سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر با حمایت دولت، شدنی است

رئیس سابق انجمن علمی مهندسی حرارتی و برودتی ایران گفت: سرمایه گذاری در حوز انرژی های تجدیدپذیر بدون حمایت دولت بسیار گران و دشوار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عبدالرزاق کعبی نژادیان افزود: متاسفانه طبق معمول این نوع انرژی نسبت به نیروگاه های برق متعارف ۵ تا ۱۰ برابر گران تر تمام می شود.
وی همچنین اظهارداشت: کشورها از قدیم همیشه با مشکل گرانی انرژی های تجدیدپذیر مواجه بوده اند.
رئیس سابق انجمن علمی مهندسی حرارتی و برودتی ایران گفت: سرمایه گذاری بدون حمایت دولت در این حوزه به دلیل هزینه های بالا خیلی مقرون به صرفه نیست.
وی در ادامه افزود: وزارت نیرو و دیگر دست اندرکاران به خوبی به این مسئله واقفند که دولت ها در کشورهای جهان برای سرمایه گذاری در این زمینه برخی از هزینه ها را در قالب پرداخت سوبسید و خرید برق بصورت تضمینی تقبل می کنند.
کعبی نژادیان تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری درحوزه انرژی های نو کشور با توجه به وضعیت نوسان ارزی و دیگر هزینه های مترتب بسیار گران و مشکل خواهد بود.
رئیس انجمن انرژی ایران و مدیرکل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت: واقعیت اینکه با توجه به ظرفیت بسیار زیاد کشور دربحث انرژی های نو، وجود امنیت بالای ایران در مقایسه با کشورهای اطراف، تهیه بسته های سرمایه گذاری مناسب در رابطه با موضوع انرژی های تجدیدپذیر، ایجاد کانال مالی ویژه اروپا برای مبادلات تجاری مالی با ایران موسوم به اس. پی.
وی و غیره به نظر می رسد در سال آینده این شرایط سرمایه گذاران خارجی را دوباره به سمت ایران سوق دهد به شرطی که اس. پی. وی به همان صورتی که قول داده امکان سرمایه گذاری را برای شرکت های خارجی در ایران فراهم کند.
محمد ساتکین افزود: شرکت های زیادی پس از برجام برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدید پذیر به ایران آمده و حتی برای آموزش در این زمینه اعلام آمادگی کرده بودند که متاسفانه با خروج آمریکا از برجام این شرکت ها عقب نشینی و از کشور خارج شدند.
منبع آرمان اقتصادی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;