چه کسی رئیس سازمان نظام مهندسی تهران می شود؟!

با گذشت بیش از دو ماه از هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان تهران و همچنین بیش از ۴۰ روز از اعطای اعتبارنامه‌های اعضای منتخب، عدم تشکیل جلسه هیات مدیره این سازمان باعث بلاتکلیفی مدیریت یکی از کلیدی‌ترین نهادهای نظارت بر ساختمان‌سازی در پایتخت و ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای مهندسان ناظر، پیمانکاران و مردم شده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اختلال در روند پرداخت حقوق مهندسان که طی ماه‌های اخیر روال مناسبی به خود گرفته بود تا معطل ماندن بعضی از امور که طبق قانون و مصوبات وزارت مسکن و شهرسازی، نیازمند تایید و امضای رؤسای جدید است از جمله این مشکلات است.
اما سوال مهم این‌جاست که چرا کاندیداهای جدیدی که با وعده حل مشکلات مهندسان و ایجاد ساختارهای مدرن و عجیب و غریب، پا به عرصه انتخابات گذاشتند و شعارهای ریز و درشتی را سر می‌دادند، اکنون پس از انتخاب شدن خود، عملا حتی یک جلسه رسمی برای انتخاب هیات رئیسه برگزار نکرده و چندین مرتبه جلساتشان به حد نصاب حضور افراد نرسید؟
انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور در دوره هشتم اوایل مهرماه برگزار شد. روز ۱۲ مهرماه نیز انتخابات در استان تهران انجام گرفت و ۲۵ نفر به هیات مدیره راه پیدا کردند. با این حال بعد از گذشت دو ماه از آن زمان هنوز اعضا برای انتخاب هیات رییسه به جمع‌بندی نرسیده‌اند و بنا به گفته برخی اعضای هیات مدیره، هر کسی در این شرایط داعیه ریاست دارد!
احمد خرم – وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات از روز ۲۹ اردیبهشت ماه امسال ریاست دوره هفتم این سازمان را بر عهده گرفت.
او با ۲۱ رای از مجموع ۲۵ آرای مأخوذه بر کرسی ریاست این سازمان تکیه زد و در طی مدت کوتاه چند ماهه مدیریتش با ارتباطی که با بدنه دولت و شهرداری تهران داشت گام های موثری در حل مشکلات سازمان و رضایت نسبی اعضا برداشت؛ هرچند این روند با برگزاری انتخابات و بلاتکلیفی وضع فعلی عملا منقطع شده است. از ۱۲ مهرماه تا کنون هنوز هیات رئیسه مستقر و مسئول (رئیس، نواب رئیس، دبیر و خزانه دار) انتخاب نشده اند. اطلاعات رسیده حاکی از آن است که برخی اعضا با تشکیل گروه‌هایی در کشمکش حضور در هیات رییسه، خود را محق می‌دانند و به همین دلیل اعضا نتوانسته‌اند در این خصوص به جمع‌بندی برسند.
در همین راستا با تعدادی از اعضای منتخب هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران که بعضا از چهره‌های اثرگذار در لیست های جدید انتخاباتی بودند، گفت و گو کردیم.
شکیب: تفاوت دیدگاه‌های گسترده در دوره جدید وجود دارد
حمزه شکیب، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به علت تاخیردر انتخاب هیات رییسه گفت: در حال حاضر ترکیب هیات مدیره به نوعی است که تفاوت نگاه وجود دارد. ممکن است در حرف بگوییم همه دوست داریم سازمان نظام مهندسی بتواند منافع ملی را تامین کند و خدمات نظام مهندسی ارایه دهد اما در عمل می‌بینیم اتفاقاتی می‌افتد که نمی‌تواند ما را به هدف مقدسمان برساند.
مثلا یکدفعه مساله‌ای مثل اختلاس اخیر پیش می‌آید که هنوز من که عضو هیات مدیره دوره هفتم بوده و الان هم هستم متوجه نشدم ۱۵ میلیارد، ۲۰ میلیارد یا کمتر یا بیشتر است. موارد ریز و درشت دیگری هم وجود دارد.
وی با بیان این‌که هنوز درخصوص انتخاب فرد مورد برای ریاست سازمان به نظر جمع‌بندی نرسیده‌ایم افزود: متاسفانه عمده ۲۵ نفری که عضو هیات مدیره شده‌اند می‌خواهند در هیات رییسه باشند. هرکس هم در این شرایط توجیه خودش را دارد.
