرف انرژی با استفاده از بخشی از ظرفیت دستگاه

چیلر جذبی

برخلاف چیلرهای تراکمی که با انرژی برق کار میکنند, چیلرهای جذبی با انرژی حرارتی مانند بخار, شعله مستقیم و آب گرم کار میکنند. سیستم چیلرهای جذبی بدین نحو است که انرژی گرمایی در ژنراتور, آب محلول در لیتوم بروماید را به بخار تبدیل میکند.

این بخار وارد کندانسور میشود و به محض تماس با کویل های آب برج خنک کننده تقطیر شده و به اواپراتور میرود. آب تقطیر شده در اوپراتور حرارت مورد نیاز را از کویل های سیستم تهویه که معمولا آب است میگیرد و به بخار تبدیل میشود.

آب ناشی از انجام این پروسه در ابزوربر جذب لیتوم بروماید میشود. سپس پمپ سولوشن, لیتیوم بروماید رقیق شده را به ژنراتور میفرستد. لیتیوم بروماید خشکی که در ژنراتور مانده برای جذب و رقیق نمودن آب به ابزوربر برمیگردد.

از ویژگی های چیلر جذبی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

پایین بودن میزان صدا به دلیل نداشتن کمپرسور
کاهش خطرات زیست محیطی ناشی از مبردهای مضر
کاهش تولید آلاینده ها
عدم نیاز به تجهیزات برق اضطراری
صرفه جویی در مصرف برق
افزایش راندمان دیگ ها در تابستان

منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;