حفظ سرمایه و آرامش با حمایت از نظام مهندسی

رحیمی، نقش و جایگاه نظام مهندسی در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: حمایت از سازمان نظام مهندسی و اقدامات و فعالیت های مهندسان علاوه بر حفظ سرمایه های ملی سبب ایجاد امنیت و آسایش خانواده ها و شهروندان می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، «عنایت الله رحیمی» امروز (دوشنبه ۱۲ آبان) در جمع اعضای هیئت رئیسه نظام مهندسی ساختمان استان فارس افزود: با توجه به اهمیت بحث رعایت ضوابط مقررات ملی ساختمان و لزوم نظارت مهندسان بر روند ساخت و سازها، باید از نظام مهندسی به عنوان متولی این امر حمایت کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: قطعا این حمایت علاوه بر اینکه به حفظ سرمایه های ملی کمک می کند، امنیت و آسایش خانواده ها و شهروندان را نیز به دنبال خواهد داشت.
رحیمی با اشاره به وجود گسل های فعال زلزله در فارس و شیراز، متذکر شد: اهمیت وظیفه و نقش مهندسان ناظر زمانی مشخص می شود که استحکام و پابرجایی یک ساختمان و بنا که تحت نظر مهندسان ساخته شده را با یک بنای آسیب دیده و ویران شده در اثر زلزله که بدون نظارت مهندسان و بدون رعایت مقررات ملی ساخت و ساز ساخته شده، مقایسه می کنیم.
وی تصریح کرد: البته رعایت ضوابط فنی در ساخت و سازها امری ضروری است و نباید با هدف تشویق سرمایه گذار، از برخی ضوابط فنی که ممکن است منجر به ضرر عامه شود کوتاه بیاییم.
ون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با اشاره به تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ گفت: با تصویب این قانون ساخت و سازهای کشور به سمت مطلوبیت بهتر و بیشتر حرکت کرد که امیدواریم این روند با سرعت بیشتری به سمت مطلوبیت بیشتر پیش رود.
وی خاطرنشان کرد: جا دارد که شهرداری های فارس نیز بیش از پیش از خدمات اعضای نظام مهندسی ساختمان استان بهره ببرند.
رحیمی، با اشاره به اعتبار و جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان در نزد شهروندان افزود: در این میان، باید دقت شود که نظام مهندسی به یک ساختار اداری دولتی تبدیل نشود و نباید اجازه داد که بوروکراسی زیاد باعث ناکارآمدی این مجموعه شده و سرعت حرکت و پیشرفت این مجموعه را کاهش دهد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: اگر بنا باشد که شهروندانی که به نظام‌مهندسی مراجعه می کنند برای دریافت یک مجوز، گواهی و تاییدیه مدام در این مجموعه در رفت و آمد باشند، قطعا این اتفاق خوشایند نخواهد بود و شهروندان را به ستوه خواهد آورد.
رحیمی، ضمن تاکید بر لزوم فعالیت شورای شهر و سازمان نظام مهندسی در چارچوب وظایف تعریف شده برای آنها گفت: علاوه بر شوراهای اسلامی شهرها که نباید به مسائل ساخت و ساز و حیطه ضوابط و مقررات ملی ساختمان و شهرسازی ورود کنند، مهندسان نیز نباید در حیطه قانونگذاری محلی وارد شوند.
وی برخورداری مدارس و مهدهای کودک از تاییدیه نظام مهندسی را امری ضروری دانست و افزود: امروز شاهد هستیم که برخی مدارس و مهدهای کودک در ساختمان های غیر مقاوم و ناپایدار شکل می گیرند که این قطعا یک معضل خواهد بود و باید ضمن مکاتبه با آموزش و پرورش تاکید شود که این مدارس برای ادامه فعالیت خود حتما باید تاییدیه نظام مهندسی داشته باشند.
رحیمی با بیان اینکه مدارس و مهدهای کودک جزو ساختمان های با اهمیت بالا محسوب می شوند و بنابراین لازم است که تاییدیه مقاوم بودن داشته باشد و تأکید بر رعایت انصاف و عدالت بین اعضا نظام مهندسی در همه امور متذکر شد:کیفیت ارایه خدمات بیانگر و برند همیشگی نظام مهندسی خواهد بود و آموزش مستمر در دستور کار باید قرار گیرد، صدورخدمات مهندسی می تواند زمینه ایجاد اشتغال جدیدی را برای قشر مهندس فراهم کند.
منبع خبرگزاری شبستان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;