مثلا می‌گوید من گروهی تشکیل داده‌ام که تعداد آن بیشتر از سایر گروه‌ها است و خودش را مجاب می‌کند که به هیات رییسه بیاید. در حالی که اگر ما از منظر مسوولیت به هیات رییسه نگاه کنیم این عنوان چیزی جز سنگینی مسوولیت نیست.
اگر درست به وظایف هیات مدیره عمل کنیم هیات رییسه باید مجری مصوبات هیات مدیره باشد و طبیعتا دردسرهایش بیشتر می‌شود. اما متاسفانه روال سازمان در سال‌های گذشته طوری بوده که ریاست و هیات رییسه ۹۵ درصد تصمیمات را می‌گرفتند و این باعث شده همه مشتاق باشند به هیات رییسه بروند.
همین مساله کار انتخاب هیات رییسه جدید را پیچیده کرده است.
عده‌ای از بیرون برای سازمان تصمیم می‌گیرند
این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در دوره هشتم تصریح کرد: به اعتقاد من باید شایسته‌سالاری را ملاک قرار دهیم. رزومه‌ها را روی میز بگذاریم ببینیم تجارب چه کسی بیشتر است و صنف را بیشتر می‌شناسد.
یا مثلا می‌تواند تعامل مناسبی با شهرداری و وزارتخانه داشته باشد. چه کسی با قوانین و مقررات آشنایی بهتری دارد. ولی متاسفانه هرکس لیستی داده و خودش را محق می‌داند.
عده‌ای هم از بیرون برای سازمان تصمیم می‌گیرند و این باعث مشکلات جدی شده است. به هر حال واقعا دیگر سازمان دارد متضرر می‌شود و امیدوارم که طی چند روز آینده، موضوع انتخاب هیات رییسه حل شود.
آمری‌نیا: به زودی هیات رییسه را انتخاب می‌کنیم
مجتبی آمری‌نیا دیگر عضو هیات مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی تهران نیز اظهار کرد: طولانی شدن انتخاب هیات رییسه همان‌قدر که به نظام مهندسی ضربه می‌زند به هیات مدیره نیز ضربه می‌زند.
اعضا به این تصمیم رسیده‌اند که هیات رییسه و رییس قوی را در مسند امور قرار دهند که علت طولانی شدن این انتخاب نیز همین مساله است. اما انشاءالله همین هفته این اتفاق رخ می‌دهد و در این زمینه به جمع‌بندی می‌رسیم.
آمری‌نیا با بیان این‌که در کشور ما معمولا اتفاق نظر دیر حاصل می‌شود گفت: اگر می‌شد همان جلسه اول هیات رییسه را انتخاب می‌کردیم.
به نظرم کسانی که در این دوره انتخاب شده‌اند، افراد شاخصی هستند و اعضا یکدست‌تر شده‌اند. به همین دلیل انتخاب دو سه فرد از بین ۲۵ نفر مقداری سخت شده است.
خطیبی: جلسات با آبستراکسیون از حدنصاب افتاد
هم‌چنین بیژن خطیبی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران اظهار کرد: درست است که نتایج انتخابات روز ۱۲ مهرماه مشخص شد اما اعتبارنامه‌ها آخر مهرماه رسید.
به هر حال طبیعی است که اعضا با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند اما مذاکرات جدی در جریان است و احساس شخصی من این است که تا روز شنبه به جمع‌بندی برسیم و شاهد انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه باشیم.
وی، علت عدم اجماع بر روی گزینه‌های هیات رییسه را آبستراکسیون دانست و گفت: بعضی اعضا با ترک جلسات، آن را از حدنصاب انداختند.
فعلا هم هیچ چیز مشخص نشده و گزینه‌ی خاصی مدنظر نیست. تجربه نشان داده در سازمان نظام مهندسی استان تهران ۱۰ دقیقه آخر نتایج مشخص می‌شود و با توجه به رایزنی افراد، هر لحظه ممکن است تغییراتی صورت گیرد.
به گفته خطیبی، در صورت عدم جمع‌بندی و نتیجه‌گیری اعضا ممکن است اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به موضوع انتخاب هیات رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ورود کند و حتی در صورت ادامه‌ی وضعیت برزخی کنونی، احتمال ماده ۲۶، انحلال هیات مدیره و انتخابات مجدد وجود دارد. بنابراین همان‌طور که گفتم به احتمال زیاد شنبه به یک اتفااق نظر مشترک خواهیم رسید.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;